۱ بهمن ۱۳۸۵، ۱۰:۱۹

فصلنامه قبسات ویژه براهین اثبات وجود خدا

فصلنامه قبسات ویژه براهین اثبات وجود خدا

چهل و یکمین شماره فصلنامه قبسات ویژه براهین اثبات وجود خدا از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد.

خبرگزاری مهر - گروه دین و اندیشه : در این ویژه نامه که به اثبات وجود خدا اختصاص دارد 13 مقاله منتشر شده است. نخستین مقاله با عنوان "براهین اثبات وجود خدا" است که مولف بر آن است تا افق روشنی از براهین اثبات وجود خدا به دست دهد. برخی وجود خدا را بدیهی و بی نیاز از استدلال می دانند زیرا چیزی روشن تر از خدا وجود ندارد تا از طریق آن به خدا پی ببرند. برخی نیز بر ووجود خدا استدلال اقامه کرده اند.

یکی دیگر از مقالات این ویژه نامه به بحث "امکان یا امتناع برهان لمی و انی بر وجود خدای متعالی" می پردازد. فیلسوفان مسلمان در الاهیات بالمعنی الاخص انواع گوناگونی از برهان برای وجود خدای متعالی ذکر کرده و در وصف خدا به اشاره گفته اند که وجود خدا برهان پذیر نیست. افزون بر این در منطق، برهان به لمی و انی تقسیم شده است و برهان لمی در وجود خدا راه ندارد و برهان انی مطلق مانند دلیل یقین آور نیست.

"پلنتینگا و جایگاه استدلال در اعتقاد به خداوند" عنوان یکی دیگر از مقالات این ویژه نامه است. مهمترین دیدگاه پلنتینگا این است که اعتقاد به خداوند در عین اینکه اعتقادی است کاملا معقول و منطقی ولی به هیچگونه استدلال عقلی نیاز ندارد. یعنی از اعتقادات واقعا پایه است، بر خلاف دلیل گرایان - الاهیات عقلی - که می کوشند بر وجود خداوند برهان اقامه کند و بر این باورند که هیچ دینی مقبول نیست مگر آنکه معقول باشد و هیچ دینی معقول نیست مگر اینکه توسط قراین و دلایل تایید شود.  آنان اعتقاد دارند که جز اولیات و وجدانیات که اعتقاد واقعا پایه هستند دیگر اعتقادات آنگاه ارزش عقلانی دارند که به اعتقادات یاد شده بازگردند. پلنتینگا معیار و مبنای یاد شده را ناتمام دانسته و نقص هایی را بر آن وارد کرده است.

از دیگرعناوین مقالات این مجموعه می توان به این مطالب اشاره کرد : اثبات خدا در قرآن کریم، ئلالت معجزات بر اثبات وجود خدا، تحلیلی از برهانهای جهان شناختی و مقایسه آن با برهان امکان و وجوب در فلسفه اسلامی، بررسی برهان وجودی آنسلم برای اثبات وجود خدا، برهان وجود شناختی کورت گودل، تحلیل فلسفی بازنمایی خدا، منطق جدید و الهیات، نقد تقریر علامه طباطبایی از برهان صدیقین، مواضع تبکیت در نقد نظریه برهان ناپذیری گزاره ضرور ازلی.

کد خبر 437309

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha