۷ آبان ۱۳۹۸، ۱۱:۲۶

هم‌زمان با سالروز شهادت امام رضا(ع)؛

استان سمنان در سالگرد شهادت امام مهربانی‌ها سیاه‌پوش و عزادار شد

استان سمنان در سالگرد شهادت امام مهربانی‌ها سیاه‌پوش و عزادار شد

سمنان - مردم سراسر استان سمنان در این واپسین ساعات ماه صفر، در سوگ امام مهربانی‌ها، امام علی‌بن موسی‌الرضا(ع) غرق در ماتم و سوگواری هستند و دل‌هایشان امروز کنار سقاخانه رضوی است.

به گزارش خبرنگار مهر، مردم استان سمنان از دورترین روستاهای کالپوش در شرقی‌ترین بخش‌های استان تا غربی‌ترین نقاط آرادان و گرمسار و فولاد محله هم‌زمان با واپسین روز ماه صفر، در رثای مولایشان، امام مهربانی‌ها، ضامن آهو، شمس الشموس، امام علی‌بن موسی‌الرضا(ع) غرق در ماتم و سوگواری هستند.

سالگرد شهادت امامی که در غربت مجاهدانه زیست و پا پس نگذاشت تا جان خویش را در این راه تقدیم حق‌تعالی کرد. شمس الشموس امروز ذکر لب تمام مردم قومس است، آن‌هم در این ساعات پایانی ماه صفر؛

مردم استان سمنان عزادارند

مردم استان سمنان اما سه گونه در عزای امام مهربانی‌ها نقش‌آفرینی می‌کنند، عده‌ای هستند که در هشت شهرستان استان طی روزهای گذشته با حضور در تکایا، مساجد، حسینیه‌ها و بقاع متبرکه به عزاداری می‌پردازند و اطعام نیازمندان را به نیت مهربانی امام غریب، فراموش نمی‌کنند.

دسته دیگر اما آنانی هستند که خالصانه در سراسر استان سمنان به برپایی موکب‌های عزاداری و استقبال از زائران رضوی پرداخته‌اند کسانی که دل درگرو خدمت به امام مهربانی‌ها دارند کسانی که می‌دانند خدمت به زائر پیاده، خسته و تشنه امام رضا(ع) کمتر از کار در کفشداری صحن‌های آن حضرت نیست و نخواهد بود... آنانی که دل‌هایشان را در این روزها با قدوم پای زائران رضوی صیقل می‌بخشند تا بار دیگر چون اشک چشم، صاف شوند.

دسته سوم اما آنانی هستند که در قالب هیئت‌های عزاداری خود را از جای‌جای استان سمنان، به خراسان رضوی رسانده‌اند، خراسانی که به نام امام رضا(ع) عجین شده است خراسانی که میزبان امام مهربانی‌ها است، امامی که یک مجاهد در غربت بود.

اعزام هیئت‌ها برای عزاداری به مشهد

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان در گفتگو با خبرنگار مهر، از اعزام ۸۰ هیئت مذهبی از سراسر استان به عزاداری روز پایانی ماه صفر هم‌زمان با شهادت امام رضا(ع) در مشهد مقدس خبر داد و گفت: خوشبختانه در سال جاری نیز مانند سنوات گذشته، استقبال بسیار خوبی از این مراسم معنوی از سوی هیئت‌های مذهبی صورت گرفته است.

حجت‌الاسلام علی شکری بابیان اینکه این هیئت‌های عزاداری در قالب دسته‌های عزاداری، سینه‌زنی، مدیحه‌سرایی، مداحی و ... به اجرای برنامه در مشهد مقدس می‌پردازند، تأکید داشت: حضور عزاداران رضوی در سالروز شهادت امام رضا(ع) در مشهد با تمهیدات خوبی برنامه‌ریزی‌شده است.

این سه دسته مردم استان سمنان که امروز با یک هدف آن‌هم خدمت و عزاداری برای امام رضا(ع) لباس سیاه بر تن کرده‌اند نیک می‌دانند که هم‌جواری استان سمنان به خراسان رضوی سبب شده تا مردم دیار قومس، لقب خادم الرضا(ع) را داشته باشند مردمی از جنس نور، مردمی که مهربان‌اند چون الگو و مولایشان امام رضا(ع) ...

امروز اما دسته‌های عزاداری و برنامه‌های مذهبی هم در سراسر استان سمنان برپا است و در تمام مساجد شاهد برگزاری مراسم ویژه سالروز شهادت امام رضا(ع) هستیم.

برگزاری مراسم ویژه عزاداری در استان سمنان

شامگاه گذشته نیز به مناسب سالروز شهادت امام رضا(ع) اجلاسیه بزرگ و بین المللی تقدیر از مجاهدان در غربت با حضور رهبران شیعیان کشورهای مختلف در دامغان برگزار شد مجاهدانی که الگو و اسوه‌شان امام رضا(ع) بزرگ‌ترین و مهربان‌ترین مجاهد در غربت است.

طبخ نذری، شله‌زرد، نان و آش نیز در زمره برنامه‌های امروز مردم سوگوار استان سمنان است که طبق رسمی دیرینه در سالروز شهادت امام رضا(ع) صورت می‌پذیرد همچنین خراسانی‌های مقیم این استان نیز امروز را برای طبخ شله مشهدی برمی‌گزینند تا سهم کوچکی در این عزاداری داشته باشند.

امروز سراسر استان سمنان یک صدا یا رضا(ع) گویان سوگوار است ... این ساعات پایانی ماه صفر حال و هوای دیار قومس ... حال و هوایی به یاد ماندنی است.

کد خبر 4758229

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha