۱۲ مهر ۱۳۹۵، ۱۰:۰۰

کتاب «معماری شعر معاصر» در قزوین رونمایی شد

کتاب «معماری شعر معاصر» در قزوین  رونمایی شد

قزوین- کتاب «معماری شعر معاصر» تالیف مجید بالدران در قزوین رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار مهر، دومین جلسه از نشست های فرهنگی صبح دوشنبه به رونمایی آخرین اثر مجید بالدران با عنوان معماری شعر معاصر اختصاص داشت. این جلسه که میزبان شاعران، ویراستاران و منتقدان ادبی بود با توضیحات مولف در خصوص شکل گیری کتاب رسمیت یافت.

مجید بالدران که کارشناس ارشد ادبیات فارسی است، این کتاب را پایان نامه ی دوره ارشد خود عنوان کرد که به پیشنهاد یکی از استادانش کار شده و پس از دفاع به شکل کتاب درآمده است، که البته برای تبیین این اثر تلاش های بسیاری صورت داده است.

بالدران، منظور از معماری شعر معاصر را ساخت فرمی شعر عنوان کرد نه رابطه هنر معماری با شعر.

در ادامه ناشر کتاب در جایگاه رونمایی اثر قرار گرفت؛ دکتر حسین مافی، دکترای ادبیات فارسی و مدیر مسئول یکی از انتشارات بالدران را جز معدود شاعرانی دانست که هم زمان به نقد شعر هم می پردازد.

وی شعر معاصر را عینی و شعر کهن را ذهنی ارزیابی کرد و نیما را شاعری دانست که به تصویر احساسات شاعرانه تاکید دارد و  در واقع شعر کهن گفتاری و شعر معاصر دیداری است.

ندا خویینی، کارشناس ارشد فرهنگ و زبان های باستانی، دومین نفر بود که در جایگاه رونمایی قرار گرفت و با توجه به مطالعات خود از منظر پیشینه تاریخی به کتاب پرداخت. وی افزود: ۶۰ سال پیش از آن که فرمالیست ها کار خود را شروع کنند در واکاوی متون باستانی ایران، زبانشناسان به فرم هایی دست یافتند که در شعرهایی مانند درخت آسوریک، یادگاران زریران و ... وجود داشته که فرم آن همانند شعر نیمایی است. در واقع یشت ها، پیش از اسلام فرم نیمایی دارند و  فرم قصیده و غزل و مقنوی متعلق به بعد از اسلام است. هم چنین زبان شعری یشت ها برای زنان و مردان متفاوت است.

خویینی همچنین عنوان کرد: وزنه در بررسی فرم شعرسپید به سمت شاملو سنگین تر است و زیاد به فروغ پرداخته نشده است.

سعید عاشقی شاعر و مسئول کانون شعر حوزه هنری نیز میهمان مراسم رونمایی بود که نبود تحقیقات همچون کتاب معماری شعر معاصر را از جمله کمبودهای نظری در زمینه‌ی شعر معاصر عنوان کرد که همواره شاعران با آن مواجه بوده اند و افزود: این کتاب فرصتی ارزنده برای بهره گیری شاعران جوان و آشنایی با جریان های شعر معاصر است که به شکل تکوینی به این مبحث پرداخته است.

وی به جریان های شعر معاصر که در این کتاب به آن پرداخته شده، اشاره کرد و شعر موج و شعر حجم را متولد دهه ۷۰ در ایران عنوان کرد که در این کتاب ساختار فرمی آن بررسی شده است.

عاشقی در ادامه به حمایت ناشران از شاعران اشاره کرد و به ناشرانی که از شاعران پشتیبانی می کنند را در تداوم فعالیت شاعران بسیار موثر دانست.

حسن ارداقیان، شاعر و کارشناس ارشد ادبیات فارسی نیز ساخت هندسی اشعار شاملو را نسبت به سایر شاعران معاصر منحصر به فرد دانست و یادآور شد؛ معماری شعر معاصر در این کتاب به خوبی پرداخت شده است.

رضا ترنیان، شاعر و منتقد ادبی با اشاره به آرای یاکوبسن و دیگر فرمالیست های معاصر گفت: نظریه های جدید ادبی می تواند برداشت و تاویل ما را از اشعار برتر شاعران معاصر تغییر دهد و این کتاب از جنبه‌ بررسی فرم و ساخت شعر معاصر مرجع و مستند باشد.

مونا رستا کارشناس ارشد ادبیات تطبیقی در مورد کتاب گفت: معماری شعر معاصر در حال بر ساختن یک نظام زیبایی شناسی و ارزشی جدید در مقابل انگاره قدمایی است؛ ادبای قدیمی معتقد به برتری گفتار بر نوشتار بودند، به این دلیل که حضور را بر غیاب برتر می دانستند. گفتار متضمن حضور مخاطب است به طوری اگر شما حضور داشته باشید، گفتار حاضر است ولی زمانی که غایب هستید این نوشتار است که وجود دارد.

وی یادآور شد: از این نظر حائز ارزش است که به ادبیات خلاق می پردازد که متاسفانه در نظام امروزی آموزش دانشگاهی ادبیات ایران جایگاه قابل توجه ای ندارد و بیشتر توجهات استادان معطوف به اشعار کلاسیک و سنتی است.

رونمایی کتاب معماری شعر معاصر با شعر خوانی علیرضا رضایی، محمد بهره بردار، سعید عاشقی، رضا ترنیان، حسن ارداقیان و مجید بالدران و جشن امضای کتاب پایان یافت.


   

کد خبر 3785729

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha