۱۰ مهر ۱۳۹۵، ۱۱:۳۶

هنرهای تجسمی به نگارخانه های شیراز آمدند/وصال میزبان نقاشان معاصر

هنرهای تجسمی به نگارخانه های شیراز آمدند/وصال میزبان نقاشان معاصر

شیراز- نگارخانه های جم، وصال، به نگار و پیرسوک با برپایی آیین های ویژه ای به استقبال نمایشگاه های تجسمی رفتند.

به گزارش خبرنگار مهر، از جمعه شب با برپایی آیین های گشایش در نگارخانه های وصال، جم، به نگار و پیرسوک مجموعه ای از نمایشگاه های تجسمی در شیراز آغاز شد.

بر این اساس، در نگارخانه وصال که به نمایشگاه بزرگ نقاشان معاصر ایران اختصاص یافت، آثاری از بزرگان نقاشی معاصر ایران از جمله هانیبال الخاص، سمیرا اسکندرفر، علیرضا آدم بکان، علیرضا جُدَی، خسرو خسروی، لیلی درخشانی، باسم رسام، رزیتا شرف جهان، حامد صحیحی، فرهاد گاوزن و واهیک هارطونیان به نمایش در آمده که همگی از هنرمندان نقاش صاحب نام در ایران هستند.

۲۵ تابلو نقاشان معاصر در نگارخانه وصال

پیرامون این نمایشگاه که با عنوان «فصل نو» برگزار می شود، واهیک هارطونیان در گفتگو با خبرنگار مهر، عنوان کرد: نمایشگاه آثار «نقاشان معاصر ایران» حاوی ٢٥ اثر است که شیوه چیدمان و دعوت از هنرمندان برای ارایه اثر در این نمایشگاه به شیوه ایست که بزرگانی به این نمایشگاه دعوت شده اند تا تنوع کاری را به مخاطب ارایه دارند.

وی با اشاره به مجموعه آثار سیاه و سفید خود در این نمایشگاه، افزود: این مجموعه با عنوان «خود درگیری» پیشتر به شکل نمایشگاهی در گالری طراحان آزاد ارایه شده است که هنوز تکمیل این مجموعه ادامه دارد و تعداد آن از ۳۰ تابلو فراتر می رود. این آثار به شکل پرتره در ابعاد ۵۰ در ۷۰ و بزرگتر هستند.

هارطونیان با اشاره به مجموعه نقاشی های «صورتک» آنها را ضد جنگ عنوان کرد و گفت: این آثار خشونت را به تمسخر می گیرد.

این مدرس و هنرمند نقاشی درخصوص برافراشتگی و در عین حال شکستگی در مجموعه نقاشی های صورتک خود، بیان کرد: هنگامی می شود خشونت را به خوبی بیان کرد که کنار آن چیزی دارای صلابت باشد. تلاشم بر این بوده که به نوعی خشونت را تصویر کرده که این خشونت در عین صلابت در کنار یکدیگر قرار گیرد. البته طنز من هم به شکلی خشونت را با تمسخر و هجو نمودن به گونه ای مورد هجوم قرار گیرد.

هارطونیان با اشاره به مجموعه نقاشی های سیاه و سفید خود در این نمایشگاه و از هم پاشیدگی درون این آثار، تصریح کرد: این مجموعه متعلق به دوره ایست که من با خودم و پیرامون ام درگیر بودم. هر هنرمندی در هر دوره ای حتی با خودش درگیر می شود تا چه برسد با پیرامون خود. این مجموعه در عین حال دارای روح شرقی ایرانی بر اساس ریزه کاری های ایرانی ها مانند مینیاتور بودن البته با نگاه و ابزاری جدید در آن حاکم شده است. این مجموعه نزدیک به ۱۳۰ کار است که در طول ۲ سال و نیم روزانه ۱۴ ساعت وقت من را صرف خود داشت زیرا تکنیک آن حساس است.

نمایشگاه نقاشان معاصر ایران با نام «فصلی نو» تا ۱۵ مهرماه در نگارخانه وصال شیراز برگزار می شود. این درحالیست که نشست و بررسی آثار هنرمندان معاصر با حضور ه واهیک هارطونیان و علیرضا آدم بکان در نگارخانه وصال برگزار شد.

سیاه و سفیدهای نسل ۶۰ در «جَم» گردآمد

از سویی نگارخانه جَم شیراز هم به میزبانی آثار عکاسی گروهی اقدام کرده و مجموعه ای سیاه و سفید از حامد اخلاقی، محمد فلاح نیا و بهزاد رحمانی پور را ارایه می کند.

در این مجموعه عکس که با عنوان «از تنهایی به تن پناه می بریم» نام دارد آثاری از نسل متولد دهه ۶۰ به روی دیوار نگارخانه جم رفته است.

این عکس ها که حاصل نگاه اجتماعی سه عکاس است به حامد اخلاقی با پیشینه عکاسی خبری متولد ۱۳۶۸، بهزاد رحمانی پور، کارشناس کاردرمانی متولد۱۳۶۹ و محمد فلاح نیا متولد ۱۳۶۳ شاعر و مترجم تعلق دارد.

همچنین نگارخانه به نگار شیراز میزبان نمایشگاه نقاشی کودکان آموزشگاه این نگارخانه است استقبال خانواده ها و علاقه مندان به نقاشی کودکان را در پی داشت.

«پیرسوک» با نقاشی سرگشته شد

از سویی نگارخانه تازه تاسیس «پیرسوک» که در کوچه ۳۸ خیابان زند شیراز قرار دارد نمایشگاهی با عنوان «سرگشتگی» برپا داشته که حاوی نقاشی های اشکان امامی و هومان صدری است.

در استیتمنت این نمایشگاه عنوان شده: «پشت پنجره اتاق من هر روز در ساعات تکراری، انسان های تکراری مشغول انجام فعالیت های تکراری هستند. هنگامی که به دنیای مدرن می نگریم، مجموع این انسان ها با فعالیت های تکراری شان ما را به یاد یک کارخانه بزرگ می اندازد که اجزای آن ناگزیرند در راستای هدف کارخانه، کارهای منظم و تکراری را به دقت انجام دهند.»

نمایشگاه «سرگشتگی» حاوی مجموعه ای از انسان هایی است که متناسب با هدفی که برای آنان در نظر گرفته شده تغییر شکل داده اند و محکوم هستند تا آخر عمر آن وظایف را انجام دهند. بر این اساس، گردانندگان نمایشگاه عنوان می دارند: «بیان اصلی این نمایشگاه زمانی کامل می شود که هر فرد با توجه به دید تجربه شخصی، داستان هر تابلو را ادامه داده و به پایان برساند.»

به این همه باید جمعه بازار هر هفته نگارخانه «مانی» را نیز اضافه کرد که چندی است در کنار بازارهای هنری هر روزه دیگر گالری ها، فضای زیبا و امیدوار کننده ای را هر هفته فضای شیراز، شهر شعر و هنر را عطرآگین کرده است.

کد خبر 3783738

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha