با موضع گیری پارلمان کویت؛

تنش کویت و عراق بر سر «خورعبدالله» وارد مرحله جدیدی شد

تنش کویت و عراق بر سر «خورعبدالله» وارد مرحله جدیدی شد

بحران عراق و کویت بر سر «خور عبدالله» با واکنش نمایندگان مجلس امت کویت وارد ابعاد تازه ای شد و برخی نمایندگان پارلمان کویت خواستار اتخاذ تدابیری برای ممانعت از تکرار وقایع سال ۱۹۹۰ شدند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شبکه السومریه، نمایندگان کویت با مواضعی که اتخاذ کردند تنش دو کشور بر سر  خور عبدالله را وارد مرحله جدیدی کردند.

عسکر العنزی رئیس کمیسیون کشور و دفاع پارلمان کویت از دولت این کشور خواست که تظاهرات عراقی ها درباره خور عبدالله را جدی بگیرد و باید در همه مناطق آمادگی لازم برای هر حادثه امنیتی پیش بینی نشده به عمل آید تا فاجعه صدام در سال ۱۹۹۰ تکرار نشود.

وی افزود: خور عبدالله بر اساس قطعنامه های بین المللی سازمان ملل و شورای امنیت کویتی است و کویت از مرزها و حاکمیت خود چشم پوشی نمی کند. ما در زمره کشورهایی هستیم که به بیش از دیگران به پیمان های بین المللی پایبند هستیم. باید ابعاد بحران و حجم خطراتی که کویت را تهدید می کند بررسی شود.

العنزی همچنین بر ضرورت تلاش های دیپلماتیک در عرصه خلیج فارس و منطقه ای و بین المللی و همراه کردن افکار عمومی کشورهای حوزه خلیج فارس و بین المللی  و عربی به نفع حقوق کویت در برابر تهدیدات عراق ضد کویت تاکید کرد و خواستار ایفای نقش از سوی وزارت خارجه کویت درباره مطلع کردن مرزها به سازمان ملل شد.

از سوی دیگر علی الدقباسی رئیس کمیسیون امور خارجه پارلمان کویت نیز ضمن بی ارزش توصیف کردن مواضع نمایندگان عراقی گفت: عراق کشور همسایه است اما خیری از آن نصیب کویت نشده است.

صالح عاشور یکی از نمایندگان کویت بیان کرد: دولت باید اتاق عملیات و تیم رصد برای تحرکات عراق در قبال کویت انجام دهد و در این زمینه کوتاهی به عمل نیاورد. اهمیت زیادی باید به موضوع داده شود.

مرزوق الخلیفه نیز اعلام کرد: وزارت خارجه کویت باید مواضع بسیار جدی به عمل آورد و در برابر تظاهرات عراقی ها از حق تاریخی و حاکمیتی کویت بر خور عبدالله عقب نشینی نکند.

عبدالله فهاد العنزی نیز خواستار فرا خوانی سفیر عراق و اعتراض به ادعاها درباره خور عبدالله شد.

ناصر الدوسری نماینده پارلمان کویت نیز گفت: کویت از واکنش نشان دادن به هر طرفی که خیالی در سر داشته باشد و امنیت کویت را تهدید کند، ناتوان نیست.

اسامه شاهین نیز بیان کرد: تعدی به حاکمیت کویت در خورعبدالله یا منطقه ای دیگر از خاک کویت مردود است و دولت باید تدابیر امنیتی و دپیلماتیک لازم را به عمل آورد.

ریاض العدسانی نیز  خواستار اقدام جدی دولت متبوع خود در قبال تظاهرات و اعتراضات عراقی ها به خور عبدالله شد.

ولید الطبطبایی نیز اعلام کرد: مشکل با همسایه شمالی همیشگی است و ربطی به صدام حسین یا عبدالکریم قاسم یا دیگران ندارد. برخی به دنبال استفاده از طریق برهم زدن اوضاع میان کویت و عراق هستند. موضوع مرزهای ما و عراق بر اساس قطعنامه سازمان ملل است. عراق نه می تواند وجبی از خاکش را به ما بدهد و نه ما می توانیم وجبی از خاک عراق بگیریم. عراقی ها بهتر است این پرونده را مختومه کند.

عوده الرویعی از دیگر نمایندگان پارلمان کویت نیز تاکید کرد: بحران جدید در واقع امتداد تاریخی سیاه است. ما از قبل گفته ایم که کسانی که جنگ عراق ضد کویت را صدامی و بعثی می دانند در اشتباه به سر می برند.

کد خبر 3899039

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha