۱ فروردین ۱۳۹۶، ۱۱:۱۵

حال و هوای معنوی یادمان های غرب در روزهای آغازین سال

سینه ستبر ایران از دوکوهه غرب تارزمگاه مرصادمیزبان زائران نور است

سینه ستبر ایران از دوکوهه غرب تارزمگاه مرصادمیزبان زائران نور است

کرمانشاه- یادمان های دفاع مقدس در استان کرمانشاه میزبان کاروانهای زائران راهیان نور از سراسر ایران اسلامی است.

خبرگزاری مهر - گروه استان ها، فاطمه محمدی: سالهاست از پایان هشت سال دفاع مقدس می‌گذرد اما عطر ایثار و مجاهدت رزمندگان اسلام در سراسر سرزمین کرمانشاه این سینه ستبر ایران پیچیده و ذره ذره خاک این سرزمین متبرک به قدوم شهیدان است.

یادمان های مناطق غرب در این روزها حال و هوای دیگری به خود گرفته و عرصه تجدید بیعت با آرمان‌های والای شهیدانی است که روزگاری جان در طبق اخلاق گذاشتند و از همه هستی خود برای دفاع از این آب و خاک گذشتند.

شهرستان سرپل ذهاب در دوران دفاع مقدس نقشی بی بدیل در دفاع و مقاومت همه جانبه داشت از محورهای اصلی حمله دشمن به شمار می‌رفت، سرپل ذهاب در دوران دفاع مقدس با تقدیم ۸۷۸ شهید به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران دین خود را ادا کرد.

دشمن در روزهای آغازین نبرد نابرابر در دوم مهر ۱۳۵۹، سرپل ذهاب را اشغال کرد، ساعاتی بعد اشغال سرپل ذهاب با مقاومت و دفاع همه جانبه پایان یافت اما تا پایان دفاع هشت ساله سرپل ذهاب در کانون آتش دشمن بود. سرپل ذهاب در پایان جنگ نیز به اشغال منافقین و ارتش بعثی عراق درآمد که اینبار تیزپروازان هوانیروز با همکاری سپاه پاسداران دشمنان را به عقب راندند و شهر آزاد شد.

بارگاه احمد بن اسحاق (ع)، ارتفاعات قلاویز، یادمان شهید شیرودی، یادمان بازی دراز، پادگان ابوذر، تنگه حاجیان از جمله مناطقی است که این روزها میزبان زائران راهیان نور از سراسر ایران اسلامی شده است.

یادمان شهید شیرودی در شمالغرب سرپل ذهاب و در روستای زرین جوب قرار دارد، جاییکه شهید سرافراز علی اکبر شیرودی شوق پرواز گرفت و آخرین عملیات پروازی این شهید والامقام در سال ۱۳۶۰  بر فراز بازی دراز منجر به شهادت این عقاب تیزپرواز هوانیروز شد.

از دیگر مناطق عملیاتی دفاع مقدس در شهرستان سرپل ذهاب پادگان ابوذر است، این پادگان به دوکوهه غرب شهرت یافته و در بیست کیلومتری جنوب شرق این شهر واقع شده و مقر تیپ ۳ لشکر ۸۱ زرهی ابوذر است. این پادگان در دوران دفاع مقدس بارها آماج حملات موشکی ارتش بعثی قرار گرفت. فریاد مظلومیت رزمندگان اسلام با بمباران این پادگان در ششم و هجدهم اسفند ۱۳۶۳ به گوش عالم رسید.

تنگه حاجیان نیز از مناطق عملیاتی دفاع مقدس در شهرستان سرپل ذهاب است و امروز میزبان زائران راهیان نور شده است.

شنیدن داستان حماسه و استقامت در شهرستان مرزی قصرشیرین نیز خالی از لطف نیست، قصرشیرین امروز نماد مقاومت رزمندگان جان بر کف اسلام است و امروز مقصد زائران راهیان نور شده است.

فرمانده سپاه ناحیه شهرستان قصرشیرین در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به حضور زائران راهیان نور در این شهر مرزی اظهار داشت: مناطقی همچون معراج الشهدا، رزمگاه شهدا، بیمارستان مخروبه قصرشیرین، جبهه شهیدبهشتی، نقطه صفر مرزی خسروی از جمله مکان هایی است که این روزها میزبان زائران شده است.

مرادعلی حسنی شهرستان قصرشیرین را یادآور حماسه و جان فشانی رزمندگان اسلام دانست و افزود: هر ساله شاهد حضور گسترده کاروان های راهیان نور از سراسر ایران اسلامی در مناطق عملیاتی غرب هستیم.

وی با بیان اینکه تاکنون بیشترین بازدید از نمایشگاه جلوه‌های ایثار انجام شده، افزود: راویان دفاع مقدس و خادمین و روحانیون برای خدمت رسانی به زائران در این مناطق حضور دارند.

حسنی بیمارستان مخروبه قصرشیرین را از نمادی از مظلومیت شهیدان و سند آشکار تجاوزگری رژیم بعثی عراق دانست و بیان کرد: رژیم بعثی، قبل از عقب نشینی از قصرشیرین در تیر ماه سال ۱۳۶۱ با کارگذاشتن مواد منفجره در پای ستون‌های این بیمارستان، آن را ویران کردند.

وی برگزاری اردوهای راهیان نور بویژه برای نسل جوان را اقدامی فرهنگی و ارزشی برای معرفی آرمان‌های والای امام (ره) و شهیدان دانست و گفت: شهدا به ما درس آزادگی، ایثار، دفاع و پرهیز از دنیا طلبی و حرکت در خط مستقیم ولایت دادند.

مسئول اردویی و راهیان نور شهرستان قصرشیرین نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، از بازدید ۶۰ هزار زائر راهیان نور از مناطق عملیاتی این شهرستان خبر داد و افزود: قریب به ۵۰۰۰ زائر در قالب اردوهای راهیان نور دانش آموزی حضور یافتند.

حسینی با اشاره به اینکه شهرستان قصرشیرین ۸۰۰ شهید والامقام تقدیم نظام و انقلاب کرده، گفت: امنیت امروز نظام را مدیون شهدا هستیم.

گیلانغرب نیز از شهرستانهای استان کرمانشاه است که آوازه استقامت و دلاوری مردمانش به گوش همگان رسیده امروز دومین شهر مقاوم ایران نام گرفته است. گیلانغرب ۷۵۰ شهید والامقام تقدیم نظام کرده است.

یادمان شهدای مطلع الفجر، جبهه آوزین، تنگه حاجیان از جمله مناطق عملیاتی شهرستان گیلانغرب است و این پذیرای زائران سرزمین های نور است.

شهرستان گیلانغرب در آن دوران آتش و خون مورد هجوم ارتش رژیم بعثی قرار گرفت اما هرگز تسلیم دشمن نشد و از زن و مرد و پیر و جوان در مقابل دشمن ایستادند، از ابتدای هجوم دشمن هسته اولیه تیپ مسلم بن عقیل به همت سرداران رشید اسلام شهید خوشروان، شهید خداکرمیان، شهید مرادی و... تشکیل و کابوسی وحشتناک برای رژیم بعثی ایجاد شد. لشکر چهار ارتش عراق در تاریخ مهر ۱۳۵۹ وارد گیلانغرب شد اما با مقاومت جانانه مردم روبرو شدند و  با ورود تیزپروازان هوانیروز، عقبه ستون نیروهای بعثی در جاده گیلانغرب تار و مار شد.

یکی از مناطق عملیاتی شهرستان گیلانغرب تپه کرجی ها است که در سیزده کیلومتری شمالغرب این شهرستان قرار دارد، در یادمان مطلع الفجر نیز مزار شهید سرافراز صفر خوشروان را می بینیم، عملیات مطلع الفجر در آذر ۱۳۶۰ با رمز «یا مهدی (عج) ادرکنی» با هدف آزادسازی قصرشیرین و نفت شهر در این محور انجام و قریب به ۲۰۰۰ نیروی رژیم بعثی عراق در این عملیات کشته شدند و ده ها تن نیز به اسارت رزمندگان اسلام درآمدند.

تنگه مرصاد نیز یادآور رزم و ایثار و مجاهدت رزمندگان اسلام است، تنگه چهارزبر بعد از ماهیدشت به سمت اسلام آباد غرب واقع شده و در مسیر راه کربلا است، یادمان شهدای عملیات غرور آفرین مرصاد در این مکان واقع شده است.

منافقین کوردل با خیال خام خود پس از پایان جنگ تصور می کردند که با پشتیبانی رژیم بعثی عراق می‌توانند  از مرزهای کرمانشاه عبور کرده و به ایران برسند اما در کمین گاه مرصاد گرفتار شدند.

یادمان مرصاد در سال ۷۵ توسط شهید صیاد شیرازی افتتاح شد و امروز میزبانی کاروان های راهیان نور از سراسر ایران اسلامی شده است. روزانه قریب به هزار نفر از یادمان مرصاد دیدن می‌کنند.

شهرستان پاوه نیز از شهرهای مقاوم ایران اسلامی است که در سال ۵۸ به محاصره ضد انقلاب درآمد، ضد انقلاب در اقدامی غیر انسانی به بیمارستان پاوه هجوم بردند و با خارج کردن مجروحین از بیمارستان همه را قتل عام کردند. اما با مقاومت مردم و حضور نیروهای آزادی بخش محاصره پاوه شکسته شد. یادمان شهدای شهرستان پاوه لطفی دیگر دارد و حال و هوای معنوی به انسان می بخشد.

فرمانده سپاه ناحیه شهرستان پاوه در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به بازدید زائران راهیان نور از یادمان شهدای پاوه اظهار داشت: پاوه در دوران دفاع مقدس عرصه فداکاری، ایثار و جهاد بود.

بهشتی راد با بیان اینکه همه ساله بیش از ۶۰ هزار زائر از مناطق عملیاتی شهرستان پاوه بازدید می‌کنند، گفت: در کنار یادمان شهدا، ایستگاهی برای توقف کاروان ها ایجاد شده و بستر لازم برای پذیرایی از زوار فراهم است و فضاسازی انجام شده است.

کد خبر 3936617

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha