۵ خرداد ۱۳۹۷، ۱۵:۲۴

«اعترافات» برنده جایزه بوکر عربی در ایران

«اعترافات» برنده جایزه بوکر عربی در ایران

رمانی از ربیع جابر برنده جایزه بوکر عربی به نام «اعترافات» به زبان فارسی ترجمه شد.

به گزارش خبرنگار مهر، نشر افراز رمانی از ربیع جابر، نویسنده لبنانی برنده جایزه بوکر عربی در سال ۲۰۰۹ و را با عنوان «اعترافات» روانه بازار کتاب کرد.

این کتاب که با ترجمه فاطمه جعفری منتشر شده است روایتی است از زبان کودکی که در جریان جنگ‌های داخلی لبنان به کشفی تازه از پدر و خانواده خود دست پیدا کرده و متوجه می‌شود پدرش در حقیقت عامل قتل پدر و مادر واقعی اوست و این حقیقت از او سالها مخفی نگاه داشته شده است.

جابر در این رمان به بررسی تاثیرات روانی این جنگ‌ها به روی افراد جامعه پرداخته و به این طریق جنونی که جنگ به ذهن و زندگی افراد جامعه تزریق می‌کند را به تصویر می‌کشد و برای این مساله از شیوه‌ای منحصر به فرد بهره می‌برد که بر اساس آن داستان با تمامی تلخی‌ها موجود در آن مانند نسیمی آهسته بر جان مخاطب عبور می‌کند.

در بخشی از این رمان می‌خوانیم: پدرم مردم را می‌ربود و آنها را می‌کشت. در یکی از کوچه‌های باریک بغل میدان برج، در یکی از کوچه‌های تنگ نه چندان دور از میدان، جلوی ماشین سفید رنگی را گرفت و کارت شناسایی خواست...راننده ماشین می‌لرزید. ترسیده بود. ژگونه به آن نقطه رسیده بود؟ اشتباهی وارد آن کوچه تنگ شده بود؟ راه را گم کرده بود؟ خود ماشین او را آنجا کشانده بود؟ نرسیده بود... د. یک چیزی شد که شلیک کردند...به ماشین شلیک کردند. باران می‌بارید. تمام آن روز، باران نم می‌زد و پدرم و دوستانش بارانی پوشیده بودند. شاید آن مرد، به خاطر باران راه را گم کرده بود. به خاطر برف پاک کن خراب. به خاطر ترس از جاهای خلوت... راه را گم گرده بود و ماشین به راه‌بند رسیده بود، و چند تا مرد بارانی پوش که از مخفیگاه بیرون آمده بودند، افراد داخل ماشین را به گلوله بستند.

این رمان پس از انتشار به عنوان برگزیده جایزه ادبی پن در سال ۲۰۱۷ را در رشته ترجمه برای مترجم آن به زبان انگلیسی به ارمغان آورد.

نشر افراز این رمان را در ۱۲۷ صفحه با قیمت ۱۵ هزار تومان منتشر کرده است.

کد خبر 4306528

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha