۱۴ بهمن ۱۳۹۵، ۹:۴۳

یک هفته با کتاب؛

گرانی کاغذ پشت سد مخالفت وزیر/ چالش برای چاپ خاطرات اوباما

گرانی کاغذ پشت سد مخالفت وزیر/ چالش برای چاپ خاطرات اوباما

مخالفت وزیر ارشاد با افزایش تعرفه کاغذ و چالش ناشران برای چاپ خاطرات باراک اوباما رئیس جمهور پیشین آمریکا از جمله خبرهای مهم این هفته در حوزه کتاب و نشر هستند.

خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ: گزارش این هفته ضمن در بر گرفتن خبرهای داخلی در حوزه چاپ و نشر، ۴ خبر بین‌المللی را هم شامل می شود. آماده شدن شهر آفتاب برای نمایشگاه کتاب، یک تغییر مدیریت نشر، ۲ خبر معرفی نامزدهای جوایز ادبی و... از جمله خبرهای مهم این هفته در حوزه کتاب هستند.

در ادامه روند گزارش هفتگی هفته گذشته که درباره مخالفت تشکل‌های چاپ و نشر با افزایش تعرفه کاغذ، خبر اول این گزارش هم مربوط به امضای تفاهمنامه مشترک بین وزارت ارشاد و وزارت صنایع می‌شود و سخنانی است که وزیر ارشاد در این برنامه درباره تعرفه کاغذ بیان کرده است.

گزارش این هفته را با رویداد دیدار وزرای ارشاد و صنایع آغاز می کنیم که باعث انتشار ۳ خبر شد. وزارتخانه‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی و صنعت، معدن و تجارت این هفته در حوزه صنعت چاپ تفاهمنامه ای امضا کردند.

پیوستن وزیر ارشادبه جمع مخالفان افزایش تعرفه کاغذ

سید رضا صالحی امیری وزیر ارشاد در مراسم امضای تفاهمنامه مذکور گفت: هدف از امضای این تفاهم نامه ایجاد تسهیلات مناسب برای اهالی صنعت چاپ است که به لحاظ سرمایه و منابع دارای برخی شرایط‌های سخت هستند.

وی گفت: تعرفه کاغذ نباید افزایش پیدا کند چرا که زیان سنگینی به صنعت نشر کشور وارد می‌شود که این زیان در حوزه کتابخوانی نیز تاثیرات سوء به دنبال خواهد داشت.

انتقال مسئولیت واردات ماشین‌آلات و محصولات چاپی به وزارت صنایع

اما مراسم امضای تفاهمنامه مذکور که بین وزارت ارشاد و وزارت صنعت امضا شد، روز دوشنبه ۱۱ بهمن در دفتر کار محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت، به سرانجام رسید. به این ترتیب مسئولیت واردات و نقل و انتقال تمامی ماشین‌آلات و محصولات چاپی را به وزارت صنعت، معدن و تجارت محول شد.

غلامرضا شجاع مدیرعامل شرکت تعاونی لیتوگرافان تهران در این باره گفت: مطابق این تفاهمنامه که در ۴ بند میان دو وزیر امضا شده است، مسئولیت واردات و نقل و انتقال تمامی ماشین‌آلات و محصولات چاپی به وزارت صنعت، معدن و تجارت انتقال پیدا کرد.

تشریح جزئیات تفاهم‌نامه وزارتخانه‌های ارشاد و صنایع

در خبر دیگری که فردای روز امضای تفاهمنامه، منتشر شد محمودرضا برازش؛ مدیرکل دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به امضای تفاهم‌نامه میان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت صنعت، معدن و تجارت، روند تدوین، امضا و مفاد این تفاهمنامه را تشریح کرد.

آماده شدن شهر آفتاب برای برگزاری نمایشگاه کتاب

طبق خبری که دیروز چهارشنبه منتشر شد، شهرک نمایشگاهی شهر آفتاب خود را رفته رفته مهیای دومین میزبانی از سی‌امین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران آماده می کند. با انتشار آگهی مناقصه مرتبط با خرید تجهیزات برای غرفه‌آرایی در این مجموعه در یکی از روزنامه‌های کثیرالانتشار، این موضوع به خود شکل جدی‌تری هم گرفته و البته در این میان مسئولان این مجموعه درباره امکانات این منطقه پاسخ دقیقی نداده‌اند.

محمود صلاحی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران که سال گذشته نقش قابل توجهی در واگذاری این مجموعه به وزارت ارشاد به منظور برگزاری نمایشگاه کتاب داشت، در حاشیه نشست خبری اخیر خود در پاسخ به این سوال که چرا طبق وعده در شهر آفتاب رویدادهای نمایشگاهی دیگری به منظور ارزیابی دقیق‌تر از امکانات این مجموعه برای میزبانی از نمایشگاه کتاب برگزار نشده‌است، عنوان کرد: پس از نمایشگاه کتاب دو نمایشگاه دیگر در شهر آفتاب برگزار شد و در ایام سال نو نیز نمایشگاه دیگری برگزار می‌شود. طبق آخرین صحبت‌هایی که با مدیرعامل این مجموعه داشته‌ام فرآیند میزبانی نمایشگاه‌ها در سال آینده هم مشکلی را پیش روی خود ندارد.

تغییر در مدیریت انتشارات الهدی

یکی از خبرهای این هفته درباره تغییر مدیر انتشارات الهدی وابسته به سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی است. به این ترتیب، با حکم ابوذر ابراهیمی ترکمان رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، محمدحسین احمدی به عنوان مدیر جدید مؤسسه انتشارات بین‌المللی الهدی منصوب و جایگزین میرصفی سرپرست پیشین این انتشاراتی شد. به این ترتیب، مراسم تودیع و معارفه مدیران جدید و پیشین مؤسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین‌المللی الهدی، با حضور ابراهیمی‌ترکمان، معاونان و مدیران این سازمان در محل حوزه ریاست، برگزار شد.

آغاز مرحله نخست داوری پایتخت کتاب ایران

طبق خبری که روز سه شنبه منتشر شد، با برگزاری نخستین جلسه داوری پایتخت کتاب ایران، داوری مرحله مقدماتی سومین دوره جشنواره پایتخت کتاب ایران آغاز شد. علی اصغر سیدآبادی مدیر کل دفتر مطالعات و برنامه ریزی فرهنگی و کتابخوانی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این باره گفت: در روزهای گذشته، پرونده بیش‌تر شهرهای شرکت‌کننده در سومین دوره انتخاب پایتخت کتاب ایران به دبیرخانه مرکزی این جشنواره رسیده است که دیروز مرحله نخست داوری درباره آنها به انجام رسید.

شهرهای دوستدار کتاب در استان‌ها انتخاب و معرفی می‌شوند

در خبر دیگری که مربوط به سخنان سیدآبادی بود، اعلام شد که پیشنهاد انتخاب شهر دوستدار کتاب در میان استان‌های شرکت‌کننده در مرحله مقدماتی «پایتخت کتاب ایران» مورد بررسی شورای برنامه‌ریزیِ انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران قرار گرفته و تصویب شده است.

سیدآبادی به عنوان دبیر انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران با اعلام این خبر گفت: با توجه به اینکه حدود ۱۰۰ شهر در رقابت انتخاب پایتخت کتاب ایران شرکت ‌کردند و رقابت بین آنها بسیار نزدیک است، لازم بود علاوه‌بر انتخاب یک شهر به‌عنوان پایتخت کتاب ایران، از شهرهایی که حضور فعالانه‌تر و کیفی‌تر دارند، به نحوی تقدیر شود.

نامزدهای نهایی جایزه ابوالحسن نجفی

۵ اثر راهیافته به مرحله نهایی جایزه ابوالحسن نجفی روز یکشنبه ۱۰ بهمن از طرف دبیرخانه این جایزه معرفی شدند. این جایزه که اولین دوره برگزاری اش را پشت سر می گذارد، برای پاسداشت یاد استاد نجفی در عرصه‌ ترجمه و تشویق مترجمان در اعتلای زبان فارسی،  توسط مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار شده و در آن، از بهترین ترجمه‌ رمان و مجموعه داستان کوتاهی که در سال ۱۳۹۴ منتشر شده، تقدیر می شود.

اعلام نامزدهای اولیه دوره پنجم لاک‌پشت پرنده

پنجمین دوره‌ آیین اهدای نشان‌های لاک‌پشت پرنده (اسفند ۹۵) بهترین کتاب‌های کودک و نوجوان منتشر شده در سال ۱۳۹۴ از سوی گروه داوری این جایزه معرفی و از نویسنده و مترجمِ برتر تقدیر خواهد شد و روز سه شنبه این هفته نامزدهای این دوره لاک پشت پرنده معرفی شدند. به این ترتیب، گروه داوران فهرست لاک‌پشت پرنده، ۱۷ عنوان کتاب را به عنوان نامزدهای اولیه‌ دریافت نشان طلایی و نقره‌ای لاک‌پشت پرنده منتشر کرد.

معرفی نماینده ایران در کارگاه تصویرگری براتیسلاوا

اولین خبر بین المللی این گزارش مربوط به روز سه شنبه این هفته است و طبق آن، هیات انتخاب کارگاه تصویرگری براتیسلاوا ۲۰۱۷ در ایران، پس از بررسی ۴۲ اثر زهرا محمدنژاد را به عنوان برگزیده معرفی کرد.

کارگاه تصویرگری براتیسلاوا تابستان ۹۶ و هم‌زمان با برگزاری نمایشگاه BIB در اسلواکی برگزار می‌شود. هر ساله این نمایشگاه همگام با اهداف یونسکو، کمیته کتاب برای نسل جوان (IBBY)، کمیسیون‌های ملی و نیز سازمان‌های مرتبط با هنرهای زیبا امکان رویارویی تصویرگرها را فراهم کرده و شرایط را برای ارزیابی آثار و در نتیجه توسعه و پیشرفت این هنر فراهم می‌کند.

چالش ناشران برای چاپ خاطرات اوباما

یکی از ۴ خبر بین المللی گزارش این هفته، مربوط به کتاب خاطرات باراک اوباما رئیس جمهور پیشین آمریکاست. طبق این خبر که دوشنبه منتشر شد، ناشران متعددی در تلاش هستند تا بتوانند امتیاز کتاب خاطرات اوباما از ۸ سال حضور در کاخ سفید را به دست بیاورند. به این ترتیب، رییس جمهور پیشین آمریکا ممکن است بیش از ۲۰ میلیون دلار برای نوشتن کتاب خاطراتش دریافت کند.

اوباما پیش از رئیس جمهور شدن، به عنوان یک نویسنده پرفروش با کتاب‌هایش شامل «رویاهای پدرم» که سال ۱۹۹۵ منتشر شده بود و «جسارت امید» که سال ۲۰۰۶ منتشر شد، شناخته شده بود.

احیای بازار کتاب در روسیه

در خبر بعدی، براساس گزارشی که توسط رایزنی فرهنگی ایران در مسکو ترجمه و برای انتشار در اختیار مهر قرار گرفت و روز سه شنبه این هفته منتشر شد، بازار کتاب روسیه در سال ۲۰۱۷ احیا خواهد شد، اما تیراژ کتاب‌ها و تعداد عناوین منتشره افزایش چندانی نخواهند داشت. محرک اصلی رشد بازار افزایش قیمت محصولات خواهد بود و طبق ارزیابی‌های ناشران، قیمت محصولات نشر در سال جاری بین ۳ تا ۴ درصد بالاتر خواهد رفت.

اگرچه قیمت کتاب بین ۶ تا ۷ درصد در روسیه افزایش داشته است، اما سیاستگذاری‌ها در این بخش سبب شده است تا  در نیمه اول سال ۲۰۱۶ تیراژ کتاب تا ۶ درصد افزایش یابد و انتظار می‌رود در سال ۲۰۱۷ نیز همین آهنگ حفظ شود و تعداد نشر بین ۲ تا ۳ درصد بالاتر برود.

شروع به کار نمایشگاه کتاب قاهره

دیگر خبر بین المللی مهم این هفته هم در حوزه کتاب، آغاز به کار نمایشگاه کتاب قاهره است. چهل و هشتمین دوره نمایشگاه کتاب قاهره با حضور مراکش به عنوان کشور مهمان سال از پنجشنبه هفته گذشته شروع به کار کرده است که این خبر روز یکشنبه این هفته منتشر شد.

امسال مراکش به عنوان مهمان افتخاری در این نمایشگاه حضور دارد و صلاح عبدالصبور شاعر به عنوان شخصیت ادبی سال معرفی شده است. این دوره نمایشگاه با حضور ۶۷۰ ناشر از ۳۵ کشور برگزار شده است که به معنی حضور ۱۰۰ ناشر مصری کمتر از سال پیش است و نشان دهنده بحران اقتصادی حاکم بر کشور مصر و مشکلاتی است که صنعت نشر از آن در فشار است. دو برابر شدن قیمت کاغذ و مرکب چاپ نیز مشکلات نشر مصر را دو برابر کرده است.

کد خبر 3893864

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha