۱۷ بهمن ۱۳۸۵، ۱۷:۵۹

حسین علیشاپور خواننده موسیقی سنتی در گفت و گو با مهر :

خود بزرگ بینی مشکل بزرگ آوازخوانان است

یکی از بزرگترین مشکلات حرفه ای آوازخوانان جوان خود بزرگ بینی آنها است که موجب شده است تا روحیه تتبع و پرسشگری در بین این دسته از اهالی هنر کمرنگ شود.

" حسین علیشاپور" خواننده موسیقی سنتی ایران در گفت و گو با خبرنگار مهر ضمن بیان این مطلب گفت: اگر شما با هر یک از خوانندگان مطرح و غیرمطرح موسیقی سنتی ایران که در سنین مابین 25 تا 35 به سر می‌برند گفت و گو کنید ، متوجه خواهید شد که اکثرآنان خود را فصل الخطاب هنر فرض کرده و سایرین را به نوعی مردود می‌شمارند که همین غرور کاذب موجب شده است تا دسته ای از آنان حرمت پیشکسوتان هنر را نیز نگاه ندارند.
وی عدم بهره مندی این دسته از آوازخوانان با نسل قدیم آوازخوانان را یکی از مهمترین دلایل بروز این معضل برشمرد و گفت :  بزرگترین حسن همنشینی با آوازخوانان نسل قدیم این بود که شما علاوه بر درک و دریافت فنون مهجور آوازی و ریزه کاری‌های این هنر ، از آنان می‌آموختید که مجهولاتتان بیش از معلوماتتان است و همین مساله شما را به کسب  ، دریافت و ایجاد کمالات بیشتر رهنمون می‌ساخت . از این روی استادان عصر حاضر آواز که خود محضر استادان قدیم تر را درک کرده اند ، باید ضمن توجه به افول هنر آوازخوانی ، راه ارتقای کیفی آن را در القای چنین مفاهیمی به جوان‌ترها بیابند.


علیشاپور که به تازگی با گروه " غوغا " به سرپرستی " محسن نفر" در جشنواره موسیقی فجر حضور داشته است در ادامه تصریح کرد : اگرچه در آخرین اجرای خود در جشنواره موسیقی ، تنها به اجرای تصنیف پرداختم ، اما معتقدم که عیار آوازخوانان با خواندن آواز مشخص می‌شود و ضربی و تصنیف نمی‌تواند ، عیارسنج خوبی برای محک زدن آوازخوان به شمار رود.
خواننده آلبوم "سر به نی" که اخیرا ویژه ایام محرم منتشر شده است گفت : عمده آوازخوانان جوان  بیش از آن که به کنه و درونیات آواز توجه داشته باشند ، توجه را به نمایش‌های صوتی خود معطوف کرده اند که این مساله یکی از بزرگترین آسیب‌های آواز ایرانی در حال حاضر به شمار می‌رود.
وی افزود : علاوه بر این ، یکی شدن الوان صوتی یکی از مشکلات آواز ایرانی است و در این راستا ، نزدیک خواندن به استاد شجریان به لحاظ رنگ صوتی آن چنان متداول شده که گاه نمی‌توان یک هنرمند را از دیگری تشخیص داد. چون هر یک از آن‌ها به سوی هدفی مشخص که همان خواندن مثل استاد است ، حرکت می‌کند.
علیشاپور در خاتمه گفت : اگرچه گفتن همین سخنان هم ممکن است موجب دلخوری برخی همکاران شود ، اما از آن جهت که ابراز این نظرات با موجودیت موسیقی آوازی در ارتباط است ، خود من نخستین کسی هستم که از نقد و نظر در مورد کارم استقبال خواهم کرد.


 

کد خبر 444715

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha