به گزارش خبرگزاری مهر، حجتالاسلام حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با توجه به پیشینه درخشان حوزههای علمیه در اهتمام طلاب و فضلا و بزرگانش در انس با قرآن کریم گفت: برای احیای این سنت اصیل حوزوی در حوزه و در کل جامعه راههای متعددی چون توجه به اصل جداییناپذیری قرآن و عترت در انجام مسابقات، توسعه و تقویت رشتهها و گرایشهای قرآنی در حوزههای علمیه و دانشگاهها و تهیه مصاحف متنوع و مناسب و گسترش استفاده از آنها به عنوان متون آموزشی وجود دارد.
وی اضافه کرد: تولید و ارائه محصولات جذاب قرآنی، متناسب با اقشار مختلف، ترویج و تبلیغ الگوی زیبا و کارآمد حاصل از حضور قرآن در زندگی مردم، استفاده بهتر از ظرفیتهای هنری و ادبی در گسترش فرهنگ انس با قرآن و برنامهریزیهای ویژه با استفاده از ظرفیت موجود در جامعه بانوان از دیگر راههای احیای سنت انس با قرآن است.
دبیر شورای توسعه قرآنی کشور ادامه داد: توسعه و تقویت مراکز پاسخگویی حضوری، تلفنی، اینترنتی و مکاتبهای به سؤالات قرآنی، ارتقاء سطح علمی وعّاظ و روحانیون در جهت قرآنمحور شدن نظام تبلیغات دینی، آشناسازی تهیهکنندگان و کارگردانان با محتواهای غنی قرآنی به منظور ایجاد فضاهای هنری مناسب، ارتقاء حضور مؤثر قرآن در برنامههای رسانه ملی و لحاظ کردن برنامههای قرآنی در برنامههای فرهنگی و سبد کالای فرهنگی از دیگر راههای این موضوع است.
وی گفت: توسعه و تقویت طرح تلاوت نور در مساجد، ساماندهی نظام ارتباطی مبلغان از طریق تشکیل شبکه مبلغان قرآنی، توسعه و تقویت جلسات قرآنی مساجد، موقوفات و مراکز فرهنگی با تأکید بر افزایش جذابیت فعالیتها، توسعه جذب شبکهای اقشار مختلف به جلسات و مجامع قرآنی مردمی به ویژه در گروه سنی کودکان و نوجوانان از دیگر این راهها محسوب میشود.
حجت الاسلام محمدی با اشاره به نقش قرآن در جریان تبلیغ در کشور و عرصه بینالمللی و لزوم داشتن تبلیغ قرآن محور اظهار کرد: اولین گام در تبلیغ قرآنمحور، تقویت باور به این مسئله است که قرآن مسیر هدایت و خوشوقتی جامعه را تضمین کرده است؛ امام خمینی(ره) به عنوان احیاگر قرآن در عصر حاضر میفرمود: «قرآن کریم سعادت همه بشر را بیمه کرده است و هر کس در زیر بیرق او واقع بشود، در دنیا و آخرت، سعید است».
وی افزود: گام بعدی عمل پرچمداران هدایت و تبلیغ و اسوههای جامعه به آموزههای قرآن است و تا زمانی که میزان انس و عمل به قرآن توسط بزرگان و عناصر اثرگذار در جامعه در پایینترین سطح ممکن باشد نمیتوان انتظار داشت بدنه جامعه در پی عمل و انس با قرآن باشند.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی تأکید کرد: عمل و رفتار مقام معظم رهبری در توجه به قرآن کریم، حضور چندین ساعته در برنامههای قرآن و استشهادی که در بیانات ایشان به آیات قرآنی وجود دارد بهترین مبنا برای عمل مسئولان و سپس آحاد جامعه است.
وی افزود: تکریم پرچمداران قرآنی به عنوان اسوههای حسنه از اقدامات اثرگذار دیگری است که در حوزه فرهنگسازی میتواند منشأ اثر باشد و ما نباید از آن غافل شویم.
حجت الاسلام محمدی عنوان کرد: اگر از عمل کردن به آموزههای قرآن به عنوان افضلالخیرات یاد کنیم و فَاستَبِقُوا الخَیراتِ را یک توصیه موکد الهی بدانیم پس در این صورت باید همان گونه که برای قرائت و حفظ قرآن کریم مسابقهای پیشبینی کردهایم، باید برای عمل به آموزههای قرآن و سبقتگیری مؤمنین در این فعل خیر راهکاری پیشبینی کنیم.
وی با اشاره به راهکارهای ترویج فرهنگ قرآنی در جامعه توسط حوزویان و نقش برنامههای تبلیغی ترویجی قرآن مانند محافل، نشستها و مسابقات در انس حوزویان با قرآن بیان کرد: امام خمینی(ره) در یک فراز ماندگار فرمودند: «قرآن باید در تمام شئون زندگی ما حاضر باشد» از این رو برای درک حضور قرآن در زندگی خودمان و سرایت در شئون زندگی احاد جامعه اقداماتی را باید تعقیب کنیم که مهمترین راه حضور پر رنگ قرآن در زندگی یک مسلمان افزایش انس مؤمنین با قرآن است.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی تصریح کرد: انس با قرآن برای هر یک از آحاد جامعه مراتبی دارد که حداقل مرتبه آن تلاوت روزانه قرآن است که گاه از انجام این میزان نیز غافلیم. امام صادق علیه السلام فرمودند پایینترین عهد مؤمن با قرآن آن است که حداقل روزی ۵۰ آیه از آن را تلاوت کند؛ ایشان فرموده اند: «القرآن عهد الله الی خلقه، فقد ینبغی للمرء المسلم ان ینظر فی عهده و ان یقراء منه فی کل یوم خمسین آیه» آثار اولیه این مؤانست افزایش ایمان فرد و جلوهگر شدن قران در زندگی افراد و مؤمنین است لذا فرمود: وَ اِذا تُلِیَت عَلَیهِم ءایتُهُ زادَتهُم ایماناً.
وی اظهار کرد: البته این مرحله نهایت کار یا محل توقف نیست بلکه روخوانی مقدمهای برای فهم، تدبر و عملی کردن آیات قرآن کریم در زندگی مردم است.
حجت الاسلام محمدی در پاسخ به سؤالی در مورد اثرگذاری مسابقات چند ملیتی در ایجاد وحدت اسلامی و توسعه گفتمان اسلام ناب که ریشه در آموزههای قرآنی دارد ادامه داد: افزایش انس عمومی جامعه به قرآن کریم و تلاوت قرآن کریم؛ معرفی قهرمانان قرآنی به نوجوانان و جوانان؛ زمینهسازی اتحاد و وحدت مسلمین؛ معرفی فعالیتهای قرآنی جمهوری اسلامی در عرصه بین الملل؛ تمهید گرایش جوانان کشورهای مختلف اسلامی و غیراسلامی جهت ارتباط و آشنایی با قرآن کریم و دفع شبهات و القائات انحرافی در مورد دیدگاه شیعیان درخصوص قرآن کریم؛ مانند کمرنگ بودن نقش قرآن و معارف آن در حوزههای علمیه و اعتقاد به تحریف در قرآن یا نقصان و زیاده در آن و … از جمله دستاوردها و نتایج برگزاری مسابقات بین المللی قرآن طلاب است.
وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه وجه ممیزه مسابقات قرآنی که از سوی حوزه برگزار میشود با مسابقاتی که از سوی نهادهای دیگر در چه عواملی باشد باشد؟ اظهار کرد: هدف از برگزاری مسابقات قرآنی حوزههای علمیه با توجه به ماهیت علمی این نهاد، باید حرکت از حوزه تلاوت و قرائت به سمت گسترش تدبر و عمل به قرآن باشد هرچند به حوزههای تلاوت و حفظ قرآن کریم نیز باید در جای خود پرداخته شود.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی افزود: وحدت جهان اسلام و علما و دانشمندان اسلامی بر محوریت قرآن کریم نیز هدف دیگر از برگزاری چنین مسابقاتی است همچنین نقش آفرینی در ترویج توامان جایگاه دو ثقل گرانسنگ مورد سفارش نبی اکرم یعنی قرآن کریم و عترت علیهمالسلام از دیگر وجوه ممیزه است.
وی ادامه داد: ترویج فرهنگ حفظ قرآن کریم در حوزههای علمیه و ترویج تلاوت متدبرانه و مستمر قرآن کریم در میان حوزویان از دیگر کارهایی است که انتظار بیشتری نسبت به سایر مسابقات از حوزه وجود دارد.
نظر شما