۴ بهمن ۱۳۸۵، ۱۱:۳۶

/ گزارش مهر از مضرات برخی کالاهای مصرفی /

یخچالهای قراضه که ظروف یک بار مصرف می شوند

یخچالهای قراضه که ظروف یک بار مصرف می شوند

خبرگزاری مهر - گروه اجتماعی : استفاده از ظروف یک بار مصرف در جهان ، طی دهه های اخیر رونق بسیار یافته و به تبع آن ایران نیز به زمره مصرف کنندگان این ظروف پیوسته است و این موضوع به خصوص در اعیاد و مناسبت های مذهبی و مهمانی ها ، رواج بسیاری دارد.

به گزارش خبرنگار مهر در کرج ، صرف نظر از تبعات زیست محیطی این ظروف که به گفته کارشناسان جذب برخی از آنها در طبیعت نیازمند 300 تا 500 سال است اغلب مردم کاربرد انواع این ظروف را به درستی نمی دانند و چه بسا ناخواسته برخی عوارض مصرف این ظروف را به جان می خرند.

مصرف انواع نوشیدنی ها سرد و داغ ، اغذیه گرم و سرد، چرب و خشک و... در این ظروف تابع ضوابطی است که اغلب مردم از آنها اطلاع ندارند و بی توجه به آنها تنها به جنبه بهداشتی کار توجه می کنند.

در برخی مواقع دیده شده که افراد ظروف یک بار مصرف را چندین بار مورد استفاده قرار می دهند که البته با افزایش آگاهی های مردم این موضوع در سال های اخیر کمتر پیش آمده است اما چه کسی از نحوه تولید این ظروف مطلع است و از کجا می توان استاندارد یا غیراستاندارد بودن ظروف را تشخیص داد.

یک خریدار لوازم اوراقی منزل در حالی که یک یخچال قراضه را از صاحب منزلی خریداری می کرد ، به خبرنگار مهر گفت: " این یخچال را به تولیدکنندگان ظروف یک بار مصرف می دهم تا با آسیاب و خرد کردن مواد به کار رفته در درون آن ، ظروف یک بار مصرف تولید کنند"!

وی افزود: "لاستیک های بکار رفته درون یخچال، ظروف پلاستیکی بی رنگ از جمله شیشه نوشابه و ... از دیگر مواد اولیه ای هستند که در کارگاه تولید ظروف یک بار مصرف به کار می روند اما به هر حال هر چیزی اگر از مواد اولیه تهیه شود بهتر است".

یک شهروند در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: از زمانی که استفاده از ظروف یک بار مصرف در جامعه رایج شده با خیال راحت چایی یا هر چیز دیگری را می خورم اما از تبعات استفاده از این ظروف اطلاع چندانی ندارم و تنها همین که من اولین و آخرین مصرف کننده آن هستم برایم کفایت می کند.

شهروند دیگری اظهار داشت: تولید و مصرف این ظروف از تبعات شهرنشینی است زیرا یک خانواده نمی توانند در آپارتمان کوچک خود به اندازه پذیرایی 50 نفر ظرف داشته باشند . از طرفی زحمت برگزار کنندگان مجالس با استفاده از این ظروف کم می شود و راحتی کاری آنها تضمین شده است. تصورش را بکنید در همین ایام محرم تا چه اندازه کار پذیرایی از عزاداران امام حسین (ع) آسان تر شده است .

نغمه شفیعی خاطرنشان کرد: به هر حال آنچه از ظاهر امر برمی آید استفاده از ظروف یک بار مصرف به خصوص در مهمانی های و مسافرت بهداشتی است اما تشخیص نهایی این موضوع به عهده کارشناسان است. البته اگر این ظروف بد بودند در جهان رایج نمی شدند.

عضو هیئت رئیسه اتحادیه نایلون و پلاستیک کرج در این خصوص اظهار داشت: آنچه مربوط به بخش توزیع است توسط این اتحادیه به طورکامل مورد نظارت قرار می گیرد و حتی در خصوص انواع مرغوب جنس به تولید کنندگان توصیه می شود اما تا چد حد این موضوع رعایت شود بستگی به انصاف فروشنده دارد.

حسین اسدی افزود: مهم ترین مبحث مورد توجه در خصوص این ظروف توجه به مواد اولیه آن است . اغلب کارخانجات معتبر و دارای کد بهداشتی برای تولید این ظروف از مواد اولیه استفاده می کنند اما ممکن است برخی افراد در کارگاه های غیر بهداشتی اقدام به تولید این ظروف نمایند.

یک عضو اتحادیه تولید کنندگان لوازم خانگی نیز در این خصوص اظهار داشت: استفاده از مواد کهنه برخی لوازم پلاستیک به صورت آسیاب شده در تعدادی از کارگاه های زیرزمینی ممکن است اما این موارد بسیار کم است و در صورت مشاهده بی شک مسئولان ذیربط با آن برخورد خواهند کرد.

محمد عظیمی خاطرنشان کرد: تا کنون مسئولان بهداشتی ابلاغیه و دستورالعملی در خصوص ممنوعیت استفاده نوعی از خاص از ظروف یک بار مصرف یا نحوه شناسایی نوع تقلبی آن به اتحادیه های ارسال نکرده اند.

وی تصریح کرد: اگر چنین مواردی مطرح است کارشناسان آنها را به طور جامع تر بیان کنند تا ما نیز به اعضای اتحادیه نحوه انتخاب محصول را اعلام کنیم و مردم را نیز نسبت به شناسایی نوع تقلبی مواد روشن نماییم.

این عضو اتحادیه تولید کنندگان لوازم خانگی در عین حال گفت: انواع بسیار متنوع و متفاوتی از این قبیل ظروف در جهان تولید می شوند که برخی از آنها در ایران رایج نیست . از جمله نوع کاغذی آن که به نظر می رسد مطلوب باشد ولی در ایران به دلایل مختلف رایج نشده است.

علی جعفری ، مسئول بهداشت و نظارت بر مواد تولیدی کرج در این خصوص گفت: احتمال اینکه ظروف یک بار مصرف دارای برخی خطرات بهداشتی باشند وجود دارد و به خصوص اگر مواد اولیه این ظروف نامناسب و از درجه 2 و 3 باشند خطر بیشتر است.

این کارشناس ادمه داد: ظروف شیشه ای برای مصرف مواد گرم مناسب نیستند ، همچنین ظروفی که با ریختن مواد غذایی درون آنها نشست کرده یا کج می شوند استاندارد لازم را ندارند . ظروف رنگی یک بار مصرف نیز غیر استاندارد هستند زیرا به لحاظ ساختاری این مواد قادر به حفظ رنگ درون بافت خود نیستند و آنها را وارد مواد غدایی خواهند کرد.

وی افزود: انواع مرسوم ظروف یک بار مصرف برای استفاده آب و غذای سرد مناسب است و مصرف مواد به صورت داغ در آنها مشکل زا است زیرا مواد گرم باعث آزاد شدن یک سری از مواد از درون ظروف و آلودگی غذا می شوند.

جعفری خاطرنشان کرد: پلی اتیلن بکار رفته در ظروف یک بار مصرف خنثی شده مواد مونومر است اما ممکن است در تولید ، تعدادی از مونومرها باقی مانده باشند که در برخورد با مواد گرم آزاد می شوند و این موضوع تازه در مورد ظروفی است که از مواد اولیه درجه یک ساخته می شوند.

وی تصریح کرد: برای مواد غذایی داغ و مرطوب باید از ظروف فوم ( آنچه در رستوران ها مرسوم است) استفاده شود زیرا همانطور که اشاره شد مواد پلی اتیلن در مواجهه با گرما وارد مواد غذایی می شوند.

جعفری یادآور شد: استفاده مقطعی و کوتاه مدت از این ظروف مشکلی نخواهد داشت اما استفاده مستمر می تواند اثرات سوء مختلفی که شناخته نشده است برجای بگذارد.

وی تاکید کرد: کارشناسان به طور مستمر بر نحوه تولید انواع کالا از جمله این ظروف نظارت دارند اما تعدادی از تولید کنندگان ناشناس خارج از زنجیزه قانونی اقدام به تولید این ظروف با مواد آسیابی و درجه چند می کنند و برخی فروشندگان نیز به خاطر قیمت ارزان تر از آنها خرید می نمایند که کارشناسان در صورت مشاهده با هر دو گروه برخورد می کنند.

این کارشناس عنوان کرد: به هر حال همه ظروف یک بار مصرف از PVC تهیه می شوند و توصیه کارشناسان بهداشتی این است که خانواده های تا حد ممکن از ظروف شیشه ای ، چینی و پیرکس برای خوردن و آشامیدن استفاده نمایند که این موضوع در دو بعد سلامت انسانی به لحاظ برخی عوارض ناشناخته و سلامت محیط به جهت تجزیه طولانی مدت ظروف یک بار مصرف قابل تامل است.

کد خبر 438999

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha