۲۰ آذر ۱۳۹۸، ۱۷:۴۱

مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان:

تحقق توسعه پایدار در گرو پرورش انسان آموزش دیده است

تحقق توسعه پایدار در گرو پرورش انسان آموزش دیده است

همدان - مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان تحقق توسعه پایدار را در گرو پرورش انسان آموزش دیده دانست و گفت: آموزش افراد نوعی سرمایه‌گذاری برای آنها است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد پورداود ظهر چهارشنبه در مراسم یادواره شهدای سوادآموزی استان همدان که با حضور رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور برگزار شد بابیان اینکه اگر امروز جمهوری اسلامی ایران از اقتدار بین المللی بهره مند است و ام القرای جهان اسلامش می خوانند، به خاطر پایمردی و رشادت شهیدان، جانبازان، آزادگان، رزمندگان و خانواده های صبور آنان است، گفت: هدف از برگزاری یادواره شهدا آن است که از مشعل داران و چراغ گردانان هدایت درس شجاعت، ایستادگی و ایثار بیاموزیم و نسل های سوم و چهارم انقلاب را بیش از پیش با این قشر آشنا کنیم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان با بیان اینکه امروز در عصری قرار داریم که عصر دانایی نام گرفته و از مهم ترین شاخص های این عصر بحث سواد است، افزود: امروز بی سوادی در همه سنین به ویژه برای افراد ۱۰ تا ۴۹ سال که فعالان عرصه اجتماعی هستند، امری ناخوشایند است.

وی با اشاره به اینکه شاخص های توسعه تغییر جهت داده و سرمایه، همیشه محور توسعه بوده است، تصریح کرد: با مشخص شدن نقش نیروی انسانی در توسعه، گونه دیگری از سرمایه یعنی سرمایه انسانی به تدریج جای خود را در تحلیل ها و برنامه ریزی های توسعه به دست آورده است.

پورداود گفت: توجه به ابعاد انسانی توسعه موجب شده در دنیا شیوه جدیدی برای اندازه گیری سطح توسعه ارائه دهند که شاخص توسعه انسانی نام دارد.

وی افزود: این شاخص به منظور اندازه گیری، توانمندسازی و گسترش دامنه انتخاب انسان محاسبه می شود و تحقق توسعه پایدار به انسان آموزش دیده وابسته است؛ انسانی که بتواند با تولید علم و دانش به عدالت اجتماعی و اقتصادی کمک کند و موجب بهبود زندگی بشر در حال و آینده در سطح ملی و بین المللی شود.

پورداود افزود: با آموزش افراد تواناتر خواهند شد و رشد و قابلیت های آنان سبب می شود که نه تنها خود به درآمد بیشتری برسند بلکه جامعه نیز از سرمایه گذاری بهره مند شود.

وی با بیان اینکه جهان امروز دریافته آموزش افراد نوعی سرمایه گذاری ملی است و هر کشوری که در این راه بیشتر تلاش کند در آینده از رشد و توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بیشتری برخوردار خواهد شد، تصریح کرد: یکی از مسائل مهم اجتماعی که حکایت از پیشرفت جامعه دارد، مساله سواد و سواد آموزی است.پ

مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان فرمان امام خمینی(ره) مبنی بر تشکیل نهضت سواد آموزی را نشان از عمق و فهم عمیق رهبری امام(ره)  دانست و خاطرنشان کرد: امروز شاهدیم که جمعیت با سواد کشور نسبت به اوایل انقلاب ۵۰ درصد رشد داشته و این همان توسعه یافتگی دانایی محور است.

کد خبر 4795448

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha