۱۸ بهمن ۱۳۹۵، ۷:۳۴

نامور مطلق در پاسخ به پیگیری مهر:

«ویلا» جذابیتی برای گردشگران ندارد/ فروشگاه‌ها به روز نیستند

«ویلا» جذابیتی برای گردشگران ندارد/ فروشگاه‌ها به روز نیستند

سال ۹۱ معاون وقت صنایع‌دستی از تبدیل خیابان ویلا به پیاده‌راه صنایع‌دستی خبر داد؛ وعده‌ای که اجرایی نشده و معاون صنایع دستی هم می‌گوید: دیگر «ویلا» جذابیتی برای گردشگر ندارد.

به گزارش خبرنگار مهر، سال ۱۳۹۱ و همزمان با دولت نهم خبری منتشر شد که از تبدیل خیابان ویلا یا استاد نجات الهی تهران به پیاده‌راه صنایع دستی خبر می‌داد. محمدحسن صالحی، معاون صنایع دستی وقت در نشست مسئولان بانک‌های عامل اجرای طرح اختصاص جوایز به صنایع دستی اعلام کرده بود: رییس شورای شهر با وجود آنکه نظر مساعدی درباره پیاده‌راه کردن برخی خیابان‌ها در تهران ندارد اما با پیاده کردن این طرح در خیابان ویلا موافقت کرده است.

آن زمان صالحی تأکید کرده بود که بهترین محل در تهران برای تبدیل به بازارچه صنایع‌دستی، خیابان ویلاست و ما نباید دنبال ساخت فضاهای تازه باشیم آن هم در شرایطی که خیابان‌هایی چون خیابان ویلا آماده تبدیل  شدن به بازارچه صنایع دستی هستند. بنابراین اگر شهرداری این خیابان را پیاده‌راه کند با تاییدی که از رییس شورای شهر تهران گرفته‌ایم این خیابان به یک بازارچه دائمی صنایع‌دستی تبدیل می‌شود و ما شاهد رونق فراوان بازار صنایع‌دستی در تهران و ایجاد محلی زیبا برای شهروندان و توریست‌های خارجی خواهیم بود.

سه سال گذشت. ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ رجبعلی خسروآبادی، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران در گفتگو با خبرنگار مهر از نامه‌نگاری و تشکیل جلسه با شورای شهر و معاونت ترافیک خبر داد و گفت: ما با معاونت ترافیک تهران صحبت کرده‌ایم تا خیابان و مسیر جایگزینی را تعریف کنند. چراکه در تهران بهترین محل برای تبدیل به بازارچه صنایع‌دستی، خیابان ویلاست و ما نباید دنبال احداث فضاهای تازه و غیرواقعی باشیم، در حالی‌که خیابان‌هایی مثل خیابان ویلا آماده تبدیل شدن به بازارچه است.

به نوعی پس از گذشت سه سال، گفته‌های معاونت پیشین صنایع‌دستی تکرار شد؛ بی آن‌که حرف تازه‌ای به میان بیاید. این بار به سراغ بهمن نامورمطلق می‌رویم و از او می‌پرسیم: چرا خیابان ویلا تا این اندازه خلوت شده و گردشگران خارجی از ویلا فرار کرده‌اند و او در پاسخ به خبرنگار مهر می‌گوید: این پرسش را باید با مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران در میان گذاشت اما من می‌توانم جوابگوی بخشی از سوال شما باشم و آن این که ما از برخی مراکز تمرکز زدایی کرده‌ایم.

معاون صنایع‌دستی کشور در ادامه گفته‌های خود به تمرکززدایی از خیابان ویلا اشاره و بیان می‌کند: هنوز گردشگران خارجی دوست دارند بعضی کاخ- موزه‌ها در تهران چون کاخ گلستان و بازار را ببینند ولی برای خرید صنایع دستی به اصفهان بروند. آنجا هم تنوع بیشتری وجود دارد و هم قیمت‌ها ارزان‌تر است. اما کسانی برای خرید صنایع دستی به خیابان ویلا در تهران می روند که یا ساکن این شهر هستند یا گردشگر داخلی هستند و به تهران می‌آیند و دلشان می‌خواهد سوغاتی بخرند و به شهر و دیار خود ببرند.

به گفته نامورمطلق، امروز از خیابان ویلا به عنوان مهم‌ترین مرکز عرضه صنایع دستی تمرکززدایی شده چراکه بیشتر مراکز تجاری تازه تاسیس، غرفه یا غرفه‌هایی را هنرهای سنتی اختصاص داده اند.

معاون صنایع دستی کشور، توجه به سلیقه و ذائقه مخاطب امروز را ضروری می‌داند و می‌گوید: فروشگاه‌های ویلا نتوانسته‌اند خود را با سلیقه روز همراه کنند. دیگر مردم دنبال کارهای تخت و آرام بخش هستند. امروز، بسیاری از مردم در آپارتمان های خیلی کوچک زندگی می‌کنند و دیگر به دنبال خاتم و فرش‌هایی با رنگ گرم و پر نقش و نگار نیستند آن‌ها کارهای خلوت را دوست دارند و ما چاره ای جز شناخت سلیقه آن‌ها نداریم.

نامورمطلق می گوید: ما باید به طرحی فکر کنیم که خیابان ویلا تنها یک فروشگاه بزرگ صنایع‌دستی نباشد. ما باید کاری کنیم تا دیدن ویلا جذاب باشد. شاید اگر این خیابان را سنگفرش و آن را به پیاده راه تبدیل می کردیم، می‌توانستیم در جذب گردشگران داخلی و خارجی موفق باشیم.

کد خبر 3897741

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha