۱۸ شهریور ۱۳۹۵، ۱۱:۴۴

یادداشت مهمان

جشنواره فیلم «مقاومت» به مثابه یک نهضت در تقابل با نظام سلطه

جشنواره فیلم «مقاومت» به مثابه یک نهضت در تقابل با نظام سلطه

جشنواره فیلم مقاومت در یادداشتی با توجه به ویژگی هایی که دارد به مثابه نهضتی که پرچم دار یک حرکت تازه در تقابل با نظام سلطه است، در نظر گرفته شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، جشنواره فیلم مقاومت به دور چهاردهم رسیده و این در حالیست که در چند دوره برگزاری آن شاهد حضور فیلمسازان و افراد مطرحی بوده است. در یادداشتی که در اختیار خبرگزاری مهر قرار داده شده است با اشاره به ویژگی های این جشنواره و پتانسیل هایی که دارد این رویداد هنری به مثابه نهضتی که پرچم دار یک حرکت تازه در تقابل با نظام سلطه است، در نظر گرفته شده است.

متن این یادداشت را در زیر می خوانید:

«چرا رسانه های منطقه ای از جشنواره فیلم مقاومت استقبال کرده اند؟

انعکاس بیش از ۱۲۰ عنوان خبر و مطلب در دو ماهه اخیر پیرامون یک رویداد سینمایی نشان دهنده آن است که یک جشنواره سینمایی از قد و قواره های جشنواره فراتر رفته و بدل به جریانی فراملی و منطقه ای شده است.

انتشار وسیع اخبار و رویدادهای جشنواره مقاومت در رسانه ها، روزنامه ها و فضاهای مجازی کشورهای عرب زبان سوری، مصری، کویتی، عراقی، یمنی و لبنانی و...  و همچنین بازتاب آن در کشورهایی چون پاکستان، افغانستان، آمریکا، هند و... پیش از زمان برگزاری گویای چند نکته است:

نکته اول- انتخاب درست و دقیق موضوعات و مضامین در چارچوب های محتوایی و فراخوان و گنجاندن مهم ترین نیازها و ضرورت ها و چالش های فکری، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی و امنیتی منطقه و جهان.

با یک نگاهی گذرا می بینم که جشنواره مقاومت امسال به سراغ ملموس ترین اتفاقات جهان اسلام و منطقه رفته است. از آفت داعش در سرزمین های اسلامی و بی کفایتی، بی تدبیری و بی عرضه گی حکام آل سعود در مدیریت خانه خدا و فاجعه منا، کشتار مردم بی گناه یمن، اقدامات کورکورانه گروه های تروریستی با حمایت شبکه ای از گماشتگان استکبار و غرب در منطقه تا موضوع فلسطین و غزه و جنایات صهیونیست ها و حتی مقابله با تبعیض نژادی و خشونت پلیس آمریکا با رنگین پوستان، اسلام هراسی و ایران هراسی، شهدای مقاومت، مبارزه اهل سنت و مسیحیان با جنایات داعش و بوکوحرام و دیگر گروه های تکفیری، نقش خاندان آل سعود در تفرقه افکنی، حمایت تروریسم و کشتار مردم بی گناه یمن و ده ها موضوع دیگر.

نکته دوم: حضور فیلمسازان و سینماگران مطرح در دوره های گذشته در جشنواره از اقصی نقاط دنیا و همین دوره پیش رو باعث شده تا رسانه های منطقه ای جدی تر این جشنواره را رصد کنند و اخبار آن را پی بگیرند. حضور فیلمسازانی چون ارت الیور، عماد برناد، باسل الخطیب، مایکل مور، اولیور استون، نجدت اسماعیل انزور و... پتانسیلی مناسبی را برای فضاسازی رسانه ای این جشنواره فراهم ساخته و با روندی که این جشنواره دارد در دوره های آتی از شهره و اعتبار گسترده تری برخوردار می شود.

نکته سوم: رویکردهای هدفمند جشنواره در دوره های گذشته باعث شده تا تعدادی از رسانه های غربی و صهیونیسیتی به انتقاد از این جشنواره بپردازند و به تمرکز انقلاب اسلامی به هنر مقاومت خرده بگیرند. برگزاری این رویداد بزرگ ملی و منطقه ای در دوره پیشین علاوه بر انعکاس در رسانه های ضدصهیونیستی و ضداستکباری از سوی برخی رسانه های اسرائیلی و آمریکایی نیز با واکنش ها و تحلیل های قابل توجهی همراه بود. واشنگتن پست به عنوان یکی از پرتیراژترین روزنامه های جهان، در گزارشی به صورت مفصل درباره جشنواره های هنر مقاومت که در ایران در حال برگزاری است، و به صورت خاص جشنواره فیلم مقاومت، مطالبی را منتشر کرده بود. همچنین فایننشال تایمز از دیگر رسانه های پرتیراژ و معروف جهان در گزارشی مشابه جشنواره فیلم مقاومت را معرفی کرده است. این روزنامه نیز با اشاره به برگزاری جشنواره موسیقی، تئاتر و هنر مقاومت به معرفی سخنرانی های مختلف و مهمانان جشنواره هنر مقاومت پرداخته بود. این در حالی بود که یکی از روزنامه های اصلی رژیم صهیونیستی نیز،  گزارش انتقادی شدیدالحن و تندی علیه این جشنواره مقاومت در ایران منتشر کرد. روزنامه اسرائیلی دزاینفوس از روزنامه‌های اصلی رژیم صهیونیستی که به زبان فرانسه منتشر می شود، در گزارش جانبدارانه بسیار بلندی به قلم هلن کلر لیند به انتقاد از برگزاری جشنواره دوازدهم فیلم مقاومت پرداخته است. عنوان این مطلب «خودستایی و نفرت» بود و گزارش با واژگانی چون «جشنواره ای برای نفرت از یهودی های و اسرائیلی ها» آغاز شد. «فیلم در خدمت تلقین و نفرت ضد یهودی» نیز بخش دیگری از این نوشتار بود.

نکته چهارم: انتخاب سیدحسن نصرالله به عنوان چهره مقاومت سال ۲۰۱۴ در دوره گذشته این جشنواره با واکنش های گسترده ای روبرو شده و زمینه ساز ظرفیت جدیدی برای بازتاب بین المللی این رخداد سینمایی شده است بویژه اینکه این جایزه با حضور فرزند رهبر حزب الله در تهران اهدا شد.

نکته پنجم: مساله دیگر مواضع انقلابی جشنواره مقاومت نسبت به اتفاقات منطقه ای است. از همراهی با مردم غزه در محکوم کردن جنایات صهیونیستی تا اطلاعیه های تسلیت برای شهادت جهاد مغنیه و شهید مصطفی بدرالدین ذوالفقار حزب الله و... همگی به جشنواره مقاومت شخصیتی استراتژیک داد.

نکته ششم: نکته بعد نهادینه سازی مفهوم مقاومت از دریچه سینما در کشورهای اسلامی است و برنامه ریزی برای کادرسازی و تربیت سینماگران انقلابی و حمایت عینی و عملی از طریق شناسایی استعدادها و خط دهی و حمایت های فکری و بعضا مالی از آن ها.

نکته هفتم: برپایی هفته های فیلم مقاومت در ۴۷ کشور دنیا و از رهگذر آن، حضور کاروانی از سینماگران در این هفته ها و شرکت در نشست های خبری و پرسش و پاسخ و... همگی فرصت مضاعفی را برای معرفی برون مرزی جشنواره مقاومت ایجاد کرده است.

و نکات بسیاری دیگر.

بدون تردید، الگوی انقلاب اسلامی به عنوان مصداقی عینی در برابر نظام سلطه در حال توسعه است و در این مسیر، جشنواره مقاومت که از توان انتشار گسترده ای برخوردار شده می‌­تواند منعکس کننده واقعیت ها و حقایق جاری و ساری جهان باشند. اگرچه امروزه، غرب و لابی های صهیونیستی در مقیاس وسیعی با بکارگیری ابزار سینما در صدد جعل و تحریف فرهنگ ها و اصالت های ملی و هویتی ملل مستقل هستند. در این میان جشنواره مقاومت به مثابه نهضتی که پرچم دار یک حرکت تازه در تقابل با نظام سلطه است می تواند نقطه امیدی باشد برای همه هنرمندان و سینماگران مستقل دنیا و ظرفیت های ایجاد شده در فضای رسانه های منطقه ای و بین المللی در مسیر دستیابی به این اهداف می تواند تاثیرگذار باشد.»

کد خبر 3764206

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha