۹ مهر ۱۳۹۷، ۱۰:۳۲

یک جامعه شناس در گفتگو با مهر عنوان کرد؛

تاثیر مستقیم بی ثباتی اقتصادی بر افزایش اختلالات روانی

تاثیر مستقیم بی ثباتی اقتصادی بر افزایش اختلالات روانی

یک جامعه‌شناس گفت: افزایش فشارهای اقتصادی جامعه در شرایط کنونی، با ایجاد اختلالات روانی موجب رشد شدید آمار خودکشی، جرم و جنایت خواهد شد.

امان الله قرایی مقدم جامعه شناس و آسیب شناس اجتماعی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به تاثیر فشارهای اقتصادی موجود بر سلامت روان افراد و خانواده‌ها گفت: وجود مشکلات و فشارهای مختلف در زندگی افراد از جمله فشارهای اقتصادی بر سلامت روان آن‌ها تاثیر منفی خواهد داشت و موجب اختلالات جسمی و روانی خواهد شد.

قرایی مقدم ادامه داد: وضعیت موجود جامعه و افزایش فشارهای اقتصادی با ایجاد فشار روانی در افراد می‌تواند نتایج مخربی همچون روی آوردن به خودکشی را به دنبال داشته باشد.

وی با توضیح در خصوص نقش فشارهای روانی و اقتصادی برخودکشی گفت: بر اساس نظریه کلاسیک، از جمله عوامل موثر در افزایش خودکشی، نابسامانی های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی است که باعث بریده شدن افراد از جامعه می شود.

این جامعه شناس توضیح داد: نمونه های حاضر از خودکشی در پل میرداماد، میدان امام حسین، خودسوزی در شهرک قدس کرج و خودسوزی مقابل شهرداری تهران همگی ناشی از نابسامانی های اقتصادی، اجتماعی و ناامیدی افراد از آینده است.

وی با بیان اینکه هر لحظه شاهد وخیم‌تر شدن شرایط اقتصادی جامعه هستیم، عنوان کرد: با وضعیت موجود باید در آینده نزدیک شاهد افزایش آمار خودکشی به ویژه در میان جوانان و مردان کشور باشیم.

این جامعه شناس به شرایطی مشابه در بعد از انقلاب اشاره کرد و تصریح کرد: در ایران نیز در دوران بعد از انقلاب با افزایش دلار روبرو شدیم که در آن زمان نیز بسیاری از افراد از جمله تجار با از دست دادن جایگاه اقتصادی خود و روبرو شدن با بحران اقتصادی، خودکشی کردند.

قرایی مقدم با بیان اینکه عواملی همچون دین، فرهنگ، مذهب، شرایط خانوادگی و نابسامانی اقتصادی از جمله عوامل موثر در ایجاد خودکشی هستند، تصریح کرد: اما در میان همه عوامل، نابسامانی اقتصادی مهمترین عامل است که باعث بی ارزش شدن پول و زندگی و ناامیدی افراد از ادامه زندگی می شود.

وی تصریح کرد: خودکشی امری است که ذاتی، فکری، نژادی و جغرافیایی نبوده بلکه پدیده‌ای اجتماعی و تام است که عوامل اقتصادی بیشترین تاثیر را در افزایش آمار آن خواهد داشت.

افسردگی و آسیب‌های روانی نتیجه افزایش فشارهای اقتصادی

این جامعه شناس ایجاد افسردگی، آزردگی روحی و روانی را از دیگر پیامدهای فشارهای اقتصادی و روانی دانست و عنوان کرد: فشارهای روانی ناشی از مشکلات اقتصادی با ایجاد استرس، اضطراب و احساس ناتوانی در اداره امور زندگی، سلامت روحی و روانی افراد را به‌خطر انداخته و بریده شدن از جامعه و پیوندهای ارتباطی را به‌دنبال خواهد داشت.

قرایی مقدم ادامه داد: این دسته از صدمات روانی ارثی و ذاتی نبوده بلکه منشا آن‌ها خانواده و جامعه است. در حال حاضر نیز با توجه با روند کنونی، با بحران افسردگی و خودکشی روبرو هستیم که در آینده نزدیک شاهد دو تا ۳ برابر شدن خودکشی زنان نسبت به مردان خواهیم بود.

طلاق  و ارتباط مستقیم آن با مشکلات اقتصادی

وی با اشاره به تاثیر فشارهای اقتصادی بر افزایش آمار طلاق اظهارکرد: عوامل عاطفی، اقتصادی، فرهنگی و تنوع طلبی ازجمله مواردی است که موجب افزایش آمار طلاق خواهد شد، اما نابسامانی اقتصادی یکی از موثرترین عوامل در افزایش این امر خواهد بود.

این آسیب شناس توضیح داد: با ایجاد مشکلات اقتصادی در خانواده ها و افزایش تنوع طلبی در افراد، زوج ها با عدم تامین اقتصادی روبرو شده و فشارهای روانی آنها افزایش می یابد.

وی ادامه داد: این عوامل، موجب ایجاد تنش، قهر، دوری زوجین از یکدیگر  و طلاق عاطفی درمیان زوج‌ها و در نهایت طلاق کامل خواهد شد.

وی افزایش فشارهای اقتصادی و تداوم وضعیت کنونی را زمینه ساز رشد بحران‌های اجتماعی خواند و تصریح کرد: با شرایط موجود و ناتوانی افراد در تامین مالی زندگی، به‌زودی شاهد افزایش آمار اعتیاد، جرم و جنایت، فرار دختران و خودفروشی زنان برای تامین نیازهای مالی خود خواهیم بود.

کد خبر 4394818

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • استوراقیان IR ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۹
      1 0
      مشکلات اقتصادی خیلی فساد بدنبال داره مخصوصا کسانی که بدون مشکلات اقتصادی هم دچار فساد هستند
    • رافعی IR ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
      5 0
      به نظر من مشکلات اقتصادی مبنای همه مشکلات مردمه از جمله افسردگی، من خودم با مطالعه مقاله افسردگی تازه متوجه شدم افسردگی هم گرفتم همشم به خاطر نوسانات بازاره که مارو از نون درآوردن انداخته
    • کس ننه خامنه ای IR ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
      0 0
      بنظرم میرسه که دولت باید زودتر این مشکلات رو برطرف کنه