۲۴ مهر ۱۳۹۶، ۱۱:۳۳

قائم مقام معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه خبر داد:

نظارت بر اقلام غذایی مورد استفاده زائران اربعین در استان کرمانشاه

نظارت بر اقلام غذایی مورد استفاده زائران اربعین در استان کرمانشاه

کرمانشاه- قائم مقام معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه، از نظارت کامل بر اقلام غذایی از جمله برنج و مواد خوراکی مورد استفاده زائران اربعین حسینی خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، شهریار مستوفی امروز دوشنبه در نشست خبری معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اظهار داشت: کشورهای مختلف متناسب با نیازها و اولویت های سلامت شعارهای خاصی را در برنامه ریزی های خود تدوین می کنند.

وی بحث غذا را بزرگترین مشغله مردم دنیا عنوان کرد و گفت: این یک موضوع راهبردی است که عوامل مختلف سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و ... در آن دخیل است.

به گفته قائم مقام معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه، برنامه ریزی‌های یکسویه به هیچ وجه نمی تواند مشکلات به هم تنیده غذا را رفع کند.

وی افزود: در حیطه غذا با چالش های مهمی روبرو هستیم که می توان به بحث سرمایه گذاری امنیت غذایی، مهاجرت روستایی، آلودگی زیست محیطی، مشکلات آب و گسترش گازهای گلخانه ای اشاره کرد.

۳۵ درصد محصولات کشاورزی ما بعد از برداشت دچار فساد می شوند

مستوفی تصریح کرد: متاسفانه ۳۵ درصد محصولات کشاورزی ما بعد از برداشت تا مرحله توزیع دچار فساد می شوند و در این راستا ۱۵ میلیارد دلار در سال غذای دور ریز داریم.

وی با اشاره به جمعیت ۹۶۹ میلیون نفری با کمتر از ۱ دلار درآمد در دنیا، افزود: این افراد نمی توانند از تغذیه سالم برخوردار شوند و زندگی سالمی ندارند.

این مسئول خاطر نشان کرد: اگر شیوه زندگی و الگوی تغذیه را اصلاح کنیم می توانیم تا حد زیادی شاهد کاهش مرگ و میر ناشی از بیماریها باشیم و بیماری‌های قلبی تا ۵۰ درصد و بیماری هایی چون سرطان و دیابت تا ۳۰ درصد  کاهش خواهد یافت.

سالانه ۴۰۰  گرم سم وارد بدن هر ایرانی می‌شود

قائم مقام معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه از استفاده بی رویه سموم خبر داد و ابراز داشت: بر اساس آمار سالانه بیش از ۲۷ هزار تن در مزارع کشاورزی مصرف می شود و هر ایرانی ۴۰۰ گرم سالانه سم وارد بدنش می شود.

وی خاطر نشان کرد: یکی دیگر از چالش ها در حوزه غذا استفاده بی رویه از قند، نمک و چربی است که متاسفانه از متوسط جهانی بالاتر هستیم.

این مسئول افزود: افزایش تقلبات و تخلفات در حوزه مواد غذایی و تولیدات زیرزمینی استفاده از رنگ های شیمیایی، نگهدارنده ها از نگرانی های اصلی ما در مدیریت بر نظارت مواد غذایی است.

سهم بالایی از کالای قاچاق مواد غذایی و آرایشی و بهداشتی است

مستوفی گفت: امروزه سهم بزرگی از قاچاق کالا را مواد غذایی و آرایشی و بهداشتی به خود اختصاص داده است و از آنجا که این مواد مستقیم با سلامت مردم سروکار دارد می تواند آسیب های جدی بر سلامت مردم وارد آورد.

وی یادآور شد: در ایام اربعین بر اقلام غذایی از جمله برنج و مواد خوراکی نظارت کامل به عمل خواهد آمد و موادی که مجوز پخش دریافت نکرده باشند نمی توانند از اقلام جهت تغذیه زائرین استفاده کنند.

تنها استانی هستیم که در بحث افزودنی های غیرمجاز حوزه نان ورود کرده‌ایم

مستوفی خاطرنشان کرد: هر ایرانی در سال ۱۶۰ کیلو گرم نان مصرف می کنند بنابر این حساسیت ویژه ای در این خصوص داریم و تنها استانی هستیم که در بحث افزودنی های غیرمجاز در حوزه نان ورود پیدا کردیم.

وی افزود: استفاده بلانکیت در خبازی های استان آنقدر هم مشهود نیست و با بررسی های به عمل آمده فقط در برخی خبازی ها دیده شد و بجز موارد اندکی در نان اثبات نشده است.

قائم مقام معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه در پایان گفت: وضعیت آرد در استان قابل قبول است و ۸۴ درصد میزان گلون در حد نرمال است.

کد خبر 4115442

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha