۱ آبان ۱۳۹۸، ۱۳:۴۱

در خانه وارطان

شب «پرنده‌های ایران» با سخنرانی اسماعیل کهرم برگزار می‌شود

شب «پرنده‌های ایران» با سخنرانی اسماعیل کهرم برگزار می‌شود

شب «پرنده‌های ایران» با حضور اسماعیل کهرم دوشنبه ششم آبان در خانه وارطان برگزار می‌شود. در این برنامه از کتاب «پرنده‌های ایران» هم رونمایی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، به بهانه انتشار کتاب «پرنده‌های ایران» تألیف مشترک کیس رزلار، درک اسکات، جیری میلکوسکی، مایکل بلر و پاول کوار تالنوف پنج نویسنده خارجی این کتاب و ابوالقاسم خالقی‌زاده و محمد توحیدی‌فر از سوی انتشارات ایرانشناسی، شب پرندگان ایران در خانه وارطان برگزار می‌شود.

کتاب «پرنده‌های ایران» دومین منبع پرنده‌شناسی تلقی می‌شود که تمامی گونه‌ها و زیرگونه‌های پرندگان ایران را پس از گذشت یک قرن از چاپ فهرست زارودنی مورد پوشش قرار می‌دهد و علاوه بر این، فهرست‌های پیشین پرندگان ایران را روزآمد می‌کند.

پنج نویسنده از هفت نویسنده کتاب غیرایرانی بوده و جملگی پرنده‌شناسان متبحر و مشهوری در سطح کشور خود، منطقه خاورمیانه و به حد اولی، در منطقه پاله‌آرکتیک هستند.

در فهرست تفصیلی اصلی این کتاب، ۵۵۱ گونه و در لیست سیستماتیک اصلی، ۵۳۵ زیرگونه معرفی شده است. در این خصوص، فاکتورهایی چون پراکنش جهانی، وجود نمونه‌ موزه‌ای و استناد آن در منابع علمی و همچنین تجربه متخصصین لحاظ شده است.

فهرست ضمیمه‌های این کتاب نیز شامل لیستی از ۱۳۵ زیرگونه است که حضور آنها در ایران مشکوک است و ۴۴ گونه که تا کنون حضور آنها در ایران مورد تأیید قرار نگرفته است. همچنین فهرست کامل منابعی که در کل متن به آنها ارجاع شده در پایان کتاب آمده است.

دکتر اسماعیل کهرم، بوم‌شناس و فعال محیط‌زیست، ابوالقاسم خالقی‌زاده یکی از نویسندگان کتاب، عبداله سالاری، مدیرعامل انجمن حامیان و پژوهشگران حیات‌وحش و پرویز بختیاری، مدرس پرنده‌نگری و کارشناس ارشد حیات‌وحش سخنرانان شب پرنده‌های ایران را تشکیل می‌دهند. 

شب پرنده‌های ایران دوشنبه (۶ آبان ماه) ساعت ۱۷، در خانه گفتمان شهر (وارطان) به نشانی میدان فلسطین، طالقانی غربی، پلاک ۵۱۴ برگزار می‌شود.

کد خبر 4754309

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha