۶ بهمن ۱۳۹۸، ۲۱:۲۴

استاندار مرکزی تاکید کرد؛

لزوم تامین بودجه ایستگاه سنجش آلودگی اراک توسط نیروگاه وپالایشگاه

لزوم تامین بودجه ایستگاه سنجش آلودگی اراک توسط نیروگاه وپالایشگاه

اراک- استاندار مرکزی گفت: چنانچه ایستگاه سنجش آلودگی هوا در اراک کم است، بایستی نیروگاه و پالایشگاه تأمین منابع مالی برای خریداری این دستگاه‌ها را برعهده بگیرند.

به گزارش خبرنگار مهر، سید علی آقازاده روز یکشنبه در نشست با سمن‌های محیط زیستی استان مرکزی در اراک، اظهار داشت: نظرات مطرح شده از سوی سمن‌های زیستی محیطی موجب می‌شود تا دستگاه‌های اجرایی درباره این مسائل بهتر تصمیم گیری و تصمیم سازی کنند.

وی ارائه نظرات سمن‌های زیست محیطی استان را به مثابه یک اتاق فکر متشکل از متخصصین برشمرد و تاکید کرد: استفاده نکردن از این مباحث نوعی فرصت سوزی برای مردم و کشور قلمداد می‌شود.

استاندار مرکزی بیان داشت: سمن‌های محیط زیستی در این جلسه به چگونگی نقش آفرینی مردم در محیط زیست استان اشاره داشتند که نشان از حس دلسوزانه آن‌ها نسبت به این مساله است.

آقازاده بر تداوم برگزاری این جلسات به صورت هر دو سه ماه یک بار تاکید کرد و گفت: در کار گروه اضطرار نیز یک نفر به نمایندگی از سمن‌های حوزه محیط زیست حضور پیدا کند.

وی با بیان اینکه تعطیل شدن ادارات و مدارس به دلیل آلودگی هوا در واقع معلول است و باید به اصل موضوع پرداخت، افزود: از جمله رسالت‌های ما این است که علل آلودگی در شهر اراک و استان را شناسایی و برای رفع آن اقدام کنیم.

استاندار مرکزی افزود: تعطیلی مدارس، ما و آموزش و پرورش را دچار خسارت می‌کند، اما تمام تعطیلی‌های اعلام شده طبق آمار و اطلاعات بوده است در حالی که در برخی از استان‌ها شاهد تعطیلی فله‌ای مدارس بودیم.

آقازاده اظهار کرد: در استان مرکزی در خصوص آلودگی هوا بر اساس دستورالعمل اقدام کرده و تعطیلی‌ها را آخرین لحظه اعلام می‌کنیم که مورد اعتراض بعضی از افراد نیز هست اما برای دقیق عمل کردن در این حوزه با محدودیت‌هایی مواجه هستیم و نمی‌توان از ۱۲ ساعت قبل اقدام به پیش بینی کرد زیرا عوامل آلودگی در حال تغییر هستند.

وی بیان کرد: پالایشگاه شازند هر ۲۴ ساعت ۲۴۰ هزار بشکه نفت را تصفیه و حدود ۴۰ میلیون لیتر فرآورده نفتی تولید می‌کند که این تولید با ضایعاتی مانند مازوت همراه است.

استاندار مرکزی گفت: تمام تلاش ما بر این است که مشکلی برای استان مرکزی به وجود نیاید هر چند که بسیاری از صنایع مانند سه صنعت بزرگ استان مرکزی (پتروشیمی، پالایشگاه و نیروگاه شازند) از نظر مکان یابی در جای درستی قرار نگرفته اند و پیوست‌های زیست محیطی برای آن‌ها دیده نشده که باید در این خصوص از مردم عذرخواهی کنیم.

آقازاده افزود: امروزه ساخت این صنایع بزرگ بیش از ۴۰ میلیارد دلار هزینه به همراه دارد. از طرفی نمی‌توان این صنایع بزرگ استان را تعطیل کرد باید با این وضعیت ساخت تا میزان آلودگی آن‌ها به حداقل ممکن کاهش پیدا کند.

وی گفت: مسئولین نیروگاه شازند اعلام کردند که بخشی از سیستم این مجموعه چینی است و باید ۲ مورد از نازل‌ها مازوت بسوزانند البته از نظر علمی صحت این موضوع را نمی دانم و از طرفی این دلایل از سوی استان پذیرفته نیست.

آقازاده در ادامه بیان کرد: نیروگاه شازند ۹۶ نازل دارد که یک هزار و ۱۲۵ مگاوات برق تولید می‌کنند، در حال حاضر ۷۲ نازل از این ۹۶ نازل فعال است و یک نازل به دلیل کمبود گاز از مدار خارج شده است. هفته گذشته تولید ۹۰۰ مگاوات برق این نازل‌ها به ۶۰۰ مگاوات کاهش پیدا کرد.

وی اظهار داشت: استان مرکزی در مسیر یکی از خطوط اصلی انتقال گاز کشور قرار دارد، اما این به معنای این نیست که مصرف بی رویه گاز را داشته باشیم چرا که گاز رسانی به سایر نقاط کشور را با افت مواجه می‌کند.

استاندار مرکزی گفت: به هیچ عنوان نباید این تصور ایجاد شود که مسئولین نسبت به مساله سوخت مازوت در حال اغماض مسائل هستند. اگر سمن‌های محیط زیست استان می‌دانند که نیروگاه مازوت مصرف می‌کند ما راغب هستیم این مسائل را مطرح کنند و اقدامات لازم را انجام دهند.

آقازاده اظهار کرد: اگر ایستگاه سنجش آلودگی هوای اراک کم است، مسئولین پالایشگاه و نیروگاه با تأمین منابع مالی برای خریداری آن اقدام کنند. شش دستگاه پایش شامل ۲ مورد در حومه شازند و ۴ مورد با مکان یابی دقیق در اراک نصب شود که انتظار می‌رود مدیرکل محیط زیست ظرف دو الی سه ماه آینده خریداری آن را پیگیری کند.

وی عنوان کرد: در ارتباط با موضوع آلودگی هوای اراک کوتاه نمی آییم، بستن شیر مازوت نیروگاه را پیگیری خواهیم کرد. طی ۸ سال اخیر در حوزه کاهش آلودگی صنایع اقدامات خوبی انجام شده است.

استاندار مرکزی بیان کرد: اراک هنوز جزو ۱۰ شهر آلوده است و با استقرار صنایع بزرگ در این شهر از توجه لازم به بحث گردشگری و زیبایی آن غفلت شده است. وظیفه داریم در این راستا واحدهای صنعتی استان را مدیریت کنیم.

کد خبر 4836012

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha