۲۲ بهمن ۱۳۸۵، ۱۳:۰۰

/ موفقیتی دیگر توسط محققان کشور /

دستیابی محققان کشور به دانش فنی تولید پروتئین تک یاخته از باقیمانده های ماهیان پرورشی و دریایی

دستیابی محققان کشور به دانش فنی تولید پروتئین تک یاخته از باقیمانده های ماهیان پرورشی و دریایی

محققین موسسه تحقیقات شیلات ایران پس از ماه ها تحقیق و پژوهش توانستند به دانش فنی تولید پروتئین تک یاخته از باقیمانده های ماهیان پرورشی و دریایی دست یابند.

به گزارش خبرگزاری مهر، کارشناسان و پژوهشگران موسسه تحقیقات شیلات ایران در پژوهشکده اکولوژی دریای خزر توانستند از ضایعات باقی مانده از سر، دم، امعاء و احشاء آبزیان پروتئین تک یاخته بدست آورند که این تکنولوژی علاوه بر آنکه از آلودگی های زیست محیطی جلوگیری می کند باعث افزایش میزان تولید غذای ماهی می شود.

در این پروژه تحقیقاتی، محققین توانستند با استفاده از مخمرها و باکتری ها از ضایعات ماهی پروتئین تک یاخته یا SCP تولید کنند که در این روش میکروب های سودوموناسها، انتروباکتریاسه، موراگزلا، رودوکوکوس و کوکسیهای گرم مثبت از ضایعات ماهی جدا شدند.

یکی از محصولاتی که از ضایعات مختلف مواد غذایی و در حضور میکروارگانیسمهای پروکاریوت و یا یوکاریوت تولید می شود (Single Cell Protein (SCP یا پروتئین تک یاخته است. در اغلب موارد، SCP از مواد زائد کارخانجات صنایع غذایی با منشاء هیدروکربنی تهیه شده است آبزیان به لحاظ پروتئین بسیار بالا و اسیدهای چرب ضروری دارای ارزش فوق العاده بوده و می توان از ضایعات آنها بعنوان سوبسترا در جهت تولیدSCP  استفاده کرد.

یکی از معضلات مهمی که در تهیه کنسرو، فرآوری و بسته بندی آبزیان وجود دارد مسئله ضایعات و باقیمانده های آن بوده که شامل سر ، دم ، امعاء و احشاء آن است. در اکثر کارخانه های تولید کننده کنسرو تن، ضایعات حاصله مستقیما به پودر ماهی تبدیل شده و در مراکز پرورش مرغ و ماهی بعنوان غذای مکمل مورد استفاده قرار می گیرند.

یکی از راههای استفاده بهینه از ضایعات ماهی، استفاده از میکروارگانیسمهای مناسب در جهت تولید پروتئین تک یاخته است. با تولید SCP می توان فرآورده جدید با فرمولاسیون متفاوت وارد بازار کرد که با پودر ماهی رقابت کرده و متعاقب آن نیز آلودگی زیست محیطی را به حداقل رساند. علاوه بر این، دستیابی به تکنیک تولید SCP از ضایعات ماهی می توان سرمایه های سرگردان را جذب و در قالب پایلوتهای مختلف اقدام به تولید آن کرده و در نهایت درآمد و اشتغالزایی کرد.

در تولیدSCP، نه تنها ارزش غذایی محصول حفظ می شود بلکه مخارج و هزینه های کمتری در ارتباط با دستگاه ها و لوازم مورد استفاده هزینه می شود.

کد خبر 446485

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha