به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام علیرضا پناهیان پیش از خطبه های نماز جمعه امروز ۲۲ شهریورماه به سخنرانی پرداخت.
وی گفت: مردمان هوشمند از ریشه یابی قتل امام حسین (ع) نمی توانند بگذرند. چقدر خوب است در ذکر مصیبت ها از ریشه های این مظلومیت هم سخن به میان بیاید. حضرت زینب (س) به برخی از این ریشه ها اشاره کرده اند. این ریشه ها را باید به تفصیل بیان کرد. چه شد که هنوز نیم قرن نگذشته فرزند پیامبر (ص) را به شهادت می رسانند؟ حرف های فراوانی در این باره است که می توان بر آن ها تفکر کرد.
علیرضا پناهیان سپس گفت: ان شا الله یک روزی برسد که اعتراض ها به خاذلین و قاتلین محدود نشود و اعتراض به ریشه های شکل گیری واقعه کربلا نیز صورت بگیرد. یکی از این ریشه ها، جریان نفاقی بود که در زمان پیامبر (ص) شکل گرفت و موجب نزول سوره منافقین شد. همان سوره ای که تأکید شده در نماز جمعه خوانده شود و این به این معناست که در نماز جمعه باید به این موضوع توجه کرد. این که چرا هر هفته باید در نماز جمعه سوره منافقین خوانده شود خیلی قابل تأمل است.
وی افزود: عبدالله بن ابی در سخنرانی خود دوقطبی مهاجرین و انصار را درست کرد. رسول خدا (ص) به قدری از این سخن ناراحت شدند که لشگر را در زمانی که آفتاب بود حرکت دادند. در نماز جمعه راجع به دوقطبی کردن جامعه باید صحبت شود. اختلاف نظر در جامعه اسلامی برکت است اما دوقطبی کردن جامعه و عزیز کردن یک قطب رفتار منافقانه است. امروزه در جامعه ما یک دوقطبی کاذب برقرار است.
علیرضا پناهیان خاطرنشان کرد: من تشکر می کنم که اخیراً رئیس جمهور علیه دوقطبی سازی صحبت کردند. اما برای من خیلی عجیب بود که ایشان می توانند در یک سخنرانی هم علیه دوقطبی سازی صحبت کنند و هم یک دوقطبی کاذب ایجاد کنند! مثلاً راجع به مسأله زن به تبلیغات چی های انتخابات گرا بدهند. این رفتار در سخنرانی های ایشان زیاد صورت گرفته است.
وی سپس عنوان کرد: ضرر دوقطبی سازی این است که خفقان روانی و دیکتاتوری رسانه ای ایجاد می شود و هر کس می خواهد انتقاد کند می ترسد او را به یک قطب نسبت بدهند. شایسته سالاری از بین می رود و خیلی از حرف ها در جامعه زمین می ماند. چون در فضای دوقطبی نمی شود مسایل را شفاف مطرح کرد. کسانی که طرفدار شفافیت هستند وقتی می بینند کسی که در دفاع از شفافیت صحبت می کند متعلق به یک قطب دیگر است شروع به صحبت کردن علیه او می کنند.
علیرضا پناهیان اضافه کرد: آیا دیکتاتوری رسانه ای که ذیل دوقطبی سازی صورت می گیرد شوم تر است یا دیکتاتوری امثال رضاخان و آل سعود که محبوب استکبار جهانی هستند؟ خدا لعنت کند کسانی که به این دوقطبی سازی ها دامن می زنند و هر کسی انتقاد می کند او را به یک قطب منتسب می کنند. صهیونیست ها این دوقطبی سازی را در کشورهای مختلف جهان پیاده کرده اند و موفق شده اند این گونه آن ها را مدیریت کنند.
وی همچنین اظهار داشت: یکی از ریشه های قتل امام حسین (ع) سوره منافقین است. این سوره درباره کسی نازل شد که می خواست جامعه را دوقطبی کند. انتخابات مجلس در رسانه ملی پرتنش نیست. چون مانند انتخابات ریاست جمهوری مناظرات تلویزیونی صورت نمی گیرد. اما به هر حال کسانی از انتخابات سوء استفاده می کنند و جامعه را دوقطبی می کنند. تخریب به صورت دوقطبی سازی خیلی بد است و چنین انتخاباتی نتیجه خوبی نخواهد داشت. می شود مثل انتخابات های کشورهای غربی که مردم به هر کسی رأی می دهند صهیونیست ها و عوامل خارجی روی کار هستند.
علیرضا پناهیان سپس گفت: امام حسین (ع) با این که قیام کرده بود می فرماید من نمی خواهم جامعه را دچار تنش کنم. کسانی در حد نماینده مجلس به دنبال تونس سازی از ایران اند. آیا شورای نگهبان و قوه قضاییه با کسانی که این گونه به دنبال آشوب اند نباید برخورد کنند؟ ما خبرگزاری هایی داریم که در حد به آتش کشیدن جامعه خبری را می زنند و وقتی رسانه های بیگانه به نقل از آن ها خبر را منتشر کردند خبر را پاک می کنند. آیا با این ها نباید برخورد شود؟
وی افزود: وقتی یزید کنار سر امام حسین (ع) به توهین مشغول بود باز به دوقطبی سازی می پردازد. دعوای بنی هاشم و بنی امیه را مطرح می کند و می گوید گاهی بنی هاشم برنده شده و گاهی نیز بنی امیه برنده شده اند. این یک روش منسوخ قدیمی است. هر وقت از این روش ها فاصله گرفتیم باید برای ظهور قریب الوقوع منتظر باشیم.
علیرضا پناهیان عنوان کرد: در یک روایت داریم که دو ویژگی برای مردم مدینه بر می شمارد که این دو ویژگی یکی دیگر از ریشه های قتل امام حسین (ع) اند. یکی این که به مسلمین می گوید به سوی سخن باطل با سرعت بییشتری می روید تا سخن حق. دوم این که فعل قبیح خاسری را می بینید ولی چشم پوشی می کنید و ندیده می گیرید. این جامعه به جایی می رسد که اباعبدالله الحسین (ع) را به قتل می رساند. زمان خلافت امیرالمومنین ایشان کلام بلندی دارند که یکی دیگر از ریشه های قتل امام حسین (ع) است. می فرمایند اگر شما باطل را توهین می کردید (یعنی آن قدر محکم با باطل برخورد می کردید که سبک می شد) و از مرّ حق کوتاه نمی آمدید کسانی بر شما مسلط نمی شدند که حالا نیاز باشد هزاران کشته بدهید تا بتوانید آن ها را کنار بزنید.
وی تأکید کرد: من از شورای نگهبان تقاضا می کنم که از مرّ حق کوتاه نیاید. شورای نگهبان اگر نتواند وسط دعواهای انتخاباتی به یک نامزد انتخاباتی کارت قرمز نشان دهد به مرّ حق عمل نکرده است. مثلاً به یک کاندید بگوید شما دروغ گفتید که می خواهند در پیاده رو ها دیوار بکشند. یا در مورد پول پخش کردن برخی نامزدها؛ در این شریط داور باید بلافاصه کارت قرمز نشان دهد. ممکن است همان موقع برخی ناراحت شوند اما مردم در دراز مدت از این رفتار تشکر خواهند کرد. داوری را نمی شود حذف کرد.
علیرضا پناهیان سپس گفت: خفقان رسانه ای امروز به یک معروفی تبدیل شده که نمی شود آن را نهی از منکر کرد. با برخی اندیشمندان و اساتید صحبت می کنم می گویند نمی توانیم حقیقت را بگوییم. شده است مانند خفقان زمان شاه با این تفاوت که امروز از هوچی گری های بی بی سی چی ها می ترسیم. متأسفانه برخی این روش ها را روش های حرفه ای رسانه ای می دانند. ان شا الله زمان چیرگی حق هم فرا خواهد رسید.
وی اضافه کرد: زمان امام زمان (عج) کسانی سخن باطل می گویند و امام زمان (عج) آن ها را اعدام می کنند. آزادی بیان در آن موقع وجود خواهد داشت اما بیان بیمارگونه را هم مردم می فهمند. امام زمان (عج) نیز طبق روایات دستور اعدام افراد را می دهند. مردم هم در آن موقع می دانند که این حرف ها نامش غرض ورزی است و نمی گویند نشانه عدم آزادی بیان است.
علیرضا پناهیان افزود: خیانت سرداران امام حسن مجتبی (ع) به بهانه صلح و آرامش که موجب شدند صلح به امام حسن (ع) تحمیل شود، یکی دیگر از مقدمات قتل امام حسین (ع) بود. قبل از آن اشعث با سخنان فریبنده ای، صلح و مذاکره را به علی (ع) تحمیل کرد. ابوموسی اشعری نیز در سستی اش با معاویه موجب شد امیرالمومنین (ع) او را لعنت کند. با این که در قلمروی حکومت خودشان بودند. آتش کوتاه آمدن در مقابل دشمن و مذاکره با دشمن را اشعث در دل جامعه انداخت و بعد ابوموسی اشعری آن مذاکره احمقانه را انجام داد که این ها همه مقدمات قتل اباعبدالله الحسین (ع) است.
وی سپس عنوان کرد: امام حسین (ع) سخنرانی ای در منا دارند و در آن جا به اصحاب شان فرمودند صحابه و تابعین را جمع کنید. در آن سخنرانی حضرت فرمودند درباره نهی خدا از علمای یهود عبرت بگیرید که دیگران را از قول بد و سخن گناه آلود نهی نکردند. اگر به این نهی امام حسین (ع) توجه شده بود کربلا بر پا نمی شد و امام حسین (ع) قطعه قطعه نمی شد. از سکوت علما نهی کردند و فرمودند مردم به شما احترام می گذارند چرا این احترام تان را خرج نمی کنید؟ مگر نمی بینید به فقرا و ضعفا چقدر دارد ظلم می شود؟
علیرضا پناهیان در پایان گفت: یکی دیگر از نکات قابل تأمل این است که حضرت زینب (س) فریاد زدند: عمر سعد تو شاهدی و می بینی که دارند فرزند پیامبر را می شکند؟ یعنی حضرت زینب (س) نمی دانند عمر سعد فرمانده سپاه دشمن است؟ می دانند اما دارند اعلام می کنند کسانی حسین (ع) را کشتند که ما به آن ها چشم یاری داشتیم. ان شا الله خداوند جامعه ما را حسینی تر و عزاداری های ما را عمیق تر قرار دهد.
نظر شما