۷ مرداد ۱۳۹۹، ۱۳:۱۹

مسئول باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی اصفهان:

بقایای معماری تپه اشرف اصفهان در محل کشف شده باقی می‌ماند

بقایای معماری تپه اشرف اصفهان در محل کشف شده باقی می‌ماند

اصفهان- مسئول باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی اصفهان گفت: بخشی از آثار مکشوف در تپه اشرف اصفهان بقایای معماری است که در محل این تپه تاریخی حفظ و به شکل «سایت موزه» به معرض نمایش درمی آید.

علمدار علیان در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به کاوش‌های اخیر در تپه اشرف اظهار داشت: با حمایت‌های اعتباری لازم، کاوش‌های گروه باستان شناسی میراث فرهنگی اصفهان با تکیه بر توان داخلی در بستر مشتاق دوم ادامه دارد.

وی افزود: با عملیات نجات بخشی آثار تاریخی ضلع شمالی و هسته‌ای تپه اشرف به شناسایی گور خمره‌ها، اسکلت اسب، سکه، کوره ذوب فلز، اسکلت زن و بقایای معماری از دوره اشکانیان منتج شد.

مسئول باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی اصفهان اضافه کرد: در شمای کلی، بیشتر آثار کشف شده در کاوش‌های اخیر به دوره اشکانیان برمی گردد اما هنوز قطعیت پیدا نکرده است.

ادامه کاوش در «تپه اشرف» به تصمیم شورای فنی در تهران بر می‌گردد

وی با اشاره به توقف پروژه آبفای استان اصفهان در این محدوده گفت: طی مکاتبات و تنظیم گزارش باستان شناسی به شورای فنی در تهران درباره روند ادامه نجات بخشی این محدوده تصمیم گیری خواهد شد.

علیان با اشاره به پروژه ۱۰ ساله کاوش در تپه اشرف اظهار داشت: از ابتدا برنامه ایجاد «سایت موزه» برای تپه اشرف در نظر گرفته شد که در سنوات گذشته دست اندازی‌های اعتباری ما را از هدفمان دور کرد؛ اگرچه با همین تنگناهای اعتباری هفت فصل کاوش در منطقه تپه تاریخی اشرف انجام شده است.

وی افزود: طراحی سایت موزه «تپه اشرف» به سرانجام رسیده است و بخشی از دیوارکشی آن در سنوات گذشته انجام شده است.

تأمین اعتباری روند کاوش در تپه اشرف را تسریع می بخشد

مسئول باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی اصفهان با تاکید بر اینکه «تپه اشرف» بخشی از شهر محسوب می‌شود، تصریح کرد: با حمایت شهرداری و مدیریت شهری سایت موزه «تپه اشرف» در رونق صنعت گردشگری مؤثر خواهد بود.

وی با اعلام اینکه در آینده نزدیک، سرعت ساماندهی تپه اشرف بیش از پیش افزایش می‌یابد، گفت: موقعیت جغرافیایی «تپه اشرف» در دل شهر باعث می‌شود که از نظر حفاظتی بتوان این منطقه را به خوبی مدیریت کرد و تعرض سوداگران و قاچاقچیان به حداقل ممکن کاهش می‌یابد.

نمایش آثار منقول کشف شده در تپه اشرف در موزه

علیان با اشاره به اینکه بخشی از آثار مکشوف بقایای معماری است، اظهار داشت: این بقایای معماری در محل تپه تاریخی اشرف مرمت و حفظ خواهد شد و به شکل «سایت موزه» به معرض نمایش درخواهد آمد و آن دسته از آثار منقول کشف شده هم پس از مرمت و جانمایی موزه در «تپه اشرف» به نمایش گذاشته خواهد شد.

وی افزود: توسعه کاوش در «تپه اشرف» به برنامه ریزی در آینده بر می‌گردد؛ در حال حاضر تمرکز بر هسته مرکزی «تپه اشرف» است که در گام نخست اگر همین قسمت ساماندهی شود اتفاق مهمی خواهد بود.

کد خبر 4983916

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha