۱۰ آذر ۱۳۹۸، ۱۰:۰۶

مدیرکل امور عشایری ایلام خبر داد:

آغاز کوچ پاییزه عشایر ایلام

آغاز کوچ پاییزه عشایر ایلام

ایلام - مدیرکل امور عشایری ایلام از آغاز کوچ پاییزه عشایر ایلامی از مناطق سردسیر ییلاقی به مناطق گرمسیر قشلاقی خبر داد.

علی سلیمی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این خبر افزود: بیشتر جمعیت عشایر استان که از اواخر ماه گذشته مراتع ییلاقی شهرستان‌های ایلام، ایوان، سیروان، آبدانان، ملکشاهی، چرداول و بدره را بسوی دشت‌های گرم جنوب استان ترک کردند.

وی افزود: این عشایر کوچنده متناسب با شرایط آب و هوایی این روزها را در مناطق میانبند در حد فاصل مناطق گرمسیر و سردسیر سپری می‌کنند.

سلیمی با بیان اینکه کوچ قشلاقی عشایر تا اواخر آذر ماه ادامه دارد، افزود: عشایر استان به روال سالیان گذشته دام خود را در ماه‌های سرد سال در کانون‌های گرمسیری کولگ، چنگوله و دشت مهران، میمک، فکه، سه راهی کاشی پور تعلیف می‌کنند.

مدیرکل امور عشایری استان ایلام یادآور شد: طبق آئین نامه ساماندهی جامعه عشایری کشور برای تأمین امنیت عشایر و ایل راه‌ها با نیروی انتظامی، پلیس راه، راهداری، علوم پزشکی، هلال احمر، بسیج و راه و شهرسازی استان ایلام هماهنگی‌های شده است.

وی اضافه کرد: با توجه به فصل سرما و بارش نزولات جوی از عشایر خواسته شده در طول مسیر کوچ از اتراق در ارتفاع یا حاشیه رودخانه‌ها اجتناب کنند و هشدارهای هواشناسی را جدی بگیرند.

سلیمی یادآور شد: همچنین با توجه به فرا رسیدن فصل سرما، ۲۲ جایگاه نفت و گاز به منظور تأمین سوخت مورد نیاز عشایر آماده ارائه خدمات به عشایر کوچنده استان است.

عشایر استان ایلام متشکل از ۹ هزار و ۷۳۶ خانوار با جمعیت حدود ۶۰ هزار نفر هستند که ۱۲ درصد جمعیت استان را شامل می‌شوند و متشکل از ۱۲ ایل و ۳۲ طایفه می‌باشند. این جمعیت در ۹۵ کانون قشلاقی و ییلاقی پراکنش دارند و یک میلیون و ۴۰۰ هزار رأس دام سبک و سنگین نیز در اختیار دارند.

میمک، فکه، کولگ، سه راهی کاشی پور سومار، چنگوله از مهمترین مناطق گرمسیری استان ایلام به شمار می‌روند.

کد خبر 4785242

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha