۱۰ مرداد ۱۳۹۸، ۲۰:۴۹

معاون حقوقی قوه قضائیه:

نمایندگان ممنوعیت تحصیل فرزندان مسئولان درخارج از کشوررا طرح کنند

نمایندگان ممنوعیت تحصیل فرزندان مسئولان درخارج از کشوررا طرح کنند

همدان - معاون حقوقی قوه قضائیه گفت: نماینده انقلابی آن کسی است که در مجلس طرح عدم تحصیل فرزندان مسئولان عالی رتبه نظام در خارج از کشور را مطرح کرده و از آن دفاع می‌کند.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام محمد مصدق عصر پنجشنبه در همایش ملی «نقش حقوقدانان و وکلا و کارشناسان رسمی دادگستری در گام دوم انقلاب با رویکرد احیای عدالت و مبارزه با فساد» در همدان عنوان کرد: مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب عدالت اجتماعی و مبارزه با فساد را لازم و ملزوم یکدیگر دانسته اند و عنوان کرده اند کارگزاران نظام الزاما باید طهارت اقتصادی داشته باشند.

وی با بیان اینکه مشروعیت مقامات کشوری، لشکری، کارگزاران و همه افراد دارای سمت و مقام به این است که دارای طهارت اقتصادی باشند، عنوان کرد: متأسفانه هیچ گاه به بیانات مقام معظم رهبری عمل نکرده ایم و این تعارف نیست چراکه ۴۰ سال از انقلاب گذشته و با نگاه به فرمایشات امام (ره) و مقام معظم رهبری در رابطه با ارزش‌های اسلامی و پایداری انقلاب مشاهده می شود که به چند درصد آنها عمل شده است.

مسئولانی که امروز اینگونه مقابل دشمن رفتار می‌کنند اگر چهار سال پیش چنین رفتار می‌کردند وضعیت ما اینگونه نبود معاون حقوقی قوه قضائیه با بیان اینکه از مسئولان تشکر می‌کنیم که در برابر آمریکا خوب اظهار نظر می‌کنند اما گلایه داریم که چرا دیر شده است، افزود: مسئولانی که امروز اینگونه مقابل دشمن رفتار می‌کنند اگر چهار سال پیش چنین رفتار می‌کردند وضعیت ما اینگونه نبود.

وی با اشاره به اینکه طبق فرمایش مقام معظم رهبری اجرای عدل و قسط در همه جا و همه وقت بر عهده همه و به ویژه صاحبان قدرت است، عنوان کرد: صاحبان قدرت همان کارگزاران و کسانی هستند که منزلت اجتماعی و قدرت سیاسی دارند و باید رفتار کارگزاران نظام با سایر مردم متفاوت باشد.

حجت الاسلام مصدق در ادامه با بیان اینکه قوه قضائیه نمی‌خواهد در امور کارشناسی و وکالت دخالت کند و تنها نظارت می‌کند بنابراین هر کس باید کار خود را انجام دهد، افزود: همه باید برای گسترش فرهنگ حقوقی در جامعه و گسترش نظام مشورت تلاش کنند چراکه این فرهنگ هنوز جا نیفتاده است.

وی با بیان اینکه در دستگاه قضا باید اقداماتی در راستای گسترش مفهوم آزادی مشروع صورت گیرد و معنای آزادی در چهارچوب های قانونی خود تعریف و تفهیم شود، گفت: مهمترین خواسته اسلام آزادی مردم اما در چارچوب انسانیت است.

وی با اشاره به برگزاری نشست های تخصصی در دانشگاه‌های حقوق عنوان کرد: باید در دانشگاه‌ها آزادی به معنای کلمه تعریف شود و بدانیم که نظام با آزادی مخالف نبوده و نیست و معنای درست آزادی به جامعه القا شود.

معاون حقوقی قوه قضاییه بابیان اینکه وکلا باید رعایت حقوق عمومی را اصل بدانند، گفت: اگر وکیلی از پرونده جاسوسی دفاع می‌کند و برای حق موکل خود تلاش می‌کند باید بداند حق ۸۰ میلیون ملت را فراموش کرده است.

برخورد با فساد درون صنفی

وی برخورد با فساد درون صنفی را از دیگر اولویت های دستگاه قضا برشمرد و عنوان کرد: رسیدگی درون‌صنفی یکی از موثرترین راه های مبارزه با فسادهای کلان و خرد بوده و باید وکیلی که خارج از عرف حرکت می‌کند توسط کانون وکلا و مرکز وکلا مورد پیگیری قرارگیرد و چنانچه وکیلی پای خود را کج گذاشت کانون وکلا و مرکز وکلا به موضوع رسیدگی کنند.

حجت الاسلام مصدق بابیان اینکه حفظ ظاهر و رفتار وکیل منشانه باید در جامعه وکلا فرهنگسازی شود، گفت: باید وضعیت به گونه ای باشد که وکلا در سطح جامعه از روی ظاهر هم قابل تشخیص باشند.

وی کارگزاران نظام در سه قوه مجریه، مقننه و قضائیه را پرچمداران عموم مردم اعلام کرد و با طرح این سئوال که چرا باید فرزندان سران مملکت در خارج از کشور مشغول به تحصیل باشند و مردم عادی توان انجام چنین اموری را نداشته باشند؟ گفت: نماینده انقلابی آن کسی است که در مجلس طرح عدم تحصیل فرزندان مسئولان عالی رتبه نظام در خارج از کشور را مطرح کرده و از آن دفاع می‌کند تا نهایی شود.

وی عنوان کرد: شاید گفته شود که حق فرزندان است در خارج از کشور تحصیل کنند اما در این صورت پدر این فرد نباید از مسئولان عالی‌رتبه نظام باشد.

معاون حقوقی قوه قضائیه در رابطه با اینکه وظیفه و سیاست دستگاه قضا در برابر وابستگان قضایی چیست؟ افزود: در همین زمینه دستورالعمل حفظ کرامت و ارزش‌های انسانی از سوی رئیس قوه قضائیه تصویب و ابلاغ شد.

وی عنوان کرد: بنا بر درخواست وکلا مبنی بر حفظ حیثت وکلا هنگام ورود به مراجع قضایی و همچنین ایجاد مکان مناسب برای استقرار وکلا در مراکز قضایی و انجام مشاوره عمومی، دستورالعمل حفظ کرامت ابلاغ شد.

حجت الاسلام مصدق با بیان اینکه در این دستورالعمل یکسری محدودیت‌ها در نظر گرفته شده و بخشی از خواسته‌های وکلا هم در آن آمده است، افزود: در ماده ۱۳ این دستورالعمل آمده انجام بازرسی بدنی از وکلا هنگام حضور در مراجع قضایی ممنوع است.

وی با تاکید بر اینکه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران با خون هزاران شهید به ثمره ۴۰ ساله رسیده است، گفت: قضات، وکلا و کارشناسان رسمی دادگستری باید مراقب حاصل انقلاب باشند چراکه در برابر احیای ارزش‌های اسلامی مسئولیت داریم و هر کس در هر سمتی باید برای احیای ارزش‌های اسلامی قدم بردارد.

کد خبر 4682283

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha