۲۱ اسفند ۱۳۹۵، ۱۲:۴۸

مسعود زنده روح کرمانی در گفتگو با مهر:

منطقه ۱۲ سرشار از ایده هنری است/ «قلب تهران» روی بیلبوردها

منطقه ۱۲ سرشار از ایده هنری است/ «قلب تهران» روی بیلبوردها

مسعود زنده روح کرمانی دبیر نخستین جایزه هنری «قلب تهران» از نمایش آثار برگزیده این جایزه در بیلبوردهای شهر تهران خبر داد.

مسعود زنده روح کرمانی دبیر نخستین جایزه هنری «قلب تهران» درباره این جایزه هنری به خبرنگار مهر گفت: منطقه ۱۲ قدیمی ترین محله های تهران را در خود جای داده است. در واقع یک روزگاری تهران در این منطقه شکل گرفته است. طبیعتا ساختمان ها، کاخ ها و موزه هایی در این منطقه قرار دارد که ما را به این گذشته وصل می کند. ضمن اینکه امروز هم قلب اقتصادی و بازار بزرگ تهران در این منطقه است. به همین دلایل شهرداری تهران روی این موضوع دست گذاشت و طبق صحبت هایی که شد به نظر رسید می خواهند حالا که در این منطقه بهینه سازی های ظاهری رخ داده است، یک رفتار فرهنگی هم در درونش رخ دهد.

وی ادامه داد: پیشنهاد این رویداد از طرف دوستان در منطقه ۱۲ بود و دوست داشتیم فضا جشنواره ای نباشد بلکه «جایزه» باشد. می خواستیم یک نگاه کیفیتی در این رویداد جاری باشد. در عین حال که این دوره اول است و ممکن است با هجمه آثار رو به رو نباشیم و تداوم این حرکت می تواند به ایجاد یک بانک اطلاعاتی در رشته های مختلف تجسمی در منطقه ۱۲ بیانجامد.

زنده روح کرمانی با اشاره به اینکه بنا دارند در دوره های بعد مجسمه و نقاشی را هم به فراخوان اضافه کنند، بیان کرد: به نظرم منطقه ای در تهران با اینهمه ویژگی تاریخی و هویتی که در عین حال از ۹ صبح تا ۶ بعد از ظهر نزدیک به ۶ میلیون آدم به آن رفت و آمد می کنند و شب تقریبا خالی از سکنه می شود، ظرفیت های بسیاری برای پرداختن های هنری دارد. این منطقه قلب مذاهب، قلب اقتصاد، قلب فرهنگ و تاریخ است.

وی درباره اینکه شاید برخی از رشته های هنری که در فراخوان آمده است نتوانند ارتباط درستی با موضوعات بخش های مختلف فراخوان ایجاد کنند، اظهار کرد: ما جایزه را در ۲ بخش اصلی و ویژه فراخوان دادیم. بخش اصلی تمرکزش روی گردشگری در منطقه ۱۲ است. ممکن است برای بخش هایی مثل کاریکاتور یا تصویرسازی این بخش ملموس نباشد اما در این منطقه وقایعی به وقوع پیوسته و جزو تاریخ ماست که می تواند دستمایه کار این هنرمندان قرار بگیرد. فرض کنید واقعه به توپ بستن مجلس یا سی تیر یا واقعه سرچشمه را به راحتی می توان تصویرگری کرد. در زمینه آثار باستانی هم کم بنا در این منطقه نداریم. ضمن اینکه آن بخش اقتصادی اصولا دستمایه خوبی برای کاریکاتوریست ها خواهد بود.

دبیر نخستین جایزه هنری «قلب تهران» ادامه داد: حتی در حوزه عکس که به نظر می رسد بسیاری از عکاسان برخورد رئالی با این فراخوان داشته باشند انتظار داریم عکس هایی به دستمان برسد که کاملا یک فضای ذهنی را تداعی کند.

وی درباره اینکه آیا قرار است فضای دائمی نمایشگاهی برای این آثار در همین منطقه ایجاد شود یا نه نیز گفت: نمایش آثار این دوره در مدرسه تاریخی دارالفنون خواهد بود. قرار است آثار برگزیده به صورت بیلبورد به سطح شهر راه پیدا کند و یک کتاب نفیس هم از آثار چاپ شود. ضمن اینکه مایلیم این آثار در مناطق دیگر شهر نیز به نمایش در بیاید تا از این طریق یک ارتباط فرهنگی میان مناطق ایجاد شود. امیدواریم یک دبیرخانه دائمی نیز به همین منظور داشته باشیم.

زنده روح کرمانی درباره بخش ویژه «پلاسکو» نیز توضیح داد: بخش ویژه بخش ثابت این رویداد خواهد بود که امسال به حادثه «پلاسکو» اختصاص دارد. ما در این بخش از هنرمندان خواستیم تنها یک اثر ارسال کنند و با کیفیت ترین اثر خود را ارسال کنند. نگاهمان صد در صد به این بخش کیفی است. ممکن است سال دیگر این بخش ویژه مثلا به نام آوران این منطقه اختصاص داشته باشد اما به هر حال یک بخش ثابت فراخوان خواهد بود.

کد خبر 3928931

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha