۱۱ آذر ۱۳۹۵، ۱۳:۴۹

آیت الله نوری همدانی:

تخطی از نیت واقفان در امر وقف جایز نیست

تخطی از نیت واقفان در امر وقف جایز نیست

قم - یکی از مراجع تقلید شیعیان تخطی از نیت واقفان در امر وقف را جایز ندانست و بر تلاش در راستای عمل به نیات واقفان تأکید کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله العظمی حسین نوری همدانی ظهر پنج‌شنبه در دیدار رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه تأثیر وقف در جامعه اسلامی بسیار زیاد و دارای اهمیت است، اظهار داشت: کسانی که در این عرصه تلاش می‌کنند کارشان بسیار مهم است.

وی با تأکید بر اینکه باید به نیت واقفین توجه شود، افزود: از نیت واقفان در امر وقف نباید تخطی صورت گیرد.

استاد برجسته حوزه علمیه قم ادامه داد: در وقف کردن نیز باید آنچه را که مورد اقتضای روز است مد نظر باشد به عنوان نمونه در گذشته برای شکستن کوزه کسانی که آب می‌آوردند هزینه‌ای جهت خرید کوزه وقف می‌شد؛ اما امروز این موردها دیگر مورد نیاز جامعه نیست.

وی بیان داشت: در زمینه ارزش‌های انقلاب اسلامی و بیداری اسلامی نیز باید وقف‌هایی باشد و این موضوعات هم باید مورد توجه باشد.

آیت الله نوری همدانی با بیان اینکه امروز میلیون‌ها نفر در راهپیمایی اربعین حسینی(ع) شرکت می‌کنند، افزود: در گذشته این فضا مهیا نبوده است اما امروز اگر هر چه بیشتر این عظمت به رخ دشمنان کشیده شود آنها عقب نشینی خواهند کرد.

وقف توسط رسانه‌ها ترویج شود

وی ادامه داد: باید در زمینه تبلیغ وقف در رسانه‌ها نیز اقداماتی صورت گیرد و برنامه‌ای به صورت هفتگی نیز در رسانه ملی باید تهیه و پخش شود تا مردم با موضوع و آثار وقف در جامعه بیشتر آشنا شوند.

این مفسر قرآن کریم گفت: باید برای حفظ موقوفات نیز تلاش کرد و یک نفر به نماینده از واقف نیز باید متولی کار شود، چرا که ممکن است افرادی قصد سوء استفاده از موقوفات داشته باشند و بخواهند آن را تصرف کنند.

موقوفات احیا شوند

وی ادامه داد: موقوفات بسیار زیادی در ایران وجود داشته است و یکی از برنامه‌های سازمان اوقاف و امور خیریه نیز باید احیای این موقوفات باشد.

آیت الله نوری همدانی تصریح کرد: کسانی که برای امامزاده‌ای پولی داده‌اند و یا وقفی کرده‌اند، باید این پول و عواید وقف در همان امامزاده هزینه شود و اگر در امامزاده دیگری این موقوفات خرج شود جایز نیست.

کد خبر 3837917

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha