۹ مهر ۱۳۸۵، ۸:۳۴

خرم: استراتژي آمريكا در خاورميانه شكست خورد/ اروپا سياست مستقل در موضوع هسته‌اي ايران را برگزيده است

خرم: استراتژي آمريكا در خاورميانه شكست خورد/ اروپا سياست مستقل در موضوع هسته‌اي ايران را برگزيده است

يك تحليلگر مسائل بين الملل تاكيد كرد : ايران و آمريكا به عنوان دو طرف متخاصم در تحولات بين الملل تصميم گرفته اند با درك شرايط در خصوص مسائل هسته اي، تصميماتي بگيرند كه نه آمريكايي ها اوضاع را برهم بريزند و نه ايران لجاجت به خرج دهد.

دكتر علي خرم در گفتگو با خبرنگار سياسي "مهر"، در خصوص تغيير رويكرد گروه 1+5 نسبت به مواضع هسته اي ايران گفت : اين تغيير رويكرد در حقيقت از پاسخ ايران به بسته پيشنهادي و اعلام امكان مذاكره بر سر تعليق غني سازي بويژه از سوي رئيس جمهور (در حاشيه اجلاس سران در نيويورك) آغاز شد.

اين استاد دانشگاه  افزود: اين موضع ايران راه برون رفتي از بن بست بود و اروپايي ها را به پيش برد اهداف از راه مذاكره اميد وار ساخت.

وي با بيان اينكه حركت به سوي تحريم اقتصادي در شرايط حاضر براي اعضاي دائم شوراي امنيت مقدور نيست افزود: كشورهاي اروپايي همچنين چين و روسيه دريافتند كه حركت در مسير قطعنامه 1696ناگزير تحريم ها را در پي دارد كه هزينه سنگيني براي آنان دارد در حالي كه مجراي بوجود آمده از سوي ايران مي تواند راه حلي كم هزينه را ايجاد كند.

اين صاحبنظر در مسائل بين الملل كه سالها نمايندگي ايران را در كميته هاي حقوق بشر و خلع سلاح سازمان ملل برعهده داشته است، انتخابات آتي در آمريكا، فرانسه و انگليس را دليل ديگر تغيير مواضع غرب خواند و گفت : با توجه به تزلزل جايگاه حاكمان فعلي اين سه كشور در نتيجه اعمال سياست هاي غلط، به نتيجه رساندن موضوع ايران مي تواند برگ برنده اي در دست آنان باشد.

خرم در اين راستا به دو گزارش منتشر شده در هفته گذشته در آمريكا اشاره كرد و افزود: يكي از اين گزارشات دال بر توسعه و تعميق تروريسم همچنين ناامني بيشتر آمريكا بعد از اشغال عراق است و گزارش ديگر حكايت از اين دارد كه عراقي ها در شرايط كنوني نيروهاي اشغالگر را عامل ناامني در كشورشان مي دانند.

اين تحليلگر بين الملل افزود: اين دو گزارش موقعيت آمريكا را براي ماجراجويي بعدي به شدت سست كرده است.

وي همچنين به تزلزل موقعيت دولت هاي انگليس ، فرانسه، ايتاليا و اسپانيا به دليل همراهي با آمريكا اشاره كرد.

خرم در پاسخ به اين سئوال كه آيا آمريكا در نهايت اين فرصت را به كشورهاي اروپايي خواهد داد كه موضوع را از طريق مذاكره حل و فصل نمايند گفت : هيات حاكمه آمريكا مي داند كه در صورت حل موضوع از طريق مذاكره مي تواند آن را به عنوان برگ برنده نزد افكار عمومي بفروشد.

مشاور وزير امور خارجه سابق در عين حال تاكيد كرد: بايد در نظر داشته باشيم كه در ماه هاي قبل عدم انعطاف ايران 5 عضو دائم شوراي امنيت را بر سر قطعنامه 1696 به اجماع رساند و مناسب است كه در اين شرايط مراقب حركات ايضايي طرف مقابل باشيم.

کد خبر 387759

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha