۲۴ بهمن ۱۳۹۷، ۱۹:۲۷

رئیس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی:

وقف دارای آثار فرهنگی و اجتماعی است

وقف دارای آثار فرهنگی و اجتماعی است

مشهد- رئیس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی گفت: وقف در ظاهر اقدامی اقتصادی بوده اما دارای آثار اجتماعی، فرهنگی و مذهبی است.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام حجت  گنابادی نژاد روز چهارشنبه در نشست علمی وقف و حوزه های علمیه که در حاشیه نمایشگاه دستاوردهای تحولی حوزه علمیه خراسان برگزار شد اظهارکرد: پیش از پیروزی انقلاب  از سوی حکومت پهلوی قانونی اصلاح اراضی اجرایی شد که به موجب آن اراضی از وقف خارج و به ملک شخصی افراد  تبدیل شد و در واقع پهلوی اصل وقف را به تاراج گذاشت که بارها مورد اعتراض امام راحل نیز قرار گرفت.

وی افزود: به همین دلیل در نخستین روزهای پس از پیروزی انقلاب بر اساس مصوبه شورای انقلاب و توجه ویژه امام خمینی (ره)، قانون اصلاحات اراضی باطل و اراضی وقفی مورد حفاظت قرار گرفت. 

 رئیس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی تصریح کرد: احیای وقف می تواند مسیراحیای تمدن اسلامی را تسهیل و تسریع کند و با ساختار بروکراسی اداری و دیوان سالاری نمی توان احیای تمدن نوین اسلامی را دنبال کرد.

گنابادی نژاد بیان کرد: وقف در ظاهر امر اقتصادی است اما دارای آثار و هویت اجتماعی، فرهنگی بوده  که در ایران اسلامی دارای آثار مذهبی نیز هست و باید گفت بر هر وقفی اراده معنوی نیز وجود دارد. 

وی با اشاره به وقفات انجام شده به نام امام رضا(ع) در مشهد گفت: ۷۰ درصد زمین های مشهد وقف بوده و حوزه علمیه خراسان نیز به عنوان دومین حوزه تاریخ تشیع، موقوفاتی دارد که در میان حوزه های علمیه تا به امروز رتبه نخست را داشته است.

کد خبر 4541602

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha