۳ شهریور ۱۳۹۵، ۱۱:۲۵

«مارک تونر»:

ترکیه «گولن» را می خواهد اما نه به دلیل ایفای نقش در کودتا

ترکیه «گولن» را می خواهد اما نه به دلیل ایفای نقش در کودتا

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا می گوید که ترکیه در ارائه درخواست استرداد گولن، اتهامات قبلی وی را پیش کشیده و اشاره ای به احتمال دست داشتن وی در کودتای ۱۵ جولای نکرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، مارک تونر سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا خبر ارائه درخواست رسمی ترکیه به دولت واشنگتن برای استرداد فتح الله گولن رهبر مخالفان دولت آنکارا را مورد تایید قرار داد.

با این حال وی در اظهاراتی قابل تامل تاکید کرد که ترکیه مشارکت گولن در کودتای نافرجام ۱۵ جولای را مبنای درخواست خود قرار نداده است بلکه وی را بنا به اتهاماتی که در گذشته متوجه وی بوده است، از دولت واشنگتن مطالبه می کند.

این در حالی است که واشنگتن پیشتر گفته بود تنها زمانی با استرداد گولن که ساکن ایالت «پنسیلوانیا» آمریکا است، موافقت خواهد کرد که آنکارا شواهد کافی را مبنی بر مشارکت وی در کودتا ارائه کند.

اظهارات تونر در حالی ایراد شد که آمریکا هیأتی متشکل از ۳ مقام بلندپایه در وزارت دادگستری و یکی از مسئولانِ وزارت خارجه این کشور را به ترکیه فرستاده تا کار بررسی اسناد و مدارک مربوط به دست داشتن گولن در کودتا را آغاز کنند.

از سوی دیگر «جو بایدن» معاون ریاست جمهوری آمریکا هم امروز چهارشنبه به ترکیه می رود تا با «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری این کشور پیرامون برخی از موضوعات از جمله استرداد گولن صحبت کند.

کد خبر 3750583

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha