۲ تیر ۱۳۹۹، ۱۳:۵۷

حاشیه و متن یک افتتاحیه؛

پروژه مهمی که رونمایی‌اش مهم نبود/ از «پهنه رودکی» چه می‌دانیم؟

پروژه مهمی که رونمایی‌اش مهم نبود/ از «پهنه رودکی» چه می‌دانیم؟

آئین افتتاح پیاده‌راه استاد شهریار در پهنه فرهنگ و هنر رودکی در حالی برگزار شد که کم توجهی شهردار تهران به اجرای برنامه و بی‌نظمی عجیب و غریب در برگزاری مراسم از نکات جالب توجه آن بود.

به گزارش خبرنگار مهر، در حالی که انتظار می‌رفت آئین افتتاح پیاده راه استاد شهریارِ پهنه فرهنگ و هنر رودکی با توجه به حجم زیاد مهمانان و مدیران عالی رتبه دعوت شده و همچنین اهمیت پروژه مذکور که طی ماه‌های گذشته تبلیغات رسانه‌ای پر رنگی که در خصوص آن انجام شده بود، در شکل و شمایل منظم تری برگزار شود اما فقدان برنامه‌ریزی مناسب برای نحوه حضور مهمانان و دعوت شدگان در مکان برگزاری برنامه، عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی با توجه به حضور پرتعداد مهمانان و از همه مهم‌تر فقدان ارائه گزارش رسمی از سوی مدیران پروژه پیرامون نحوه بهره برداری، شرایط مبهم و نامطلوبی را برای این برنامه فراهم کرد.

یکی از حاشیه‌هایی که می‌توان درباره نحوه برگزاری این مراسم به آن اشاره کرد، عدم تعیین جای گذاری افراد دعوت شده به محل برگزاری برنامه با توجه به قرار گرفتن در روزهای کرونایی بود که هیچ برنامه‌ریزی چه از ناحیه مسئولان برگزاری برنامه، چه مأموران انتظامات برای رعایت فاصله گذاری‌های بهداشتی صورت نگرفته بود و هنرمندان و مهمانان دعوت شده در نزدیک‌ترین شرایط ممکن با هم گفتگو می‌کردند.

نکته دیگری که فقدان آن به شدت در مراسم مشهود بود، عدم ارائه یک گزارش رسمی از سوی مدیران پروژه حین اجرای برنامه بود که بر اساس آن برخی از افراد حاضر در برنامه مایل بودند درباره پروژه پهنه فرهنگ و هنر رودکی اطلاعات بیشتری داشته باشند، حتی بروشوری که برای این مراسم تدارک دیده شده بود به قدری با تعداد محدود میان برخی مهمانان توزیع شده بود که آنچنان تأثیری در شکل و شمایل مبهم برنامه نداشت.

از نکات جالب توجه دیگری که حین برگزاری مراسم به چشم آمد اجرای چند قطعه موسیقایی توسط نوازندگان ارکستر ملی به رهبری سهراب کاشف و خوانندگی وحید تاج بود اما با وجود فقدان برنامه‌ریزی مناسب برای زمان بندی برنامه که بدون حضور مجری و هیچ گونه کنداکتوری صورت گرفت موجب شد که پیروز حناچی شهردار تهران در هنگام اجرای یکی از قطعات محل اجرای موسیقی را ترک کرده و به سمت دیگری از پیاده راه شهریار هدایت شود، شرایطی که بهتر بود در پایان قطعه صورت پذیرد تا از ارزش‌های هنری برنامه نیز کاسته نشود.

پیروز حناچی شهردار تهران، سید محمد مجتبی حسینی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محسن هاشمی رئیس شورای اسلامی شهر تهران، محمد جواد حق شناس رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران، شهربانو امانی عضو شورای اسلامی شهر تهران، قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی، علی مرادخانی مدیر موزه موسیقی، حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی، برزین ضرغامی رئیس سازمان زیبا سازی شهرداری تهران، محمد مهدی افضلی مدیر عامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی، مجید رجبی معمار مدیرعامل خانه هنرمندان ایران، سید عباس عظیمی مدیرعامل برج آزادی، آبادیان شهردار منطقه ۱۱ تهران، سیاوش تهمورث، داریوش ارجمند، اسماعیل خلج، اردشیر کامکار، فردین خلعتبری، فرزاد طالبی معاون فرهنگی سازمان زیباسازی شهرداری تهران از جمله افرادی بودند که در آئین افتتاح پیاده راه استاد شهریار پهنه فرهنگ و هنر رودکی حضور داشتند.

پهنه فرهنگی هنری رودکی را بیشتر بشناسیم

بر اساس آنچه شورای علمی پهنه فرهنگی هنری رودکی در بخشی از گزارش خود داده: پهنه فرهنگی رودکی از شمال به خیابان انقلاب، از جنوب به خیابان نوفل لوشاتو، از شرق به خیابان حافظ و از غرب به خیابان ولیعصر منتهی می‌شود که در آن ۳۸ ساختمان تاریخی و ارزشمند شناسایی شده که شاخص‌ترین و اثرگذارترین آنها بنای تئاتر و تالار وحدت هستند.

در محدوده پهنه رودکی، ارزش‌های هویتی و فرهنگی، محدود به کالبد نبوده و طیف وسیعی از عرصه‌های شهری، رفتارهای اجتماعی، خاطرات ذهنی را نیز شامل می‌شوند. بر این اساس است که این طرح به عنوان بزرگ‌ترین پروژه فرهنگی شهر تهران در مرکز پایتخت، با مدیریت سازمان زیباسازی شهر تهران و همکاری شهرداری منطقه ۱۱، شرکت توسعه فضاهای فرهنگی و دفتر مطالعات اجتماعی و فرهنگی به عنوان یک پهنه فرهنگی هنری در تهران راه اندازی شده است.

ایده قلب فرهنگی تهران نیز ناظر بر آشکارسازی و توسعه کارکردهای فرهنگی هنری منطقه مذکور، پررنگ کردن جایگاه ۲ ساختمان تئاترشهر و تالار وحدت در هویت فرهنگی شهر تهران، پیوند دادن کارکردهای فرهنگی هنری این مناطق با بقیه محلات دارای کاربری‌های فرهنگی و هنری در مرکز تهران و همچنین فعال‌تر کردن کاربری‌های فرهنگی هنری متعدد موجود در این منطقه است.

راهبردها و سیاست‌های پهنه رودکی فعلاً فقط روی کاغذ

شورای علمی مدیریت پهنه فرهنگ و هنر رودکی در بخشی از چشم‌انداز مکتوب و مفصلی که از آن به عنوان «مبانی راهبردی نظام بهره‌برداری پهنه فرهنگ و هنر رودکی» یاد شده و نیازمند بررسی‌های رسانه‌ای بیشتری است، درباره راهبردها و سیاست‌های پهنه توضیحات مفصلی را ارائه داده است. شرایطی که فعلاً روی کاغذ نوشته شده و باید دید تا رسیدن به مرحله اجرایی آن هم با شرایط اقتصادی موجود تا چه میزان فاصله دارد.

راهبرد «ارتقای تعامل اجتماعی و حیات مدنی» با سیاست تقویت دسترسی محور شهریار به عنوان گذر فرهنگی اجتماعی، ایجاد میدان فرهنگی هنری رودکی، به‌کارگیری شناسه‌های بصری در ارتباط و اتصال تئاتر شهر و تالار وحدت و تقویت و ایجاد فضاهای فرهنگی در مقیاس شهری و فرا شهری، راهبرد «حفظ و ارتقای ارزش و هویت مسکونی» با سیاست حفظ الگوی مسکونی موجود و عدم مداخله در زندگی ساکنان محله، بازنگری پهنه بندی طرح تفصیلی پهنه رودکی و ایجاد کاربری‌های خدماتی مورد نیاز محله، راهبرد «حفاظت و احیا میراث شهری معاصر و معماری» با سیاست باز زنده سازی و حفظ ارزش‌های کالبدی و تاریخی منطقه، تعریف نظام بهره برداری از ابنیه ارزشمند، احیا عناصر کالبدی تاریخی خاطره‌انگیز، راهبرد «رونق کسب و کار مبتنی بر اقتصاد مبنا» با سیاست تدوین بسته‌های حمایتی و تشویقی عملکردهای فرهنگی هنری، پیش بینی فضاهایی برای عملکردهای نمایشی و موسیقی و خدمات پشتیبان و احیا عملکردی ابنیه ارزشمند در راستای نیازهای فرهنگی هنری پهنه، راهبرد «حفظ ارتقای فضاهای سبز و همگانی» با سیاست تقویت فضاهای سبز و پارک‌ها در پهنه رودکی، پیاده رهوار کردن محور شهریار، پیش بینی فضای باز همگانی برای فعالیت‌های فرهنگی هنری و راهبرد «استقرار نظام مدیریتی یکپارچه» با سیاست ایجاد مدیریت یکپارچه برای پهنه رودکی، ایجاد تعامل بین سازمان‌های مردم نهاد هنری و ساکنان پهنه رودکی و افزایش مشارکت‌های در پهنه برخی از راهبردها و سیاست‌هایی هستند که باید دید تا چه حدی به مرحله اجرا می‌رسد.

کنشگران و ذی‌نفعان پهنه رودکی چه نهادهایی هستند؟

در آنچه به عنوان گزارش فعالیت‌های پهنه فرهنگ و هنر رودکی قید شده شهرداری تهران (منطقه ۱۱)، بنیاد فرهنگی هنری رودکی، سازمان اوقاف و امور خیریه، آموزش و پرورش استان تهران، کسب و کارهای بخش خصوصی و نهادها و اتحادیه‌های هنری موسیقی و تئاتر به عنوان کنشگران و ذی‌نفعان حقوقی پهنه رودکی معرفی شده‌اند.

البته بر اساس برنامه‌ریزی های انجام گرفته شورایی به نام «شورای سیاستگذاری و راهبردی» در منطقه ۱۱ تهران با حضور نمایندگان تمامی نهادهای شش‌گانه تشکیل می‌شود که تدوین ضوابط و مقررات کسب و کار فرهنگی هنری، تدوین سیاست‌های کلان حمایتی در پهنه فرهنگ و هنر و نظارت بر عملکرد و اقدامات از جمله وظایف آنهاست.

کد خبر 4955395

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha