۱۵ شهریور ۱۳۸۵، ۱۵:۲۵

بازار نشركتاب هاي موسيقي - 6 / مصطفي كمال پورتراب :

آثار پژوهشي موسيقي هنوز به رشد كيفي نرسيده است

آثار پژوهشي موسيقي هنوز به رشد كيفي نرسيده است

كتاب هاي موسيقي بايد قبل از چاپ ، توسط شورايي از متخصصان در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي كارشناسي شود تا شايد آثار مكتوب در حوزه موسيقي ارتقاء يابد .

مصطفي كمال پورتراب،مولف وپژوهشگرموسيقي در گفتگو با خبرنگار موسيقي مهر ضمن بيان اين مطلب گفت : در بررسي هاي  مربوط به علت آشفتگي بازار نشر در حوزه هاي مختلف  بويژه نشر كتابهاي موسيقي بايد مخاطب و ميزان كتاب خواني را در نظر گرفت كه نياز به توجه درنشر آثار موسيقي بيش از ساير حوزه ها احساس  مي شود با اين اوصاف صحبت كردن از بازار كتاب ونشر آثار موسيقي درحالي مفيد و موثر است كه نتيجه اي در بر داشته شد كه متاسفانه اهميت به نشرآثار موسيقي و البته پژوهش در زمينه موسيقي نيزاز اين قاعده مستثني نيست.

مولف "تئوري موسيقي" با اشاره به پتانسيل هاي موجود در حوزه پژوهش موسيقي گفت : قبل از بررسي قابليت ها ي ارائه پژوهش در مويسقي در ابتدا بايد ظرفيت موجود درچاپ وانتشار آثار را در نظر گرفت ، در واقع منظورميزان اهميت به اين مقوله از سوي وزارت فرهنگ وارشاد اسلامي است.

"مصطفي كمال پورتراب" در پاسخ به اين پرسش كه تا چه اندازه از آثار پژوهش در عرصه موسيقي مكتوب شده است؛گفت : آثارپژوهشي در زمينه موسيقي از لحاظ كيفيت هنوزبه رشد كامل براي ارائه نرسيده است يا حداقل من جزء تعداد انگشت شماري محقق كه در زمينه هاي مختلف موسيقي  تحقيق هاي ارزشمندي انجام داده اند؛را نديده ام،به عنوان نمونه مي توان از زنده ياد "محمد تقي مسعوديه" ياد كرد ويا "محمد رضا درويشي "كه تحقيقي جامعي در زمينه سازهاي موسيقي ارائه داده است نام ببرم.

اين پژوهشگر درانتقاد به كيفيت نازل آثار ارائه شده در حوزه نشرموسيقي  گفت:تاليف در زمينه "تئوري موسيقي"تقليدي بي چون وچرا از كتابهاي تئوري موسيقيايي غرب بوده است كه به نظرمن به دليل متفاوت بودن فرهنگ موسيقيايي وهمچنين تنوع در ذائقه مخاطب ايراني حتي ارائه اين نوع تئوري نيز متفاوت است. به همين دليل گمان مي كنم ضرورت وجود تيم هاي كارشناسي در عرصه نشر كتب موسيقي  در زمينه هاي مختلف  پژوهش،تاليف،ترجمه به شدت احساس مي شود در نتيجه  گمان مي كنم كتاب هاي موسيقي بايد قبل از چاپ ، توسط شورايي از متخصصان در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي كارشناسي شود تا شايد آثار مكتوب در حوزه موسيقي ارتقاء يابد .

شايان ذكر است كتاب "تئوري موسيقي"نوشته پژوهشگر"مصطفي كمال پورتراب" به چاپ سي و يكم رسيده و توسط انتشارات چشمه چاپ وروانه بازار نشر شده است. 

 

کد خبر 376871

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha