۱۴ آبان ۱۳۹۵، ۱۰:۵۰

بررسی کارنامه یک جایزه ادبی نوپا در کشور

بررسی کارنامه یک جایزه ادبی نوپا در کشور

جایزه ادبی هنری فرشته دو سال است که توسط شهر کتاب فرشته برگزار می شود و می توان حمایت و حضور هنرمندان را دلیل مهمی برای توسعه و فراگیر شدن آن عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، یکی از جوایزی که اخیرا به جمع جوایز ادبی کشور اضافه شده، جایزه فرشته است. شهر کتاب فرشته دو سال است که اقدام به برگزاری جایزه ادبی-هنری فرشته می‌کند. جایزه ای که در نخستین دوره تنها در بخش داستان‌نویسی برگزار می‌شد و در دوره بعد علاوه بر داستان‌نویسی از علاقمندان به عکاسی هم دعوت به عمل آورد تا در این مسابقه ادبی-هنری شرکت کنند.

در ادامه این گزارش کوتاه و در آستانه برگزاری سومین دوره این رویداد، مروری بر فعالیت دو دوره ای این جایزه می کنیم و به نکات و اتفاقات مهم مربوط به آن می پردازیم.

حضور پررنگ شرکت‌کنندگان مرد در نخستین دوره

حاصل کار این شد که در نخستین دوره  ۳۰۲ نفر شرکت کردند که ۱۶۲ نفر از آنها مرد و ۱۴۰ نفر زن بودند؛ راه یافتگان به مرحله انتخاب ۳۰ نفر بودند که ۱۹ نفر از آنها مرد بودند و ۱۱ نفر دیگر زن. در نهایت ۱۰ نفر از این تعداد برگزیده شدند که هشت نفر از آنان مرد بودند. دوره‌ای که موضوع آن «دهه شصت» بود.

اضافه شدن بخش عکس در دوره دوم

در دوره دوم شرکت کنندگان بخش داستان افزایش پیدا کردند، ۴۲۷ نفر شرکت داشتند و البته این‌بار زنان گوی سبقت را از مردان ربودند. ۲۴۰ نفر از شرکت‌کنندگان زن بودند و ۱۸۷ نفر مرد. از این تعداد آثار تنها ۳۰ اثر توانست به مرحله انتخاب برسد که بازهم ۲۳ نفر آنها زن و ۷ نفر مرد بودند. این تناسب در مرحله نهایی هم وجود داشت، چراکه بازهم از میان ده برگزیده این بخش هشت نفر زن بودند.

اما در دومین دوره بخش عکاسی هم اضافه شده بود که در این بخش مردان جامعه آماری بیشتری داشتند. ۱۳۲ عکس از شرکت‌کنندگان مرد به دبیرخانه رسید و ۶۸ زن هم در این مسابقه شرکت کردند. در مرحله انتخاب هم این تناسب ادامه داشت و عکس‌های ۲۱ شرکت‌کننده مرد و ۹ شرکت‌کننده زن انتخاب شدند تا در مرحله نهایی آثار شش مرد و چهار زن برگزیده شود. در این دوره موضوع مسابقه ادبی و عکاسی یکسان بود، توجه به کودکی باعث شد تا شورای سیاست‌گذاری این جشن متشکل از ابراهیم حقیقی، امیر اثباتی، نادر داودی، بهرنگ تنکابنی، آرش صادقی و مدیریت شهر کتاب فرشته سید صالح بهشتی «محله کودکی» را به عنوان موضوع دومین دوره برگزینند.

حضور هنرمندان کشور در دو دوره این جایزه

بی‌شک حضور هنرمندان و حمایت‌شان از این جایزه در شکل‌گیری و تاثیر آن نقش به سزایی داشت. در نخستین دوره کامبوزیا پرتوی، محمد چرمشیر، ابراهیم حقیقی، مرجان شیرمحمدی، حسین علیزاده، فاطمه معتمدآریا و مهسا محبعلی جزء هیات انتخاب بودند و لیلی گلستان و مصطفی مستور آثار رسیده را داوری کردند. اما در دوره بعد فرهاد توحیدی، محمد چرمشیر، ابراهیم حقیقی، پوریا عالمی، سیامک گلشیری، مهسا محبعلی و  ‏فاطمه معتمد آریا آثار را بازبینی و انتخاب کردند و احمد پوری، لیلی گلستان و مصطفی مستور این آثار را داوری نمودند. این بار بخش دیگری هم به جایزه ادبی-هنری فرشته اضافه شده بود و میترا محاسنی و محمود کلاری داوری بخش عکس را برعهده گرفتند.

هنرمندان در نخستین دوره این جایزه ادبی شکل دیگری از همراهی را هم نشان دادند. صابر ابر، مهناز افشار، آروند دشت‌آرای، سحر دولت‌شاهی، امید روحانی و هنگامه قاضیانی حامیان جایزه فرشته بودند که به شکل افتخاری در این مسابقه شرکت کردند.

تجلیل از پیشکسوتان حوزه ادبیات

جایزه ادبی-هنری فرشته تنها به برگزاری مسابقه ای برای نسل جوان اکتفا نکرد تا بتواند در این زمینه استعدادیابی کند و هنرمندان جدیدی را به این عرصه بیاورد. بزرگداشت‌هایی هم در جشن پایانی هر سال برگزار شد. احمدرضا احمدی، شاعر به نام ایرانی نخستین کسی بود که در اولین دوره جشن فرشته مورد تجلیل قرار گرفت. بزرگداشت هوشنگ مرادی کرمانی نویسنده نام آشنا هم در دومین دوره جایزه هنری فرشته برگزار شد.

اما شاید یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های جشن ادبی-هنری فرشته که آن را با دیگر جوایز و جشن‌های اینچنینی متفاوت می‌کند عملکرد برگزارکنندگان آن در پایان این جایزه بود. آنها در نخستین دوره متعهد شدند تا آثار برگزیدگان این جایزه را در قالب کتابی منتشر کنند. کتابی که تحت عنوان  «قصه‌های دهه شصت» در مرداد ماه امسال در شهر کتاب فرشته رونمایی شد. البته جایزه ادبی-هنری فرشته آثار عکاسی برگزیده دوره دوم را هم مدتی در گالری این مجموعه به نمایش گذاشت و همچنین قرار است داستان‌های برگزیده دوره دوم هم در قالب کتابی منتشر شوند.

کد خبر 3804369

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha