۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۱:۳۹

توسط مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی

کتاب «نهضت آزادی ایران» منتشر شد

کتاب «نهضت آزادی ایران» منتشر شد

کتاب «نهضت آزادی ایران» از مجموعه بررسی احزاب سیاسی ایران، توسط مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، کتاب «نهضت آزادی ایران» از مجموعه بررسی احزاب سیاسی ایران، توسط مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی منتشر شد. در میان احزاب و گروه‌های سیاسی مبارز قبل از انقلاب، نهضت آزادی ایران جایگاه و اهمیت ویژه‌ای دارد.

نهضت آزادی در اختناق آمیزترین شرایط و در آغاز دهه چهل پا به میدان مبارزه با دیکتاتوری و استبداد رژیم شاهنشاهی گذاشت. اگرچه حزب نهضت آزادی، قبل از انقلاب و بعد از آن، نتوانست به حزبی فراگیر و مورد اقبال عمومی مردم تبدیل شود؛ اما در عین حال اولین حزبی بود که در آن گروهی از تحصیل‌کردگان و دانشگاهیان اهل سیاست با رویکرد به مذهب گرد آمدند و از درون همین گروه بود که برخی جریانات دیگر زاده شد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی زمام امور اجرایی کشور موقتاً به مرحوم مهندس مهدی بازرگان، رهبر نهضت آزادی، واگذار شد و گرچه امام خمینی (ره) در حکم نخست وزیری بازرگان تأکید کرد که این سمت بدون توجه به ملاحظات حزبی و گروهی به آقای بازرگان داده شده است، بسیاری از اعضای نهضت آزادی یا افراد همفکر و همسو و نزدیک به این حزب وارد کارهای اجرایی و مدیریتی شدند؛ بگونه‌ای که می‌توان دولت موقت را دولت نهضت آزادی نامید. این دولت در برابر مشکلات و پیچیدگی‌های انقلاب تاب نیاورد و در کمتر از یک سال کنار رفت. این حزب پس از کناره‌گیری از قدرت، به اپوزسیون تبدیل شد و در موارد متعدد به ویژه دفاع مقدس در برابر امام و انقلابیون ایستاد و در دهه‌های بعد – چه در باقیمانده دوره بازرگان و چه در دوره یزدی- در مسیر معارضه با جمهوری اسلامی پیش رفت.

چنین خط سیری انگیزه آن شد که مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی تألیف کتابی درباره نهضت آزادی را در برنامه و دستور کار خود قرار دهد و به بررسی مستند تاریخچه، مواضع و کارنامه نهضت آزادی ایران و چهره‌های شاخص آن بخصوص مهندس مهدی بازرگان و دکتر ابراهیم یزدی از ۱۳۴۰ تا ۱۳۹۶ بپردازد.

کتاب نهضت آزادی از تأسیس این حزب و حواشی آن آغاز کرده و ضمن بررسی فراز و فرود این تشکل در طول نهضت امام خمینی (ره)، به مقطع حساس دولت موقت و پس از آن، به صورت ویژه پرداخته است. عملکرد چهره‌هایی همچون عباس امیر انتظام، علی محمد ایزدی، رضا صدر، احمد مدنی، رحمت الله مقدم مراغه‌ای، حسن نزیه و … را ترسیم کرده و تطور مواضع نهضت آزادی در ادوار مختلف را به کاوش نشسته و در نهایت به دوره پس از بازرگان و تا پایان عمر ابراهیم یزدی پرداخته است.

در مقدمه کتاب آمده است: «سابقه پژوهشگر ارجمند جناب آقای مجتبی سلطانی در تألیف کتاب خط سازش مؤسسه را بر آن داشت که این مهم به ایشان پیشنهاد شود، که پذیرفتند و پس از سال‌ها تحمل رنج تحقیق، یادداشت‌ها و فیش‌های بسیاری از انبوه منابع و اسناد، استخراج و مکتوب کردند و تدوین اولیه کتاب را به پایان بردند؛ اما به سبب مشغله فراوان، از تکمیل و تنظیم نهایی کار بازماندند. لذا مؤسسه، با توافق مکتوب آقای سلطانی، این مجموعه ارزشمند را پس از ویرایش براساس شیوه مالوف و معیارهای مؤسسه و کنترل منابع و مآخذ و تکمیل آنها در قالب یک جلد برگزیده و برای انتشار آماده کرد.»

چاپ اول «نهضت آزادی ایران»، که شامل نه فصل در یک جلد و ۸۰۰ صفحه است، به بهای شصت هزار تومان منتشر شده و در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

کد خبر 4921582

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • مجتبی سلطانی IR ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
      35 2
      با سلام. موسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی کتاب مجعول و محرّف و مغلوطی به نام "نهضت آزادی ایران" بدون اجازه و بی‌رضایت، با درج نام بنده منتشر کرده است. انتساب این کتاب را به خود، تکذیب میکنم.مجتبی سلطان
    • مجتبی سلطانی IR ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
      101 3
      لطفاً این خبر کذب را حذف فرمایید یا متن کامل تکذیبیه را که ایمیل کردم درج فرمایید.با تشکر. جهت اطلاع مخاطبان: http://www.ibna.ir/vdcb0gb5frhb9ap.uiur.html
      • مجتبی سلطانی IR ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۴
        0 0
        با تشکر از خبرگزاری مهر، امروز متن تکذیبیه اینجانب، در بخش کتاب گروه فرهنگ، منتشر شد: mehrnews.com/xRS5H
    • مجتبی سلطانی IR ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
      34 2
      اینجانب برای نشر کتاب تکجلدی نهضت آزادی، هرگز هیچ توافق مکتوب یا غیر مکتوب با ناشر نداشته ام. بلکه، بارها ناشر را از این تخلف، منع کرده بودم . این کتاب سانسورشده و جعلی، متعلق به بنده نیست.
    • مجتبی سلطانی IR ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
      33 2
      اینجانب مسئولیت شرعی، قانونی، اعتقادی، سیاسی و علمی این کتاب مُثله شده و پُراشتباه و مجعول را بر عهده نمیگیرم، و چون درج نام بنده، به دروغ و بدون اجازه و رضایت، بوده لطفاً از خرید آن خودداری فرمایید.
    • مجتبی سلطانی IR ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
      104 2
      لطفاً در اسرع وقت، تکذیب و توضیحات بنده را در متن خبر، درج فرمایید. بسیاری از مخاطبان، نظرات ذیل خبر را نمی خوانند. تاخیر در اطلاع رسانی، ممکن است برخی را به اشتباه و شبهه بیاندازد. با تشکر
    • مجتبی سلطانی IR ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
      26 2
      بر خلاف ادعای ناشر، بنده از تکمیل نهایی کتاب دوجلدی خط سازش، باز نماندم. بلکه در فروردین 97، ناشر، رأساً قرارداد فیمابین را لغو کرد. ناشر، هیچگونه مجوّزی برای دخل و تصرّف و تحریف کتاب بنده نداشته است.
    • مجتبی سلطانی IR ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
      2 2
      موسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی، لینک زیر که مربوط به دوره 2جلدی خط سازش بود را حذف کرده، ولی این آدرس در گوگل کَش موجود است: https://ir-psri.com/show.php?page=ViewNews&NewsID=5886&cat=0
      • مجتبي سلطانی IR ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
        2 0
        لينک مربوط به دوره دوجلدی کتاب خط سازش، مجدداً فعال شد و در دسترس است.
    • چمن سلطانی IR ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
      2 51
      کتاب خوبی یافتمش در کمال انصاف و علمی در طراز یک پژوهش نوین خوشحال شدم که پس از 30 سال اثری فاخر از حضرت آقای سلطانی منتشر شده است تکذیب ایشان مایوس کننده بود
      • مجتبي سلطاني IR ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
        68 1
        در يک اثر به قول شما فاخر، نبايد دخل و تصرّف کرد. نبايد آن را مُثله نمود و تحريف کرد. نبايد نگاه و رويکرد آن را به دلخواه ناشر تغيير داد. و نبايد بدون تاييد و رضايت و اجازه نويسنده اش آن را منتشر کرد.
      • مجتبي سلطاني IR ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
        69 1
        اگر پژوهش مزبور به تعبير شما، اثر فاخر بوده، پس از دخل و تصرّف غير مجاز، و تغيير و تحريف محتواي آن، با نسخه اصل و کامل، خيلي تفاوت دارد.حتی با يک فضله موش، يک ديگ برنج اعلاء، غيرقابل استفاده ميشود.
    • مجتبی سلطانی IR ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
      10 0
      چند دقیقه پیش خبر تکذیبیه منتشره در ایبنا، حذف شد، در حالیکه خبر کذب قبلی هنوز در سایت موجود است. ظاهراً بعضی میخواهند، صدای حق خواهی بنده را حذف و خاموش کنند ولی از کتاب و نام سرقتی بهره ببرند
      • مجتبی سلطانی IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۲
        0 0
        پس از حذف خبر تکذیب، اصل خبر انتشار کتاب مزبور نیز از ایبنا حذف شد و دیگر در دسترس نیست. به این ترتیب، در خبرگزاری کتاب(ایبنا) هیچ خبری در مورد کتاب مذکور، وجود ندارد.
    • مجتبی سلطانی IR ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
      6 0
      البته خبر تکذیبیه منتشره در ایبنا، که حذف شد، در کَش گوگل و آرشیوهای اینترنتی قابل بازیابی است. ظاهراً مقصود اصلی، حذف نظرات منتشرشده مخاطبان در ذیل خبر مزبور، بوده،ولی حقایق بیشتری را اعلام خواهم کرد
    • پارسا تهرانی IR ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۲
      0 2
      چقدر خوب است که آقای سلطانی غلط ها و جعلیاتو تحریف های کتاب را مشخص کنند تا خوانندگان به اشتباه نیفتند.
      • مجتبی سلطانی IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
        49 1
        در صورت لزوم، ان‌شاءالله این کار خواهد شد. ولی باید اساساً جلوی انتشار این کتاب جعلی که به نادرست، نام بنده بر آن گذارده شده، گرفته شود. اقدامات قانونی هم، در دست انجام است.
    • حقیقت خواه NL ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
      36 1
      نویسنده میگوید:کتاب متعلق به او نیست، ناشر اصرار دارد که هست. وصلت اجباری عروس و داماد در قدیم بود، اما وصلت اجباری کتاب به نویسنده، نوبر است و از عجایب و غرایب روزگار.
    • رضا خوانساری US ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
      24 2
      بعد از تکذیب نویسنده، ناشر با تصاویر کتاب مزبور، سایت خود را کاغذدیواری کرده. وقتی که نویسنده، زنده است و میگوید که مسئولیت کتاب را نمیپذیرد،مگر میشود به اجبار به مخاطبان قبولاند که کتاب به قلم اوست؟
    • پژوهشگر IR ۰۳:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
      0 0
      لینک تکذیبیه نویسنده در خبرگزاری مهر: mehrnews.com/xRS5H