۲۷ دی ۱۳۹۸، ۱۳:۰۷

معاون اقتصادی منطقه آزاد کیش اعلام کرد:

بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان ارزش سرمایه گذاری های مشارکتی در کیش

بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان ارزش سرمایه گذاری های مشارکتی در کیش

کیش - معاون اقتصادی و سرمایه گذاری منطقه آزاد کیش گفت: بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان ارزش سرمایه گذاری های مشارکتی در کیش اجرا می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، ناصر آخوندی پنجشنبه شب در نشست ویژه خبری با اصحاب رسانه کیش گفت: مهمترین اولویت در برنامه‌های هیئت مدیره سازمان فعال سازی طرح‌های عمرانی غیر فعال و پروژه‌های نیمه تعطیل در سطح جزیره بود که این پروژه‌ها مردم ساکن و غیر ساکن بسیاری را درگیر خود کرده بود که با ارایه راهکارهای مناسب و کارشناسی به سر انجام رسید.

وی افزود: طبق این سیاست گذاری ها مقرر شد توان حداکثری خود را برای فعال سازی این پروژه‌ها به کار گیریم و با در نظر گرفتن قوانین و مقررات تعداد زیادی از آنها تعیین تکلیف و فعال شد

ناصر آخوندی بیان داشت: سیاست خروج سازمان منطقه آزاد کیش از خام فروشی زمین موجب شد تا ضمن اجرای پروژه‌های مشارکتی با بخش خصوصی، ارزش افزوده قابل تاملی متوجه سازمان شود. وی سهم سازمان از پروژه‌های مشارکتی را بیش از ۴ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: سیاست گذاری‌های سازمان در تسهیل فعالیت حوزه‌های صنعتی، مساعدت در فعال سازی واحدهای تولیدی غیر فعال و تامین مالی پروژه‌های زیر ساختی و عمرانی نیمه تمام جزیره کیش از سایر اقدامات صورت گرفته طی یک سال گذشته است. آخوندی همچنین از اصلاح شیوه نامه‌ها، بازنگری قراردادها و دستور العمل ها و همچنین چگونگی تامین مالی از بازار سرمایه و تسهیل فعالیت صنوف و تجار جزیره کیش خبر داد.

ایجاد حساب مشترک فی مابین سازمان منطقه آزاد و صاحبان پروژه‌ها گامی بلند در جهت شفاف سازی و تداوم کار و هزینه مستقیم منابع در ساخت و تکمیل پروژه‌ها دانست این اقدام مهم با تعامل بخش خصوصی و پیگیری کارشناسان اقتصادی سازمان و شرکت سرمایه گذاری و توسعه کیش رقم خورد.

آخوندی بیان داشت با هدف شفاف سازی و نظارت سازمان بر فرایند ورود و خروج منابع اقدام به افتتاح حساب مشترک ۳ امضائی نمودیم که ۲ امضای آن را سازمان برعهده خواهد داشت.

وی تاکید کرد: در این فرایند نظارت بر ورودی منابع و پیش فروش‌هایی که از این پروژه‌ها شده، مطالبات و همه منافع با نظارت سازمان از طریق شرکت سرمایه گذاری و توسعه کیش نظارت و انجام خواهد شد تا پروژه‌ها در زمانبندی تعریف شده و به دون مشکل حقوقی و مالی در زمان مشخص شده به اتمام برسند.

وی با اشاره به ارائه راهکار برای حل مشکل پروژه‌های راکد در کیش گفت: مشکلات این پروژه‌ها حل شده است به طوری که برخی از همین پروژه‌ها شروع به فعالیت مجدد کردند و ما شاهد پیشرفت و تحرک قابل ملاحظه آنها هستیم.

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان اظهار داشت: پروژه‌هایی که به مردم پیش فروش شده بود با حساب مشترک حل شد و پروژه‌هایی که پیش فروش نشده بود با روش‌های دیگر فعال خواهند شد یا در حال نهایی شدن هستند.

بازگشت مجدد ۱۸ واحد صنعتی به چرخه تولید طی یک سال گذشته

وی در رابطه با مشکلات شرکتهای صنعتی مستقر در کیش گفت، عنایت به شرایط اقتصادی موجود و افزایش ناگهانی نرخ ارز مشکل نقدینگی برای فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان ایجاد شده بود، به همین جهت تعداد زیادی از واحدهای فعال صنعتی در کیش به جهت مشکلات و نوسانات ناگهانی ارزی غیر فعال شده بودندکه در یک سال گذشته ۱۸ واحد غیر فعال با سرمایه گذاری ۷۹۸ میلیارد تومان و سرمایه گذاری ارزی ۲ میلیون و ۵۰۹ هزار دلار به چرخه تولید بازگشته اند وی افزود در این بین برای ۲۷۵ نفر به صورت مستقیم شغل ایجاد شده است همچنین تا خرداد سال آینده، ۱۲ واحد صنعتی دیگر با حجم سرمایه گذاری ۲۵۳ میلیارد تومان فعالیت مجدد خود را از سر می‌گیرند بیان کرد: بیش از ۵۰۰ نفر در این واحدهای صنعتی مشغول به کار خواهند شد.

وی افزود در همین راستا مشکلات تامین اجتماعی پرسنل شرکت سورینت کیش که متاسفانه بیکار شده بودند بررسی و مرتفع گردید.

ورود خودرو به ۳ منطقه آزاد کیش و قشم و چابهار منتظر تایید نهایی است

واردات خودر و به منطقه آزاد کیش دیگر موضوعی بود که این مقام مسوول در سازمان منطقه آزاد کیش به آن اشاره کرد و گفت: تامین خودرو مورد نیاز کیش و قشم و چابهار در دبیرخانه مناطق آزاد کشور مصوب شده و کارگروهی در حال پیگیری جدی این موضوع در وزارت صمت هستند از طریق ما و مسئولین دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد پیشنهاداتی در خصوص محل تامین منابع ارزی برای واردات خودروها از جمله از محل تولید ارزهای دیجیتالی ارائه شده است.

تعامل و همکاری با کارگروه تسهیل تولید استان

معاونت اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش به همکاری و تعاملات صورت گرفته با کارگروه تسهیل تولید استان هرمزگان اشاره کرد و گفت: برای شرکتهای تولیدی و صنعتی کیش معرفی نامه‌هایی صادر و ابلاغ شد تا شرکتهای تولیدی بتوانند از مزایا و امکانات این کارگروه بهره مند شوند،

وی افزود مشکلات پایان کار، انشعاب آب و برق و مجوزهای صنعتی بیش از ۹ واحد صنعتی بزرگ بر طرف شد که در دهه مبارک فجر این ۹ واحد افتتاح را می‌کنیم.

پرداخت ۳۰ میلیارد تومان تسهیلات ارزان به یک شرکت تولیدی داروی در کیش

آخوندی با بیان اینکه برای تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی جزیره کیش برای اولین بار توانستیم از بند (ب) تبصره ۱۸ قانون بودجه ۹۷ برای واحدها سهمیه بگیریم گفت: نخستین بار از این طریق شرکت کیش مدیفارم ۳۰ میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت دریافت کرد و واحدهای دیگر نیز که درخواست داشتند معرفی شدند تا از محل بند (الف) بودجه در اختیار آنها قرار داده شود.

اقدامات ویژه جهت رفع مشکلات مالیاتی واحدهای صنعتی در کیش

آخوندی در خصوص مساعدت جهت تسهیل فعالیت‌های واحدهای تولیدی صنعتی جزیره گفت: برای رفع مشکلات مالیاتی ۴ شرکت تولیدی و رفع موانع بسیاری از واحدهای صنعتی که به دلایل مختلف موفق به گرفتن مجوز فعالیت اقتصادی نشده بودند یا فاصله‌ای بین اخذ مجوز و پروانه بهره برداری آنها ایجاد شده بود کارگروهی در حوزه معاونت اقتصادی تشکیل شد و با کمک و تعامل مدیر مالیاتی جزیره مدیر کل مالیاتی استان و مدیر گمرک با رایزنی‌هایی که انجام و مشکلات واحدهایی تولیدی و صنعتی اعلام شده برطرف شد. ناصر آخوندی اظهار داشت: بسیاری از معضلات واحدهای تولیدی که در یکسال گذشته به دلایلی مثل عدم اقدام به موقع برای ارائه اظهارنامه مالیاتی دچار مشکل و مشمول مالیات میلیاردی شده بودند؛ با پیگیری‌های همکاران حوزه اقتصادی و تعامل با اداره مالیات، حل شد.

سه سال بهره برداری مستمر شرط تبدیل قراردادهای استیجاری شهرک صنعتی ۶ به قطعی

آخوندی در رابطه با صدور اسناد مالکیت واحدهای صنعتی شهرک ۶ گفت اقدامات مناسبی برای تبدیل قراردادهای شهرک‌های صنعتی از استیجاری ۵ ساله که موعد آنها تمام شده بود صورت گرفت، وی افزود از این پس واحدهای مستقر در این شهرک صنعتی اگر ۳ سال متوالی اقدام به دریافت پروانه بهره برداری کنند سند مالکیت قطعی برایشان صادر خواهد شد بطوری که هفته گذشته یکی از واحدها به صورت نمادین سند قطعی خود را از دست دکتر مظفری مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش دریافت کردند

ساده سازی شیوه نامه‌های صدور مجوز فعالیت اقتصادی

وی با اشاره به بازنگری شیوه نامه‌ها و دستورالعمل‌ها و اصلاح آنها در جهت حل مشکلات فعالان اقتصادی گفت: برای ساده سازی صدور مجوزهای فعالیت‌های اقتصادی، شیوه نامه‌هایی از قبل تنظیم شده بود که نیاز به گواهینامه از طرف سازمان فنی و حرفه‌ای داشت که امکان دسترسی به آن در جزیره کیش سخت بود، به همین منظور تفاهم نامه‌ای از طریق موسسه علوم و فنون با جوامع و سازمان‌ها و اتحادیه‌های مربوطه منعقد و امکان گرفتن تاییدیه ها و صدور مجوزها در کوتاه‌ترین زمان با کمترین هزینه برای فعالان اقتصادی فراهم شد.

توان مالی سازمان در جهت پرداخت مطالبات پیمانکاران

وی افزود: در این مدت بیش از ۳۶۰ میلیارد تومان بدهی سازمان به پیمانکاران در قالب تهاتر تسویه شده است و در حال حاضر مجموعه سازمان منطقه آزاد کیش ماهانه بیش از ۱۳۰ میلیارد تومان صورت وضعیت برای پیمانکاران پروژه‌ها پرداخت می‌کند و این نشان از توانمند شدن مالی سازمان است.

شیوه‌های جدید ارزیابی و راستی آزمایی سرمایه گذاران

آخوندی در خصوص شیوه‌های جدید انتخاب سرمایه گذار عنوان کرد: در انتخاب و ارزیابی سرمایه گذاران جدید نیز تجدید نظر شده دارایی‌ها و درآمدهای متقاضیان سرمایه گذاری با دقت بیشتری بررسی و از روش‌های ارزیابی نوین استفاده می‌شود. در این روش منابع درآمدی مستمر سرمایه گذاران باید شفاف مشخص شود.

امکان بهرمندی پروژه‌ها از ال سی های داخلی

معان اقتصادی منطقه آزاد کیش با اشاره امضا تفاهمنامه هایی با بانک‌های مستقر در کیش از جمله بانک تجارت و ملت گفت سازمان با هرکدام برای ۵۰۰ میلیارد تومان ال سی داخلی ۶ ماهه و با نرخ مصوب بانک مرکزی تفاهم کرده است عنایت به نهایی شدن و امضا این تفاهمنامه، پروژه‌هایی که نیاز به تامین مالی از محل ال سی داخلی دارند می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند.وی افزود عنایت به اقدامات و تفاهمنامه ها صورت گرفته اکنون بانک‌های مستقل کیش می‌توانند تا هر میزان لازم منابع در اختیار سرمایه گذاران قرار دهند بطوری که پیش از این برای ۵۰ میلیون تومان وام مجبور می‌شدند از مراکز استان و بعضاً پایتخت مجوز پرداخت بگیرند.

وی بابت ارایه ضمانت تعهد بازپرداخت اشاره کرد و گفت: سرمایه گذارانی که نیاز به اخذ ضمانت بانکی دارند از طریق معاونت اقتصادی معرفی می‌شوند تا بانک‌ها در اسرع وقت ضمانت نامه در اختیارشان قرار دهند. وی افزود در این بین مقرر شد که بانک‌ها به میزان تسهیلاتی که پراخت می‌کنند تضامین لازم به همان اندازه از پروژه‌ها دریافت نمایند.

تغییر رویکردها و شیوه‌های واگذاری زمین در جزیره کیش

ناصر آخوندی در ادامه به تغییر رویکرد واگذاری ۱۰۰ درصدی زمین مسکونی، به شیوه مشارکت با بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: قبلاً زمین‌ها به صورت ۱۰۰ درصد واگذار می‌شد اما در حال حاضر ما زمین‌های مسکونی را تنها از طریق مزایده و ازکانال شرکت سرمایه گذاری و توسعه کیش و به شیوه مشارکت واگذار می‌کنیم که ۹ زمین بسیار خوب را فراخوان دادیم و حدود ۵۰ شرکت در حوزه ساخت و ساز ارزیابی شدند تا مشارکت صورت گیرد.

در دوره گذشته نیز پروژه‌های مشارکتی داشتیم که ارزش افزوده خوبی برای سازمان به همراه داشته است مانند کیش رویای زندگی که ۵۰ درصد از آن را سازمان مشارکت کرده و متوسط قیمت کل پروژه‌های مشارکتی بیش از ۱۰ هزار میلیارد محاسبه شده است.

پذیرش هلدینگ سرمایه گذاری و توسعه کیش در بورس

وی افزود: شرکت سرمایه گذاری کیش در بازار سرمایه به عنوان هلدینگ چند رشته‌ای ثبت شده است و مراحل پذیرش در بورس را طی می‌کند وی خبر از انتقال ۴ شرکت تابعه سازمان به مجموعه هلدینگ داد و عنوان کرد: حضور و پذیرش سازمان منطقه آزاد کیش در بورس اتفاق خوبی بابت تامین سرمایه و جذب صندوق‌های تامین منابع مالی برای کیش بوده است.

عرضه فرآورده‌ای نفتی در تالار بورس کیش و راه اندازی پنجره واحد

ناصر آخوندی از امضا تفاهم نامه‌ای با بورس انرژی برای عرضه فراورده‌های نفتی و پتروشیمی در تالار بورس کیش در دهه فجر امسال خبر داد. و افزود راه اندازی پنجره واحد برای جلوگیری از بحث قاچاق کالا و نظارت بیشتر بر فعالیت‌های فرامرزی که در کیش و راه اندازی سامانه جامع امور گمرکی از دیگر اتفاقات مهم در ماه آینده خواهد بود.

تهیه لیست کالاهای گروه ۴

دکتر آخوندی از ایجاد کد گروه کالایی ۴ برای استفاده اصناف و تجار که کد گروه کالایی مجاز برای آنها تعریف نشده است خبر داد و گفت: لیست کالاها تهیه شده و به امضا دکتر مظفری رسیده است و در حال بررسی این موضوع هستیم.

تاسیس مرکز عرضه میوه و تره بار

معاون اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش در رابطه با تاسیس میدان میوه تربار در کیش گفت تا ۶ ماه آینده این مرکز تاسیس خواهد شد وی افزود مطالعات اولیه در این خصوص صورت گرفته و زمین مورد نظر انتخاب شده است.

تهیه بسته‌های سرمایه گذاری در کیش و هندورابی

ناصر آخوندی اظهار داشت: کتاب معرفی بسته‌های سرمایه گذاری با معرفی ۴۱ بسته سرمایه گذاری به ارزش ۴ هزار میلیارد تومان در کیش و ۱۳ بسته سرمایه گذاری در جزیره هندورابی به ارزش ۸ هزار میلیارد تومان تدوین و در نمایشگاه اینوکس امسال رونمایی شد.

طرح‌های ویژه جهت سود آوری سرمایه‌های خرد مردم

ناصر آخوندی در پایان با بیان اینکه طرح‌هایی برای خانه دار شدن اقشار کم درامد از قبل تاسیس صندوق‌های زمین و مسکن در کیش اجرایی می‌شود وی افزود ۲ شرکت در قالب صندوق زمین و مسکن با ارزش ۵۰۰ میلیارد تومان مجور ورود و راه اندازی در کیش دریافت نمودند که در دهه فجر فعالیت خود را آغاز خواهند کرد.

فعالیت این صندوق‌ها به نحوی است که منابع و سرمایه‌های جذب شده را فقط در ساخت پروژه هزینه خواهند بود و با جمع آوری سرمایه‌های خرد اقدام به تولید مسکن و فروش بصورت یونیت‌های کوچک به سهام داران خواهند کرد بطوری که هر فرد با هر میزان سرمایه توان خرید خواهد داشت وی گفت در این طرح‌ها زمین و پروانه ساخت آورده صندوق‌ها خواهد بود و واحدهای تولیدی با نظارت بازرسین و ناظرین و نمایندگان سازمان و صندوق و سهامداران واگذار و بر مراحل ساخت با کیفیت و فروش نظارت دقیق خواهد شد.

کد خبر 4827694

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha