۱ خرداد ۱۳۸۶، ۱۰:۴۶

طرح راهبردی ساماندهی قلمرو دیوار بزرگ گرگان تهیه شد

گلستان - خبرگزاری مهر : سرپرست پایگاه میراث فرهنگی دیوار بزرگ گرگان گفت : طرح راهبردی ساماندهی قلمرو دیوار بزرگ گرگان در چشم انداز بیست ساله کشور تهیه شده است .

حمید عمرانی رکاوندی در گفتگو با خبرنگار مهر در گرگان افزود : استان گلستان از پتانسیل و توانمندی بسیار قوی طبیعی و فرهنگی و تاریخی برخوردار است که دیوار بزرگ گرگان یکی از ارزشمندترین میراث فرهنگی و تاریخی بر جای مانده در این منطقه است که تاکنون به آن توجهی نشده است.

 

وی افزود : با اجرایی شدن این طرح راهبردی از سویی دیوار بزرگ گرگان به دنیا معرفی خواهد شد و از سوی دیگر جلب و جذب گردشگران داخلی و خارجی به سوی آن می تواند در روند توسعه همه جانبه استان تاثیر چشمگیری داشته باشد.

 

عمرانی در ادامه با اشاره به جزئیات طرح راهبردی ساماندهی قلمرو دیوار بزرگ گرگان خاطرنشان کرد : ابتدا به منظور شناخت وضع موجود، مطالعات چند جانبه ای شامل مطالعات جغرافیایی و اقلیمی ،  تاریخی ، جمعیتی ، مطالعات زیست محیطی ، مطالعات فرهنگی، هنری و معماری منطقه ، دید و منظر سیمای محیط ، منطقه گردشگری ، طرح های بالادست و مرتبط با تاسیسات و تجهیزات موجود در منطقه طرح، دسترسی ها و موقعیت های مکانی شهرها و روستاهای منطقه طرح و مطالعات مدارک و اسناد تصاویر ماهواره ای موجود صورت می گیرد.

 

وی ، حفاظت از آثار تاریخی منطقه به ویژه دیوار بزرگ گرگان، حفاظت از تنوع مناظر منطقه شامل ساخت طبیعی و تنوع جمعیتی، نقش آفرینی دیوار را به عنوان محور ارتباط زیست بومی ، توسعه صنعت گردشگری در منطقه با استفاده از ظرفیت های طبیعی، تاریخی قلمرو دیوار و توسعه اقتصادی ، اجتماعی منطقه از طریق رونق فعالیت های اقتصادی مرتبط و پایین دست گردشگری را از اهداف کلی و کلان طرح راهبردی ساماندهی قلمرو دیوار بزرگ گرگان اعلام کرد.

 

عمرانی ادامه داد: با توجه به ویژگی های مختلف مناطق اطراف دیوار، این محدوده ها به 10 منطقه تقسیم شده که هر منطقه به اسم مهمترین ویژگی خود نامگذاری شده است.

 

سرپرست پایگاه میراث فرهنگی دیوار بزرگ گرگان یادآور شد : در طرح راهبردی ساماندهی قلمرو دیوار بزرگ گرگان 32 طرح جداگانه موضعی اجرا می شود و بیشتر از 20 مسیر دسترسی به قلمرو دیوار پیش بینی شده است.

  

این مسئول اقدام به پاکسازی عرصه و حریم دیوار از نوع کاربری ، رایزنی با سازمان ها و ارگان های مختلف ذیربط جهت جلب مشارکت آن ها در طرح ساماندهی قلمرو دیوار، برنامه ریزی برای تشویق و جلب مشارکت بخش خصوصی در سرمایه گذاری و طراحی و مدیریت پروژه های پیشنهادی با ارائه تسهیلات و اجازه نامه رسمی را از دیگر موارد قابل طرح اعلام کرد.

کد خبر 490186

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha