۲۸ مهر ۱۳۹۵، ۱۲:۴۵

معاون سازمان برنامه‌وبودجه کشور اعلام کرد؛

ضرورت ایجاد اشتغال برای ۸۴۰ هزار فارغ‌ التحصیل دانشگاهی

ضرورت ایجاد اشتغال برای ۸۴۰ هزار فارغ‌ التحصیل دانشگاهی

اردبیل – معاون سازمان برنامه‌وبودجه کشور به ضرورت ایجاد اشتغال سالانه برای ۸۴۰ هزار نفر فارغ‌التحصیل دانشگاهی در کشور تأکید کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا واعظ مهدوی پیش از ظهر چهارشنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه موضوع اشتغال یکی از دغدغه‌های جدی در کشور محسوب می‌شود، تصریح کرد: لازم است سالانه برای ۸۴۰ هزار نفر شغل ایجاد شود.

وی افزود: برای تحقق این مهم می‌بایست بخش صنعت و کشاورزی فعال شود و لازمه آن سرمایه‌گذاری در این حوزه‌ها است.

معاون سازمان برنامه‌وبودجه کشور با تأکید به اینکه دولت تا حدودی نرخ تورم را کنترل کرده است، متذکر شد: این مهم موجب شده خرید منابع مالی و نقدینگی به حداکثر معادل نرخ تورم کاهش یابد.

واعظ مهدوی با تأکید به اینکه در مقابل بهره بانکی بیش از نرخ تورم است، متذکر شد: در واقع این موضوع موجب شده بخش مهمی از نقدینگی جذب سپرده‌ها می‌شود و به دلیل نرخ بالای بهره بانکی امکان جذب آن در بخش صنعتی فراهم نشود.

وی با تأکید به اینکه با نرخ بهره فعلی نمی‌توان زمینه رونق تولید داخلی را فراهم ساخت، ادامه داد: نتیجه آن ورود کالای خارجی به شکل قاچاق و آسیب به کالاهای داخلی است.

وی میزان بهره بانکی در کشور را بیش از اقتصادهای پیشرفته دنیا دانست و تأکید کرد: لازم است برای تعدیل آن اقدامات عاجل صورت گیرد.

معاون سازمان برنامه‌وبودجه کشور متذکر شد: با محدودیت قدرت خرید مردم نمی‌توان گردش نقدینگی و فرصت شغلی را تجربه کرد و بر همین اساس ضروری است در برنامه ششم توسعه کاهش نرخ بهره بانکی در دستور کار قرار گیرد.

واعظ مهدوی با تأکید به اینکه اقتصاد مقاومتی به دنبال رونق تولید داخلی و حمایت از آن است، تصریح کرد: در واقع هر اقدامی برای رونق تولید داخل در راستای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است.

وی به ضرورت مقابله با قاچاق در راستای حمایت از تولید داخلی نیز تأکید کرد و افزود: در عین حال که اقدامات اثربخشی صورت می‌گیرد لازم است مردم برای مصرف کالای داخلی تشویق شوند.

معاون سازمان برنامه‌وبودجه کشور متذکر شد: هر یک میلیارد تومان واردات ۱۰۰ هزار شغل را در کشور از بین می‌برد و حتی اگر کالای خارجی کیفی باشد اثرات منفی آن در اقتصاد و اشتغال یک منطقه قابل‌توجه است.

واعظ مهدوی از جمله مهم‌ترین سیاست‌های کلان کشور را حرکت به سمت خوداتکایی و قطع وابستگی به درآمدهای نفتی دانست و تأکید کرد: به عنوان مثال سرمایه صندوق توسعه ملی نباید به سرعت هزینه شود و این سرمایه باید بتوان به توسعه متوازن بینجامد.

وی افزود: این اقدام که درآمدهای نفتی صرف هزینه‌ها شود موجب خواهد شد پول صرف شده بازگشت‌پذیر نباشد و لازم است قطع وابستگی از درآمد نفتی به صورت جدی در برنامه ششم توسعه مورد توجه قرار گیرد.

کد خبر 3800106

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha