۲۸ فروردین ۱۳۹۹، ۱۷:۱۸

محمد الغبان اعلام کرد؛

پایان کار کمیته تحقیق ترور سردار سلیمانی در عراق

پایان کار کمیته تحقیق ترور سردار سلیمانی در عراق

رئیس فراکسیون پارلمانی الفتح عراق اعلام کرد که کار کمیته تحقیق و بررسی ترور سردار سلیمانی و ابوالمهدی المهندس به پایان رسیده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اخبار عراق، محمد الغبان رئیس فراکسیون پارلمانی الفتح عراق اعلام کرد که کار کمیته تحقیق و بررسی ترور سردار سلیمانی و ابوالمهدی المهندس به پایان رسیده است.

وی افزود: تحقیقات ثابت کرده است که هیچ گونه تبانی در خصوص ترور سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس وجود نداشته است. 

الغبان تاکید کرد: قاسم سلیمانی مخفیانه به عراق نمی آمد تا آمریکا برخی افراد عراقی را برای هدف قرار دادن وی آماده کند بلکه به صورت رسمی و به صورت روتین به عراق می آمد.

وی در ادامه اعلام کرد: فالح الفیاض رئیس الحشد الشعبی دستور داده است که عبدالعزیز المحمداوی ملقب به ابوفدک به عنوان نائب رئیس این سازمان انتخاب شود و وی هم اکنون در حال انجام وظایف خود است.

رئیس فراکسیون پارلمانی فتح در پارلمان عراق گفت: گروههای سیاسی بر تشکیل تیم مشاوره ای از میان فراکسیون های سیاسی برای تشکیل کابینه توافق کرده اند که اختیار انتخاب اعضای این تیم بر عهده الکاظمی است تا سریعتر بر سر نام اعضای کابینه توافق صورت گیرد و به گونه ای باشد که به کابینه پیشنهادی رای اعتماد داده شود و آنچه در مورد توفیق علاوی رخ داد، تکرار نشود.

الغبان افزود: کابینه الکاظمی شامل افراد مستقل و سیاستمدارانی خواهد بود که در اداره کشور صاحب نظر هستند و این با رعایت معیارهای شفافیت و کفایت در انتخاب است. گروههای سیاسی برای دادن رای  اعتماد به کابینه الکاظمی قبل از حلول ماه رمضان تمایل دارند.

درباره خروج نیروهای خارجی از عراق هم بیان کرد: گروههای شیعی با نخست وزیر مامور تشکیل کابینه توافق کردند که طبق جدول زمانی، نیروهای خارجی خارج شوند و الکاظمی در نشست بر اجرایی کردن مصوبه پارلمان متعهد شد.

وی تاکید کرد: طرف آمریکایی برای عقب نشینی جدی نیست و تحویل برخی پایگاهها دلایل تاکتیکی دارد و در راستای استقرار مجدد به منظور حمایت از نظامیانشان است. انحصار سلاح در دست دولت منوط به خروج نیروهای خارجی از عراق است. تا زمانی که حضور نیروهای خارجی توجیهی برای داشتن سلاح است نمی توان از گروههایی که نماد مقاومت هستند، خواست که خلع سلاح شوند. پس از آن دولت می تواند سلاح هایی که در اختیار گروههای مختلف است و نیز عشایر و سلاح پیشمرگه را جمع کند.

درباره علت مخالفت ائتلاف فتح با عدنان الزرفی هم گفت: ائتلاف فتح با سازوکاری که الزرفی آمده بود مخالف بود زیرا عرف جدیدی باب می کرد که حق فراکسیون بزرگ گرفته و به رئیس جمهوری اختیار داده می شد. علاوه بر آن روی کار آمدن الزرفی تبعاتی داشت از جمله به درگیری مسلحانه می انجامید و الزرفی به مصوبه خروج نظامیان خارجی به شکل تحریک آمیز اعتراض داشت و مواضع دیگری هم داشت.

الغبان درباره موضع ائتلاف فتح درباره نخست وزیر هم اعلام کرد:  شرط حمایت از فردی که نخست وزیر می شود این است که حافظ توازن در روابط بین المللی و منطقه ای باشد و اینکه روابط بر اساس احترام متقابل باشد و نخست وزیر اجازه ندهد که عراق محلی برای تجاوز به دیگران باشد.

کد خبر 4902279

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha