۵ دی ۱۳۹۸، ۱۵:۳۵

یک کارشناس مسائل اجتماعی مطرح کرد:

جامعه سالم و آرام در گروی تربیت به‌روز فرزندان است

جامعه سالم و آرام در گروی تربیت به‌روز فرزندان است

مشهد - یک کارشناس اجتماعی گفت: ایجاد جامعه سالم و آرام فردا به دست والدین امروز است، فرزندان امروز پدران و مادران آینده هستند لذا باید در تربیت آن‌ها به روز بود.

به گزارش خبرنگار مهر، حمید صادقیان ظهر امروز در همایش صیانت‌گران اجتماعی محلات مشهد مقدس، با بیان اینکه در حال حاضر فضای دیجیتال و رسانه کل فضای بشر را در برگرفته‌است و تربیت فرزندان سخت‌تر شده است، اظهار کرد: بچه‌ها زرنگ هستند و اگر با زبان خودشان با آن‌ها ارتباط برقرار نکنیم و آموزش‌های موجود را به آن‌ها نگوییم فرزندان ما از دست خواهد رفت.

این کارشناس اجتماعی با اشاره به فرموده امام علی (ع) «که بچه‌ها را برای زمانه خود باید تربیت کنید»، افزود: حال رسانه تأثیر شگرفی روی بچه‌ها دارد، مدرسه، گروه‌های هم‌سن و اطرافیان در تربیت فرزندان اثر گذار هستند.

وی با طرح این سوال که نقش والدین چه میزان در تربیت فرزندان کمتر شده است، گفت: هنوز خانواده جایگاه والایی در تربیت دارد. ما انسان و اشرف مخلوقات هستیم، بچه تربیت شده ما برای ابدیت زندگی می‌کند و تربیت ما اثر ابدی خواهد گذاشت. البته باید توجه داشت که در مسیر تربیت نفس اماره و شیطان سد تکامل انسان هستند. امام صادق (ع) فرمودند: «نسبت به تربیت فرزندان خود مسئول هستید.»

صادقیان با اشاره به اینکه نباید دیگران تربیت بچه‌های شما را در دست بگیرند، افزود: ایجاد جامعه سالم و آرام فردا به دست والدین امروز است، فرزندان امروز پدران و مادران آینده هستند لذا باید در تربیت آن‌ها به روز بود و توجه داشت که آغاز تربیت فرزند بیست سال قبل از تولد او شروع می‌شود.

این کارشناس اجتماعی افزود: درحیطه تربیت باید به حوزه‌های دینی، جسمی، عاطفی، اجتماعی، جنسی، هوش و خلاقیت و علم، اخلاقی، اقتصادی، اعتماد به‌نفس، و عزت نفس توجه کرد. تربیت امری مستمر و پیوسته است. ضمن اینکه والدین در تربیت فرزند باید هم‌سو باشند، اصول تربیت نیز باید تدریجی باشد.

صادقیان در رابطه با آسیب‌های اجتماعی گفت: امروزه از هر ۱۰۰ معتاد حدوداً ۲۲ نفر آن‌ها زن هستند و قبح آن شکسته شده است.

وی با بیان اینکه اعتیاد عامل دم دستی شده است، اظهار کرد: عوامل بروز آسیب‌های اجتماعی بر اساس تحقیقات داخلی و خارجی، عدم پایبندی خانواده با آموزه‌های دینی، اختلافات خانوادگی، طرد اجتماعی، کمبود محبت، عدم ایفای نقش مادر در خانه، عدم حضور مؤثر پدر، طلاق و جدایی والدین، اعتیاد اعضای خانواده، سبک‌های تربیتی اشتباه، عدم مدیریت ارتباط با هم‌سالان، تأثیر رسانه عدم مهارت‌های ارتباطی مؤثر و بیکاری و عدم اشتغال است. هنگامی که چهار چوب دینی وجود نداشته باشد و برای زندگی چارچوبی قائل نباشید در زندگی به مشکل برخورد خواهید کرد. طرد اجتماعی فرزندان باعث می‌شود در آغوش دیگری قرار گیرد.‌

این کارشناس اجتماعی اظهار کرد: برخی مسئولین برای تربیت فرزندان خود وقت نگذاشته‌اند و این مسئله مشکل ساز شده است، آنان نمی‌دانند چه کسی فرزند آن‌ها را تربیت کرده است. یواشکی تماس می‌گیرند و می‌گویند کسی نفهمد فرزند من معتاد شده است و دیگر موارد.

صادقیان در انتها در خصوص راهکار با ارتباط نوجوانان، گفت: والدین در مقابل فرزندان خود باید شنونده فعال باشند، عدم امر و نهی زیاد، زیرا امر و نهی زیاد باعث می‌شود کلام والدین تأثیری نداشته باشد، استفاده از قانون تغافل برای موضوعاتی که قابل پیگیری هست و یا نیست و در انتها والدین در مقابل پرخاشگری کوکان، نباید پرخاشگر نباشند.

کد خبر 4808179

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha