۸ اسفند ۱۳۸۵، ۱۲:۱۸

با تبرئه صربستان از اتهام ارتکاب جنایات جنگی؛

سازمان ملل متحد کشتار مسلمانان در بوسنی را نسل کشی اعلام کرد

سازمان ملل متحد کشتار مسلمانان در بوسنی را نسل کشی اعلام کرد

دیوان دادگستری بین المللی، شاخه قضایی سازمان ملل متحد، کشتار مسلمانان بوسنی در سال 1995 را نسل کشی اعلام، اما صربستان را از اتهام ارتکاب جنایات جنگی تبرئه کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روزنامه نیویورک تایمز، سرانجام پس از 10 ماه تحقیق و بررسی دیوان دادگستری بین المللی جنایات صرب های بوسنی  در جولای 1995 را نسل کشی اعلام کرد.

این دادگاه که مدت 9 هفته را به شنیدن سخنان شاهدان وقایع جولای 1995 سپری کرده بود، سرانجام روز گذشته اعلام کرد که افسران صرب در این وقایع اقدام به نسل کشی مسلمانان کرده اند.

لازم به ذکر است در وقایع سال 1995 در بوسنی دست کم هشت هزار مسلمان به دست صرب ها به قتل رسیدند.

رسیدگی به این پرونده به عهده 15 قاضی بین المللی بود که این قاضیان پس از شنیدن اظهارات شاهدان، افسران صرب در ارتش  یوگسلاوی سابق را عامل این نسل کشی اعلام کرده وخواهان مجازات عاملان این جنایت شدند.

به گفته کارشناسان قضایی، در عمر 60 ساله دیوان دادگستری بین المللی این اولین پرونده مهمی بود که در این داددگاه به نتیجه رسید.

یادآور می شود در طول جنگ بوسنی که از سال 1992 تا 1995 طول کشید؛ سازمان ملل متحد "سربرنیتسا" را یک بندرگاه آزاد اعلام کرده و قول محافظت از این مکان را داد، اما درسال 1995 صرب های بوسنی با خلع سلاح 370 مامور حافظ صلح کنترل سربرنیتسا را در اختیار گرفته و هر مرد و یا پسر مسلمانی را که دستگیر می کردند؛ به قتل  رساندند.

در همین رابطه دادگاه عالی سازمان ملل متحد، صربستان را از دخالت مستقیم در نسل کشی مسلمانان بوسنی تبرئه کرد، اما بلگراد را در نقض قوانین بین المللی متهم شناخت. 

کد خبر 454136

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha