به گزارش خبرگزاری مهر، آیتالله سید مختار میرعظیمی، استاد برجسته حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه قیام عاشورا به عنوان بیبدیلترین واقعه جهانی از نظر تاریخی، تحلیلی، سیاسی و عاطفی قابلبررسی است، گفت: تا قبل از قرن ششم همت نویسندگان بر این بود که روایتگر تاریخی واقعه عاشورا باشند و قضاوت چندانی درباره چونوچرای این نهضت و بررسی ابعاد آن صورت نمیگرفت. هدف اصلی نقل و ثبت گزارشهای رسمی و دقیق از متن واقعه بود و کتابهای بسیاری به رشته تحریر در آمد که به کتب مقاتل معروف شدند.
وی افزود: از قرن ششم و با بهقدرت رسیدن حکومت صفوی توجه ویژهای به ابعاد عاطفی واقعه شد و موجی از احساسات عاطفی عمیق با سرودن اشعار و روضهخوانیها و پردهخوانیها و تعزیه خوانیها آغاز شد.
استاد برجسته حوزه علمیه قم در ادامه ابراز داشت: در ۱۰۰ سال اخیر نویسندگان و روشنفکران سیاسی و دینی به بررسی ابعاد سیاسی قیام امام حسین و تحلیل واقعه عاشورا پرداختند که نتیجه آن خلق آثاری ارزشمند با رویکردهای حماسی و سیاسی و انقلابی شد. ارائه این الگوی تمامعیار و استفاده عملی و کاربردی از اهداف نهضت عاشورا و رواج ظلمستیزی در قیامهای مردمی مثل نهضت مردم ایران و پیروزی در مقابل طاغوت زمان بسیار کارآمد بود.
وی بیان کرد: اکنون و در سالهای اخیر موجی جدیدتر توام با نوعی بیداری عمومی در قالب پیادهروی اربعین به شکل همگانی شکلگرفته است که انصافاً نامی جز معجزه نمیتوان بر آن نهاد. این جنبش عظیم دیگر مختص قلم نویسندگان، صدای روضهخوانان، کلام وعاظ، دست سینهزنان و هیئتها و مساجد نیست بلکه حرارت عشقی خدایی و حسینی است که قلبها را شعلهور ساخته و آنها را مانند مجموعهای منسجم به یک حرکت نمادین و هدفدار دعوت کرده است.
آیتالله میرعظیمی بیان کرد: در وسایل الشیعه از امام صادق علیهالسلام روایتشده است که «آنکه خدا خیرش را بخواهد عشق حسین را به قلب او میاندازد و حب زیارتش را به او الهام میکند.» و اکنون خداوند این محبت را وسیع گردانیده و شوق زیارت و تجدید بیعت با امام حسین جلوهای همه گیر و بدیع یافته است.
وی تصریح کرد: جابر بن عبدالله انصاری صحابی پیامبر اکرم و پنج امام معصوم همراه شاگردش عطیه عوفی اولین کسی بود که از مدینه به نیت زیارت قبر امام حسین علیهالسلام حرکت کرد و در اولین اربعین حسینی به کربلا رسید و با آداب خاصی مرقد امام را زیارت کرد و پس از ایشان در زمان ائمه با وجود مراقبت شدید حکومتهای وقت این سنت انجام میشد.
استاد برجسته حوزه علمیه قم در ادامه ابراز داشت: نقلهای تاریخی از رواج این سنت در زمان شیخ انصاری بسیار است. بعدها شیخ میرزا حسین نوری در عید قربان با همراهی ۳۰ نفر از دوستان پیاده به زیارت امام حسین رفت و محدث نوری هرساله آن را تکرار کرد و علماء بسیاری به این سنت حسنه مقید بودند و با سقوط حکومت بعث عراق و رفع موانع این سنت بهصورت وسیع دوباره انجام شد و هرساله با شکوه بیشتری تکرار میشود.
وی تأکید کرد: موجی از انسانهای آزاده و محب که ملیت و زبان، کوچک و بزرگ، زن و مرد، مسلمان و غیرمسلمان بودن معیار آن نیست همه بدون هماهنگی قبلی و بدون تبلیغ با صرفنظر از سختی راه و خطر جانی و بدون دغدغه غذا و مکان راهی بیایانها شدهاند و به دنبال گمشده خود در مسیری هستند که قرنها پیش توسط امام شیعیان و چراغ هدایت این سفینه فتحشده است .
آیتالله میرعظیمی افزود: امام زمان در قیام جهانی، خود را بهواسطه امام حسین معرفی میکند و اکنون وقت آن رسیده که انتظار سبز مهدوی با سرخی خون حسینی پیوند خورده و به جنبش در آید و جلوهای نو مطابق با زمان به خود بگیرد و این درخواست عمومی برای فرج و شعار لبیک به هیهات امام عصر از سجادهها و مساجد و قلوب به یک حرکت و درخواست عمومی تبدیل گردد.
وی خاطرنشان کرد: پیاده روی اربعین بهعنوان یک انقلاب و جوشش بینظیر ادامه راه بزرگان و علماء و مؤمنانی است که در طی این مسیر به برکات و فیوضاتی ارزشمند دستیافتهاند و اکنون این همبستگی راهی برای اعلامی جهانی برای درخواست تعجیل در ظهور منجی است که جهانی را سروسامان داده و حکومت وعده دادهشده الهی را محقق گرداند.
نظر شما