۵ مهر ۱۳۹۶، ۱۳:۵۸

پایان حج ۹۶ و یاد زخم منا/ ۳

جمالی: موفقیت حج ۹۶ دلیل نمی‌شود پرونده فاجعه منا را فراموش کنیم

جمالی: موفقیت حج ۹۶ دلیل نمی‌شود پرونده فاجعه منا را فراموش کنیم

دبیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: برگزاری موفقیت آمیز حج ۹۶ در حد معمول بوده و این دلیل نمی‌شود پرونده فاجعه منا را فراموش کنیم.

محمدجواد جمالی نوبندگانی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به پایان یافتن مناسک حج ۹۶ و درباره ضرورت پیگیری پرونده فجایع حج ۹۴ اظهار داشت: هر مسئله ای سر جای خودش قرار دارد و انجام موفقیت آمیز حج ۹۶ هم در حد توقع و معمول بوده و عربستان کار خاصی نکرده است که به خاطر آن، فجایع گذشته حج مثل منا را فراموش کنیم.

وی افزود: آنچه مسلم است میزبان حج باید حق میزبانی را به درستی به جا بیاورد و امنیت و عزت حجاج، کمترین توقعی است که باید همیشه برآورده کنند.

دبیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تأکید کرد: ما ضمن آنکه به خاطر میزبانی مناسب در حج امسال از عربستان تشکر می کنیم، در عین حال همچنان ایستادگی می کنیم تا در قبال فجایع منا و مسجدالحرام پاسخگو باشند.

جمالی درباره پیگیری های صورت گرفته از سوی مسئولان در ارتباط با پرونده فاجعه منا گفت: یکی از مشکلاتی که ما همیشه با عربستان سعودی داشته ایم، این است که حاکمیت عربستان، چندان حاکمیت مدرن و امروزی نیست؛ ما در حال حاضر با عربستان رابطه سیاسی و دیپلماتیک نداریم و آنها به هیچ کشور ثالثی هم اجازه نداده اند که برای بررسی این حوادث به میدان بیاید.

وی تصریح کرد: عربستان در سازمان کنفرانس اسلامی حضور دارد و در سازمان ملل و شورای امنیت نیز با پولشان حملات و کشتارهای صورت گرفته در یمن را می پوشانند، بنابراین با این وضعیت چاره ای نیست جز اینکه وقتی ارتباط دو جانبه ما در سطح بالاتری قرار گرفت، پرونده این فجایع را پیگیری کنیم.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: پیگیری پرونده فاجعه منا در مجامع بین‌المللی حتماً نیاز به مستندسازی داشته است که براساس آن، دلایل حادثه و اسناد و مدارک متقن، جمع آوری شود.

جمالی ادامه داد: روند جمع آوری مستندات از زمان حادثه منا به تدریج انجام شد تا اینکه عربستان روابط دیپلماتیک و سیاسی خود را با ما قطع کرد.

وی در پاسخ به این سوال که در حال حاضر که روابط دوجانبه قطع است، درباره پرونده این فجایع چه باید کرد، بیان کرد: پیگیری این مسئله را نباید متوقف گذاشت، هر چند مطرح کردن آنها در روابط دو جانبه بیشتر جواب می دهد.

دبیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره نپذیرفتن مسئولیت فاجعه منا از سوی عربستان تا به امروز هم خاطرنشان کرد: دلیل نپذیرفتن مسئولیت حادثه این است که اگر این مسئولیت را بپذیرند، حیثیت و اقتدارشان زیر سوال می رود.

کد خبر 4099681

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha