۴ آذر ۱۳۸۵، ۱۰:۱۶

اسرافیل شیرچی در گفتگو با مهر:

معنویت و خلاقیت از مهمترین ویژگی‌های هنر خوشنویسی است

معنویت و خلاقیت از مهمترین ویژگی‌های هنر خوشنویسی است

خلاقیت، نبوغ توام با تعلیم صحیح مبانی هنر و معنویت از مهمترین ویژگی‌هایی است که باید در هنر خوشنویسی لحاظ شود.

اسرافیل شیرچی، هنرمند خوشنویس که اخیرا به همراه گروهی از هنرمندان یک نمایشگاه گروهی برگزار کرده بود، در این باره به خبرنگار مهر گفت: "آثار این نمایشگاه حاصل فعالیت های من در دو سال اخیر است. اصولا شیوه کار من در خوشنویسی به نوعی تلفیق این هنر با نقاشی است. از این رو برای ماندگاری بیشتر آثار سعی کرده ام آنها را روی پارچه هایی به شکل بوم ارائه دهم و از ویژگی های نقاشی نیز در آن استفاده کنم."

وی در ادامه افزود: "اشعار مولانا و حافظ هر یک به شیوه های کلاسیک و برگرفته از کار استادانی چون میرعماد، میرزا غلامرضا اصفهانی، کلهر، برادران میرخانی و غلامحسین امیرخانی از جمله فعالیت های من در این سال ها بوده است. در واقع به عنوان خوشنویسی معاصر سعی کردم با الهام از گذشتگان این هنر به نوآوری نیز بپردازم و المان های به روزی ارائه دهم. خلاقیت، نبوغ توام با تعلیم صحیح مبانی هنر و معنویت از مهم ترین ویژگی هایی است که باید در خوشنویسی لحاظ شود."

شیرچی تصریح کرد: "غالب مدرسان انجمن خوشنویسان هنرمندان سنتی هستند که معتقدند خوشنویسی تنها با پیروی از شیوه پیشینیان موفق می شود. در حالی که امروز هنرمندان نوگرایی چون سیدمحمد احصایی، مرحوم رضا مافی و ... ثابت کردند خط ایرانی این خاصیت را دارد که با ورود به دانشگاه آنالیز و تحلیل علمی شود. انجمن خوشنویسان حدود 50 سال است تاسیس شده، اما واقعیت این است که انجمن خط سیر حقیقی خود را گم کرد و به جای افتادن در مسیر دریا به کویر راه یافت."

این هنرمند شکسته و نستعلیق نویس ادامه داد: "امروز اتفاقات خجسته ای در این حیطه به وقوع پیوسته و آن اشاعه هنر خوشنویسی در خارج کشور است. من نیز در ردیف کسانی هستم که هر سال یک نمایشگاه انفرادی در خارج برگزار می کنم. آذرماه امسال نیز در استراسبورگ با همکاری شهرداری این شهر نمایشگاهی از آثار نقاشیخط خود برپا می کنم. در کنار این نمایشگاه نیز یک سخنرانی درباره معرفی خطوط ایرانی دارم."

شیرچی افزود: "در جریان برگزاری جشنواره کن نیز یک نمایشگاه خط برپا کرده بودم که با استقبال خوب مخاطبان رو به رو شد. جالب اینکه خارجی ها هنر ایران را از دوره سلجوقی تاکنون به خوبی می شناسند و همواره به کند و کاو در آثار و پیشینه ما مشغولند. از سال 2001 تا به حال هر سال در فرانسه نمایشگاهی از آثار کالیگرافان مطرح برگزار و در آن نی و مرکب و آثار هنرمندان به نمایش گذاشته می شود."

این هنرمند درباره مولفه اصلی آثار رضا مافی نیز گفت: "وجود یک حس عاشقانه در تمام آثار این هنرمند نشان از آن دارد که وی با تمام وجود به کار خود و هنر خوشنویسی معتقد بود. او نستعلیق نویسی بود که کارهایش در فضای نقاشی جاری بود. مشق او حافظ گونه بود، در عین اینکه دوست داشت به شعر نیمایی نیز گریز بزند. در واقع زنده نام رضا مافی خلاق معاصر زمان خود بود."

شیرچی افزود: "بعد از وی بیشتر آثارش به روش نادرست کپی برداری شد، اما حس ماندگاری که در کارهای وی وجود داشت در کمتر هنرمندی تکرار شد. در حال حاضر آثار درخشان برخی هنرمندان متاثر از کارهای مافی است. گرچه برخی اعتقاد داشتند نستعلیق وی نتوانست آنطور که باید نکات ریز را بیان کند، اما روح تغزل گونه وی مهم ترین مولفه این هنرمند به شمار می آمد و توانست در زمان خود جریانی به وجود آورد."

اسرافیل شیرچی سال 1341 در بابل به دنیا آمد. وی فارغ التحصیل نقاشی از دانشکده هنرهای زیباست و سال هاست به تدریس در انجمن خوشنویسان مشغول است. تماشاگه راز، اصول و مبانی خط ایرانی، سیمای رستم در شاهنامه، تاب شکسته و ... از جمله فعالیت های مکتوب وی در این عرصه است. این هنرمند تاکنون 32 نمایشگاه انفرادی برگزار و در 60 نمایشگاه گروهی شرکت کرده است.

نمایشگاه گروهی شیرچی به همراه خوشنویسان مطرحی چون جلیل رسولی، یداله کابلی، امیراحمد فلسفی و ... در گالری آشیان نقش و مهر برگزار شده بود.

کد خبر 408861

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha