۲ آبان ۱۳۹۸، ۱۳:۵۸

مدیرکل اوقاف گیلان:

انجام عملیات عمرانی در ۱۴۰ بقعه متبرکه گیلان

انجام عملیات عمرانی در ۱۴۰ بقعه متبرکه گیلان

رشت- مدیرکل اوقاف گیلان به اجرای عملیات‌های عمرانی در ۱۴۰ بقعه متبرکه این استان اشاره کرد و گفت: مردم گیلان ۳۸ میلیارد تومان در قالب طرح مودت به بقاع متبرکه کمک کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام ستاره علیزاده پیش از ظهر پنجشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته وقف در اداره کل اوقاف با بیان اینکه باید تلاش کنیم که وقف در متن زندگی مردم وجود داشته باشد و با آن بیشتر آشنا شوند، اظهار کرد: تشریح و تبیین و بیان مسئله وقف باید بیش از گذشته انجام شود و از همه ظرفیت‌ها به ویژه ظرفیت رسانه نیز باید استفاده شود.

وی با اشاره به اینکه نهادینه کردن فرهنگ وقف در جامعه در راستای کارکردهای اقتصادی، اجتماعی و سیاسی باید در دستور کار قرار گیرد، گفت: هنوز وقف به معنای واقعی در جامعه تبیین نشده و آن گونه که شایسته است مردم با آن آشنا نشده‌اند لذا نیازمند بهره‌گیری از ظرفیت مبلغین، روحانیون، رسانه و ابزارهای هنری برای ترویج فرهنگ وقف هستیم.

مدیرکل اوقاف گیلان در ادامه با بیان اینکه وقف تمدن ساز و فرهنگ ساز است، تصریح کرد: وقف معرف هویت دینی، شخصیت انسانی و متعالی واقف بوده و به عنوان یک بسته نورانی و فرهنگی استوقف معرف هویت دینی، شخصیت انسانی و متعالی واقف بوده و به عنوان یک بسته نورانی و فرهنگی است و رسانه با توجه به نفوذ و تسلط بر افکار عمومی جامعه می‌تواند آحاد جامعه را در این مسیر سوق دهد.

وی به برخی کارکردهای وقف اشاره و تأکید کرد: امروز وقف باید در موضوعات مختلف همانند حل مشکلات و مسائل اقتصادی و اجتماعی و محیط زیست و بر اساس نیازهای جامعه تبیین و تشریح می شود.

تربیت ۲۵۰۰ حافظ قرآن در کلاس‌های قرآنی اوقاف

حجت الاسلام علیزاده با بیان اینکه سازمان اوقاف در حوزه موقوفات حفظ، حراست و تثبیت مالکیت،  بقاع متبرکه و قرآن فعالیت می‌کند، ادامه داد: در حوزه قرآنی و در زمینه تربیت حافظان قرآن کریم با حضور ۳۳۰ مربی مرد و زن در ۳۶۱ کلاس قرآنی و یک مرکز حفظ مجازی قرآن کریم بیش از دو هزار و ۵۰۰ نفر در زمینه حفظ قرآن در حال فعالیت هستند.

وی با اشاره به برگزاری ۱۶۵۰ جلسه ترتیل‌خوانی، ۵۴۰ جلسه تفسیر و ۶۰ محفل انس با قرآن در یک سال گذشته، بیان کرد: امسال ۷۱۷ نفر در مسابقات شهرستانی قرآن شرکت کردند و از این تعداد ۲۳۱ نفر به مرحله استانی و ۲۳ نفر به مرحله کشوری راه یافتند.

مدیرکل اوقاف با بیان اینکه امسال دو میلیارد و ۹۷۰ میلیون تومان از نیات واقفان اجرایی شده است، تصریح کرد: در راستای طرح مودت نیز از سال گذشته تاکنون ۳۸۰ میلیارد ریال از سوی خیران به بازسازی، مرمت و تجهیز بقاع متبرکه استان گیلان کمک شده است.

اجرای ۲۰۲ برنامه هفته وقف در گیلان

وی با اشاره به راه‌اندازی ۲۰ انجمن یاوران وقف،  ۱۶ مرکز مشاوره وقف و برپایی ۲۳۰ خیمه معرفت در طول یک سال گذشته، افزود: ۹۵۰ مبلغ بومی و غیربومی برای تبیین معارف، قرآن،  احکام و اخلاق اعزام شده اند.

علیزده با بیان اینکه در مجموع ۱۵۷۰ برنامه فرهنگی در طول یک سال گذشته در سطح متبرکه اجرا شده است، گفت: در هفته وقف ۲۰۲ برنامه فرهنگی در استان برگزار می شود.

وی با اشاره به دریافت سند برای هزار و ۶۰۰ رقبه و با بیان اینکه هنوز ۶۰۰ رقبه دیگر باقیمانده که با توجه حجم و مساحت بالای  فرایند دریافت سند برای این تعداد طولانی خواهد بود، ادامه داد: برای ۱۵۰ بقعه متبرکه عملیات ثبتی اجرا شده که از این تعداد ۲۰ بقعه سند مالکیت دریافت کردند.

مدیرکل اوقاف گیلان در ادامه با اشاره به وجود ۲۳ هزار و ۹۹۲ رقبه و ۴ هزار و ۷۲۳ موقوفه در این استان، اظهار کرد: در مجموعه ۱۴۰ بقعه متبرکه عملیات‌های عمرانی اجرایی شده که برای آن ۳۵ میلیارد ریال هزینه شده است.

کد خبر 4755154

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha