۶ تیر ۱۳۹۷، ۱۶:۳۰

پیگیری خبر؛

حفاری به لایه‌های تاریخی تپه هگمتانه آسیب وارد نمی‌کند

حفاری به لایه‌های تاریخی تپه هگمتانه آسیب وارد نمی‌کند

همدان - مدیر پایگاه محوطه باستانی هگمتانه گفت: حفاری به لایه‌های تاریخی تپه هگمتانه آسیب وارد نمی‌کند.

به گزارش خبرنگار مهر، صبح چهارشنبه به منظور تعبیه سه منبع آب در تپه هگمتانه، با لودر به جان این تپه افتادند تا گودالی در نزدیکی دو کلیسای مستقر در این تپه حفر کنند.

در پی این رویداد خبرنگاران پیگیر مصاحبه با مسئولان شدند که در ابتدای امر مدیر پایگاه محوطه باستانی هگمتانه از پاسخ به سئوالات خودداری کرد اما در نهایت برابر واکنش ها در فضای مجازی مجبور به پاسخگویی شد.

بهرام توتونچی در این خصوص با بیان اینکه در راستای ساماندهی محوطه تاریخی هگمتانه و با هدف اینکه آب شرب را از سیستم آبیاری فضای سبز حذف کنیم و از یک یا چند چاه موجود هگمتانه که آب نسبتا مناسبی دارد برای سیستم فضای سبز استفاده کنیم یک سیستم آب رسانی قطره ای را طراحی کردیم، گفت: در این اقدام از بالاترین سطح تپه با استقرار چند منبع پیش ساخته برای جمع آوری آب های چاه ها یک مخزن را در نظر گرفتیم.

وی ادامه داد: بر همین اساس برای اینکه پی و پایه ها را مستقر کنیم کند و کاوی در عمق ۷۰ تا ۸۰ سانتی متر انجام شده چراکه ژنرال فونداسیون بتنی لازم است تا نشست صورت نگیرد.

توتونچی بابیان اینکه در افق نهایی باید در این مکان ۱۵ هزار لیتر آب متمرکز شود، گفت: این اقدام با مطالعه قبلی صورت گرفته کمااینکه کاوش هایی که در هگمتانه انجام شده گواه بر این است آثاری که در دل تپه و در قسمت حفاری شده وجود دارد در عمق ۳ تا ۳.۵ متری سطح تپه فعلی است.

مدیر پایگاه محوطه باستانی هگمتانه بابیان اینکه خود ما حساس هستیم چراکه محوطه جزو ارزش ها است و اصل تپه هگمتانه به دلیل وجود آثار در دل خاک است، گفت: تلاش شده تا صدمه ای به کالبد وارد نشود.

وی با بیان اینکه به اعتقاد برخی اقدامات فعلی برای حفاری ها و کاوش ها در آینده دور مشکل ساز می شود، گفت: این اقدام مساحت ۲۵ تا ۳۰ متر مربعی را به خود اختصاص داده و زیاد نیست.

مدیر پایگاه محوطه باستانی هگمتانه گفت: در هر لایه زیرین کاوش صورت گیرد تاسیسات به راحتی قابلیت حذف دارد و محوطه را به حالت اولیه بر می گردانیم.

کد خبر 4332603

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha