به گزارش خبرگزاری مهر، نشست مسجد در آیینه تاریخ ایران به همت گروه تاریخ و باستان شناسی خانه اندیشمندان، عصر شنبه 6 مرداد 97 با حضور فریبا سعید انارکی، حسین عباس زاده، معصومه داوودیان، مهدی عابدینی عراقی در سالن حافظ خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار می شود.
در جهانبینی اسلام، اندیشه مبتنی بر توحید مبنای تولیدات هنر اسلامی قرارگرفته است. این ارتباط در زیباترین بیان خود بیشک در معماری مساجد اسلامی مطرح است. مسجد جلوهای از زیباییهای الهی و نمونه بارزی از تلفیق و ارتباط فرمهای نمادین، با باورهای عمیق اعتقادی است.مسجد در سادهترین شکل خود میتواند دیواری باشد که رو به قبله ساخته شود و جهت نماز گزاردن را نشان میدهد، اما تأکید اسلام به برپایی نماز جماعت موجب شده تا مسجد از یک مکان عبادی به یک نهاد عبادی با کارکردهای ارتباط اجتماعی بدل شود.
در ایران، مسجد و بازار دو نهاد از نهادهای اجتماعی هستند. شهرهای اسلامی به لحاظ کالبدی، متشکل از سه رکن اصلی ارگ، مسجدجامع و بازار بوده است که محل استقرار و جایگاه عناصر متشکله اجتماع شهری یعنی عمال دیوانی، علما و بازاریان بوده است. مساجد جامع در شهرها همواره دو کارکرد سیاسی و مذهبی داشت و عموماً در کنار مقر فرمانروایان و والیان قرار داشت و بعضاً مرکزاجتماعات سیاسی و رسمی هم بوده است و معمولاً در کنار آن مدرسه علمیه شهر واقع بوده و بالاخره بازار که آن را احاطه میکرده است.
مسجد جامع به تدریج به یکی از ارکان اصلی جوامع شهری بدل شد. با اینکه ارگ در کنار مسجد و بازار به عنوان یکی از سه نهاد عمده شهر بوده است، اما عمال دیوانی در یک ویژگی اخص با علما و بازاریان تفاوت داشتند و آن خاستگاه اجتماعی آنان بوده است. شاید یکی از دلایل اتحاد و نزدیکی مسجد و بازار یا علما و بازاریان در مقابل حکومتها، همین یگانگی ریشه و خاستگاه اجتماعی آنان باشد.
ورود علاقمندان، دانشجویان، پژوهشگران، خبرنگاران و اهالی رسانه در این نشست آزاد است.
نظر شما