۱۷ آبان ۱۳۸۵، ۱۲:۱۶

پیامبر اعظم (ص) و برجسته ترین ویژگیهای اخلاقی - 21

بهره گیری از اخلاق پیامبر(ص) موجب آشنایی با صفات خداوند می شود

بهره گیری از اخلاق پیامبر(ص) موجب آشنایی با صفات خداوند می شود

عضو هیئت علمی مرکز مطالعات ادیان و مذاهب قم با بیان اینکه پیامبر اکرم(ص) نمونه و مظهر اخلاق در جامعه است، اظهار داشت: وظیفه هر مسلمان به عنوان پیرو پیامبر اکرم بهره گیری از از خصوصیات اخلاقی آن حضرت است تا به این ترتیب صفات ذات ربوبیت را به خوبی بشناسیم.

محمد نصیری عضو هیئت علمی مرکز مطالعات ادیان و مذاهب قم در گفتگو با خبرنگار مهر تصریح کرد: خصوصیات اخلاقی پیامبر گرامی اسلام(ص)، عبارت از رفتارها و گفتارهای ایشان در زندگی فردی و اجتماعی است، از منظر سیره تربیتی پیامبر اسلام  گفتارهایی که در مقام تربیت انسانها از حضرت بازگو شده اهمیت بسیاری در تربیت نسلها دارد.

وی با بیان اینکه گقتارها و رفتارهای اخلاقی پیامبر اکرم(ص) بسیار جامع و کامل است، گفت: سیره تربیتی پیامبر گرامی اسلام به واسطه دو  شاخص در زندگی حضرت نمود داشته است، اول اینکه در گفتارها و برخوردهای ایشان با اصحاب و کارگزاران و در میان دستورها و فرمایشاتی که به کارگزاران داشتند و در مشخصه دوم همچنین با توجه به اینکه پیامبر اکرم(ص)، الگوی رفتاری همه مسلمانان هستند ساده زیستی در رفتارهای ایشان نمایان است و البته تاریخ اسلام نیز ثبت کننده این ویژگی های اخلاقی پیامبر اسلام(ص) بوده است.

عضو هیئت علمی مرکز مطالعات ادیان و مذاهب قم با تأکید بر اینکه تاریخ اسلام ثبت کننده خصوصیات اخلاقی پیامبر اکرم(ص) است، تصریح کرد: در واقع عشق و علاقه مردم آن روز و انسانهای دنیای امروز به پیامبر بعد از گذشت 1400 سال به همین عامل ساده زیستی پیامبر مربوط می شود، امروز نیز همچنان در زندگی خویش از رفتار پیامبر بهره می بریم و در هیچ زمانی این خصوصیات تکراری و بی محتوا نخواهند بود.

نصیری تصریح کرد: وظیفه هر مسلمان به عنوان یک فرد متعهد به اسلام و پیرو راه  پیامبر اکرم(ص) این است که رفتار پیامبر را در زندگی فردی تجلی داده و از معنویات این امر بهره برده و همچنین مطابق با فرامین و دستورهای اسلام عمل کنیم .

وی افزود: برای اینکه رفتار پیامبر اکرم(ص) در زندگی ما نمود یابد، می بایست در جای جای زندگی از ابتدایی ترین مرحله گرفته که نهاد خانواده است تا مدارس و همچنین امر ازدواج از تجملات موجود در زندگی که آفتی در جامعه است دوری کرده و امنیت و آسایش را در جامعه و روح زندگی برقرار کنیم.

کد خبر 403945

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha