«طلال عتریسی» در گفتگو با مهر؛

دستاوردهای حزب الله در جنگ ۳۳ روزه/ وینوگراد اوج اذعان به ناتوانی

دستاوردهای حزب الله در جنگ ۳۳ روزه/ وینوگراد اوج اذعان به ناتوانی

رئیس مرکز منطقه ای و مطالعات سیاسی اجتماعی دانشگاه لبنان به تشریح دستاوردهای حزب الله در جنگ ۳۳ روزه پرداخت و گفت: گزارش وینوگراد اوج اذعان صهیونیست ها به ناتوانی در برابر مقاومت بود.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل-سمیه خمارباقی: جنگ اسرائیل علیه لبنان که در اسرائیل به جنگ دوم لبنان و در لبنان به جنگ ژوئیه یا جنگ تموز معروف است، نبردی ۳۳ روزه بین ارتش رژیم صهیونیستی و حزب‌الله لبنان بود که دامنه آن شمال رژیم صهیونیستی و سراسر لبنان را دربرگرفت. این جنگ با قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت سازمان ملل در تاریخ ۱۳ آگوست ۲۰۰۶ پایان یافت؛ در همین راستا با جناب طلال عتریسی رئیس مرکز منطقه ای و مطالعات سیاسی اجتماعی دانشگاه لبنان گفتگویی را انجام دادیم که مشروح آن به شرح زیر است:

*جنگ ۳۳ روزه چگونه آغاز شد و دستاوردهای حزب الله در این جنگ چه بود؟

جنگ جولای توطئه ای بود که در راستای تکمیل پروژه نومحافظه کاران در واشنگتن برای ایجاد خاورمیانه جدید به وقوع پیوست. این پروژه با ایستادگی و مقاومت حزب الله لبنان در جنگ ۳۳ روزه با شکست مواجه شد، مهمترین دستاورد حزب الله در این جنگ این بود که ناتوانی اسرائیل در قوای بازدارندگی اش را ثابت کرد.

*نقش عربستان سعودی در جنگ ۳۳ روزه و حمایت از صهیونیست ها را چگونه ارزیابی می کنید؟

عربستان سعودی از آغاز جنگ ۳۳ روزه در برابر حزب الله قرار گرفت، مقامات ریاض گمان می کردند با این جنگ، حزب الله و جنبش مقاومت و هم پیمان ایران فلج خواهد شد لذا به حمایت های خود از رژیم صهیونیستی در برابر حزب الله ادامه داد اما نتیجه جنگ آنگونه که سعودی ها می خواستند رقم نخورد.

*پیامدهای شکست صهیونیست ها در جنگ ۳۳ روزه چه بود؟

صهیونیست ها به شکست و کوتاهی در این جنگ اعتراف کردند و گزارش وینوگراد اوج اذعان به ناتوانی در برابر مقاومت حزب الله بود. روحیه نظامیان ارتش رژیم صهیونیستی در این جنگ بسیار کاهش پیدا کرد به طوری که مقامات این رژیم را به بازنگری در توان بازدارندگی و منطق جنگ واداشت و اینکه پیش از وقوع جنگ جدید هزاران بار این موضوع را مورد بررسی قرار دهد.

*توان نظامی حزب الله و رژیم صهیونیستی را در هرگونه جنگ احتمالی در آینده چگونه ارزیابی می کنید؟

اسرائیل دائما از هزاران موشکی که حزب الله در اختیار دارد و از تجربه جنگی این جنبش در سوریه سخن می گوید لذا هر گونه  جنگ احتمالی در آینده، تهدید واقعی برای رژیم صهیونیستی و تمام صهیونیست ها به شمار می رود، بنابراین اسرائیل در به راه انداختن جنگ جدید علیه حزب الله تردید خواهد کرد به ویژه اینکه حزب الله هزاران موشک در اختیار دارد و آمادگی ورود به مناطق فلسطین اشغالی تا الجلیل را دارد و توان بازدارندگی حزب الله و رژیم صهیونیستی تا حدود زیادی متقابل است.

*موضوع عادی سازی روابط میان کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی به ویژه از جانب عربستان سعودی را چگونه ارزیابی می کنید؟

عربستان سعودی با این اقدام حامل این پیام به غرب است که آماده مصالحه و پایان بخشیدن به هر گونه مقاومت علیه اسرائیل است و از سوی دیگر مانع از ایفای نقش حمایتی ایران از مقاومت می شود.

*آیا اقدامات اخیر کشورهای عربی در همسویی با رژیم صهیونیستی به جنگ با حزب الله منجر خواهد شد و در این شرایط واکنش مقاومت لبنان به اقدامات سعودی – صهیونیستی چه خواهد بود؟

وقوع جنگ جدید در آینده نزدیک کمی سخت است، حزب الله به تقویت توان نظامی خود ادامه می دهد و به خوبی می داند که پیروزی بر رژیم صهیونیستی ضربه محکمی به تمامی کشورهای حامی این رژیم خواهد بود.

کد خبر 3739204

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha