۱۶ مهر ۱۳۹۶، ۱۱:۱۵

کرزای: آمریکا با دشنام به ایران نمی‌تواند مشکلات منطقه را حل کند

کرزای: آمریکا با دشنام به ایران نمی‌تواند مشکلات منطقه را حل کند

رئیس جمهوری پیشین افغانستان ضمن متهم کردن آمریکا به حمایت از داعش اعلام کرد که این کشور از طریق دشنام دادن به ایران نمی تواند مشکلات منطقه را حل کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، «حامد کرزای» رئیس جمهوری پیشین افغانستان در مصاحبه با شبکه خبری بی بی سی، آمریکا را به حمایت از داعش متهم کرد و گفت که واشنگتن با دشنام دادن به ایران نمی‌تواند مشکلات منطقه را حل کند.

او همچنین خواهان برگزاری لویه جرگه سنتی برای تحلیل و بررسی استراتژی جدید آمریکا برای افغانستان شد.

پس از گذشت بیشتر از ۲ ماه از اعلام استراتژی جدید واشنگتن درباره افغانستان، کرزای در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی گفت که از طریق این لویه جرگه به همسایگان افغانستان اطمینان داده شود که از خاک این کشور در جهت منافع آمریکا و دیگران استفاده نخواهد شد.

وی مدعی شد که کشورهای منطقه و همچنین خودش، حالا به این نتیجه رسیده‌اند که آمریکا بانی افراطی گری در منطقه است و از افراطی گری مثل داعش برای تضعیف منطقه استفاده می‌کند.

حامد کرزای که ۱۳ سال رهبری افغانستان را به عهده داشت و در نیمه‌ اول دوره زمامداری طرفدار سیاست‌های آمریکا بود، حالا به منتقد شدید این کشور تبدیل شده و از آمریکا می‌خواهد تا به خشونت پایان دهد و به ریشه مشکلات بپردازد که به گفته وی در خارج از مرزهای افغانستان است.

رئیس جمهوری پیشین افغانستان تاکید کرد که آمریکا می‌تواند از راه‌های سیاسی، اقتصادی و ایجاد تفاهم منطقه‌ای که در آن روسیه، چین و ایران نقش داشته باشند، مسأله افغانستان را حل و فصل کند.

هرچند در استراتژی جدید آمریکا بر افزایش فشار بر پاکستان و رویکرد منطقه‌ای در راستای مبارزه با تروریسم تاکید شده، اما کرزای می‌گوید که آمریکا با آوردن یک کشور یعنی هند که رقیب پاکستان حساب می‌شود و دشنام دادن کشور دیگری (ایران) نمی‌تواند در منطقه ثبات بیاورد. اشاره وی به خواست واشنگتن مبنی بر افزایش نقش هند در مسأله افغانستان است.

کرزای اضافه کرد: آیا ممکن است که آمریکا با دشنام‌ دادن مداوم به ایران، در افغانستان ثبات ایجاد کند و یا این رویکرد بیشتر فرصت را مساعد می‌سازد تا افغانستان مرکز تصادم قدرت‌های بزرگ شود، که ما آن را نمی‌خواهیم.

لازم به ذکر است که چندی پیش«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا در حالی که استراتژی جدید این کشور برای افغانستان را اعلام می‌کرد، گفت نظامیان این کشور از افغانستان خارج نخواهند شد.

ترامپ دلیل این تصمیم را جلوگیری قدرت گرفتن گروه‌های افراطی عنوان کرد و افزود: بیرون رفتن آمریکا از افغانستان، این کشور را به شرایط قبل از ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ بر می گرداند و خلاء به وجود آمده ‌را تروریست‌ها پر خواهند کرد.

ناتو نیز اخیرا اعلام کرد که گروه داعش در شرق افغانستان در نتیجه فشار نیروهای ضد تروریستم آمریکایی نابود شده و آنها سعی دارند که با توسل به فعالیت‌های تروریستی از جمله هدف قرار دادن غیرنظامیان در مساجد حضور خود را به نمایش بگذارند.

دونالد ترامپ در راهبرد تازه خود برای افغانستان همچنین گفت که واشنگتن ادامه مبارزه با تروریسم، کمک به دولت افغانستان و عدم تعیین جدول زمانی برای این مبارزه را در دستور کار خود قرار می‌دهد.

این استراتژی همچنین بر اعمال فشار بر پاکستان برای از بین بردن پایگاه های امن تروریستی در خاک خود و مبارزه با تروریسم و تشویق هند برای کمک به تامین امنیت در منطقه و همکاری با دولت افغانستان تاکید می‌کند.

استراتژی جدید ترامپ با استقبال دولت افغانستان و شمار زیادی از سیاستمداران افغان روبه‌رو شد. چین و پاکستان، همسایه‌های افغانستان اما از این استراتژی ابراز نارضایتی کردند.

پاکستان اعلام کرد که این کشور خود قربانی تروریسم است و چین نیز اعلام کرد که پاکستان خط مقدم جبهه مبارزه با تروریسم است. گروه طالبان هم در بیانیه ای گفت که راهبرد جدید دونالد ترامپ به معنای ادامه جنگ است و این گروه هم در برابر این استراتژی به جنگ ادامه خواهد داد.

براساس این استراتژی تازه، نیروهای آمریکایی بدون روشن شدن زمان مشخص در افغانستان می‌مانند.

در حال حاضر ۱۱۰۰ نظامی آمریکایی در افغانستان حضور دارند که بیشتر آنها مشغول آموزش نظامیان افغانستان و فعالیت‌های مستشاری هستند.

افزون بر این «جیمز ماتیس»، وزیر دفاع آمریکا اخیرا اعلام کرد که آمریکا ۳ هزار نظامی دیگر به افغانستان اعزام می‌کند.

کد خبر 4107581

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha