۱۹ خرداد ۱۳۹۹، ۱۳:۲۲

رئیس استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه:

سد کانی سیب شهریور ماه سال‌جاری آبگیری می‌شود

سد کانی سیب شهریور ماه سال‌جاری آبگیری می‌شود

ارومیه – رئیس استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: سد کانی سیب پیرانشهر با هدف احیای دریاچه ارومیه شهریور ماه امسال آبگیری می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، فرهاد سرخوش ظهر دوشنبه در جریان بازدید معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه از روند اجرای سد کانی سیب پیرانشهر اظهارکرد: سد کانی سیب شهرستان پیرانشهر در فاصله ۱۲۹ کیلومتری جنوب ارومیه یک سد تنظیمی است که بخشی از آب ذخیره شده در آن برای احیای دریاچه ارومیه استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: مراحل احداث این سد که از سال ۱۳۹۵ آغاز شده است، هم اکنون بیش از ۹۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و اعتبارات لازم برای اتمام آن اختصاص یافته که در شهریور امسال آبگیری می‌شود.

سرخوش با بیان اینکه با آبگیری از سد کانی سیب طرح انتقال آب از سد به دریاچه ارومیه نیز دی ماه امسال آماده بهره برداری می‌شود افزود: انتقال آب از سد کانی سیب به دریاچه ارومیه بود که در این راستا حدود ۳۶ کیلومتر تونل با هدف انتقال سالانه ۶۰۰ میلیون مترمکعب به این دریاچه احداث شده است.

رئیس استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه خاطرنشان کرد: طرح تونل انتقال آب زاب به دریاچه ارومیه دارای ۳۶ کیلومتر طول است که تاکنون ۳۱ کیلومتر آن احداث و عملیات اجرایی پنج کیلومتر از این تونل باقی مانده‌است تا سالانه ۶۵۰ میلیون متر مکعب آب را وارد دریاچه ارومیه کند.

سد کانی سیب به ارتفاع ۶۸ متر و طول تاج ۷۹۵ متر بر روی روخانه گلاس در حال احداث بوده و مهار آب‌های مرزی، انتقال آب مازاد رودخانه حوضه گلاس و تأمین بخشی از نیازهای زیست محیطی دریاچه ارومیه از اهداف اصلی این سد و خط انتقال آب است که توسط ستاد احیای دریاچه ارومیه اجرا می‌شود.

معاونان رئیس جمهوری در سفر امروز به آذربایجان‌غربی، پس از بازدید از سد "کانی سیب"، از پرتال ورودی، میانی و خروجی خط انتقال آب به دریاچه ارومیه نیز به صورت هوایی بازدید خواهند کرد.

کد خبر 4944379

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha