۲۹ آذر ۱۳۹۸، ۱۵:۰۹

امام جمعه همدان:

آمریکا تعامل منطقی را متوجه نمی شود

آمریکا تعامل منطقی را متوجه نمی شود

همدان - امام جمعه همدان بابیان اینکه آمریکا اهل تعامل نیست و تعامل منطقی را متوجه نمی شود، گفت: عده‌ای هنوز چشم امیدشان به آمریکا است و همه دنیا را در آمریکا خلاصه می‌دانند.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله حبیب الله شعبانی موثقی ظهر جمعه در خطبه‌های نماز جمعه همدان با دعوت خود و نمازگزاران به رعایت تقوای الهی به حدیثی از پیامبر اکرم (ص) اشاره کرد و گفت: مؤمنان باید توجهات خود را به سرنوشتشان بیشتر کرده و خود را فراموش نکنند.

وی با بیان اینکه تقوا توجه به همین موارد است که غفلت‌های خود را نسبت به قیامت کمتر کنیم، گفت: باید به قیامت توجه کرده و ابدیت را مد نظر داشته باشیم.

آیت الله شعبانی به برگزاری بیست و هشتمین اجلاس نماز در کشور اشاره کرد و با بیان اینکه مقام معظم رهبری به این اجلاس پیام داشتند و نماز را یک نعمت بزرگ الهی که اثرات فردی و اجتماعی دارد معرفی کردند، گفت: نماز علاوه بر مسائل فردی و رشد فضیلت‌های انسانی اثرات اجتماعی هم دارد.

امام جمعه همدان با بیان اینکه علت اینکه مشکلات اقتصادی در جامعه وجود دارد آن است که جامعه در برخی موارد اهل نماز نیست، گفت: قرآن یکی از ویژگی‌های حکومت اسلامی و مسئول خوب را در توجه به نماز عنوان کرده است.

وی به در پیش بودن انتخابات نیز اشاره کرد و با بیان اینکه یکی از شاخص‌های اصلی برای رأی دادن توجه مسئول به فرهنگ نماز است، گفت: این مساله باید مورد توجه باشد.

وی در ادامه به سفر رئیس جمهور به کوالالامپور اشاره کرد و بابیان اینکه توجه به کشورهای شرقی و اسلامی در چند سال اخیر دچار غفلت شده بود، گفت: به دلیل یکسری سیاست‌ها و تفکرات برخی سیاسیون که تنها غرب را مرکز رسیدگی به آرزوهای خود می‌دانند شاهد بی توجهی به کشورهای اسلامی و شرقی بوده‌ایم.

عده‌ای هنوز چشم امیدشان به آمریکا است

آیت الله شعبانی با بیان اینکه در حال حاضر نیز عده‌ای هنوز چشم امیدشان به آمریکا است و همه دنیا را در آمریکا خلاصه می‌دانند، گفت: این گروه آمریکا را کدخدا قلمداد می‌کنند و این یک اشتباه استراتژیک بود که در سال‌های اخیر رخ داد.

وی با بیان اینکه ایران ظرفیت‌های عظیمی در عرصه اقتصادی داشته که از آنها غافل شدیم، گفت: البته دولت در یکی دو سال اخیر به این مسئله توجه کرده و کشورهای منطقه، کشورهای مسلمان و کشورهای شرق از جمله چین، روسیه و ژاپن که در جنگ اقتصادی با آمریکا هستند را مورد توجه قرار داده‌ایم.

امام جمعه همدان با بیان اینکه در میدان جنگ اقتصادی یک طرف به نام آمریکا دنبال تسلیم ماست و اهل تعامل نیست و تعامل منطقی را متوجه نمی‌شود و زورگو است و به پیمان‌های خود وفادار نیست، گفت: عقلانیت سیاسی اقتضا می‌کند به طرفی حرکت کنیم که حداقل اهل تعامل است.

وی با بیان اینکه معنای شعار «نه شرقی نه غربی» استقلال نظام اسلامی است و معنایش این نیست که نباید با کشورهای غربی و شرقی تعامل کرد، گفت: ما با همه دنیا تعامل می‌کنیم.

آیت الله شعبانی با بیان اینکه آمریکا اهل تعامل نیست و کشورهای غربی نشان داده‌اند که اهل تعامل منطقی نیستند، گفت: آنها دنبال تسلیم نظام اسلامی هستند.

وی با بیان اینکه آمریکا فقط با ایران مذاکره نکرده بلکه با کره شمالی نیز مذاکره داشته ولی مگر نسبت به آنها وفادار و پایدار بوده است؟ گفت: آمریکا نسبت به کشورهای دیگری که با آنها تعامل کرده چه کرده که ما نقطه آمال خود را آمریکا بدانیم؟

امام جمعه همدان با بیان اینکه در سفر رئیس جمهور به این ظرفیت توجه شده است، گفت: ترکیه، مالزی و حتی ژاپن برای حل مشکل اقتصادی ایران قابل توجه هستند.

وی با بیان اینکه در ژاپن نباید به دنبال میانجیگری باشیم چرا که این همان راه رفته‌ای است که جواب نداده گفت: با کسی که دنبال دیکته کردن سیاست‌های خود است نمی‌توان معامله کرد.

وی با طرح این سوال که چرا در عراق این وضعیت رخ داده است؟ اظهار داشت: چون بعضی نخست وزیرها و رئیس جمهورهای عراق زیر بار سیاست‌های ترامپ نرفتند به این وضعیت دچار شدند و در حال حاضر سیاست تجزیه عراق را پیش گرفته‌اند.

همت بلند مردم ایران در اتفاقات اخیر نشان داد آمریکا طرف خود را بعد از ۴۰ سال هنوز ناشناخته است آیت الله شعبانی با بیان اینکه دشمنان می‌خواستند همین کار را برای کشور ایران هم بکنند و دنبال آن هستند که جبهه مقاومت را از لبنان و عراق و بعد در کشورمان تضعیف کنند، گفت: البته همت بلند مردم ایران در اتفاقات اخیر نشان داد آمریکا طرف خود را بعد از ۴۰ سال هنوز ناشناخته است.

وی با بیان اینکه دنیای امروز جایی نیست که با این همه پیشرفت دور آن را دیوار بکشیم، گفت: می‌توانستیم تحریم‌ها را به نحوی کنترل کنیم که بی اثر باشد.

امام جمعه همدان بابیان اینکه ذوق‌زدگی بعضی سیاسیون و جناح‌های سیاسی زمانی که می‌خواهیم با آمریکا صحبت کنیم طعم خودباختگی می‌دهد، گفت: ابرقدرت در عالم فقط خداست به شرط آنکه همراهی با تعالیم الهی داشته باشیم.

آیت الله شعبانی به موضوع انتخابات نیز اشاره کرد و با بیان اینکه برخی گمانه‌زنی‌ها مطرح می‌شود که بنده گرایش به افراد خاصی دارم که بارها عنوان کرده‌ام در این مسئله ورود مصداقی نخواهم داشت و آن چیزی که برای من و مردم استان و کشور مهم است حضور حداکثری در پای صندوق‌های رأی است تا فضایی که می‌خواهیم تغییر ایجاد کنیم داشته باشیم، گفت: این مسئله مهم است و به لحاظ نامه حضرت علی (ع) به مالک اشتر شاخص‌های مسئولیت پذیری در جامعه را عنوان خواهم کرد.

وی با بیان اینکه مردم خود به آن چیزی که معتقدند و فردای قیامت باید در برابر آن پاسخگو باشند رأی می‌دهند چراکه رأی سرنوشت یک کشور را تعیین می‌کند و رأی هر فرد اثرگذاری اجتماعی دارد و این‌طور نیست که گفته شود من رأی دادم و موضوع تمام است، گفت: وقتی دولت و مجلس انتخاب می‌شود فقط دولت یا مجلس من نیست بلکه آن فرد منتخب نماینده استان و کشور است و تصمیمات وی در سرنوشت مردم مؤثر خواهد بود بنابراین باید در انتخابات، افرادی که مسئولیت پذیر هستند انتخاب شوند.

امام جمعه همدان به روز راهداری نیز اشاره کرد و با قدردانی از فعالیت نیروهای راهداری در فصل زمستان گفت: به برکت فعالیت مستمر این قشر مشکلی در استان همدان وجود ندارد.

آیت الله شعبانی به مسئله رشد جمعیت در استان همدان نیز اشاره کرد و با بیان اینکه رشد جمعیت در همدان خوب نیست، گفت: مسئله جمعیت یکی از معضلاتی است که باید به آن توجه کرد کما اینکه مقام معظم رهبری نیز بارها بر آن تاکید کرده و فرزندآوری مورد تاکید است.

وی با بیان اینکه برخی مشکلات اقتصادی را از دلایل تعداد فرزندان خود عنوان می‌کنند، گفت: این مسئله در حالی عنوان می‌شود که افرادی که تمکن مالی دارند نیز تعداد فرزندانشان محدود است.

کد خبر 4802836

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha