نوری المالکی:

عربستان در امور کشورهای منطقه دخالت می‌کند

عربستان در امور کشورهای منطقه دخالت می‌کند

نخست وزیر اسبق عراق با اشاره به دخالت ریاض در امور کشورهای منطقه، گفت: عربستان بنا به دلایل طائفه‌ای تمایل ندارد هیچ رهبر شیعی را ببینید که بر عراق حکمرانی می‌کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از النشره، نوری المالکی نخست وزیر اسبق عراق گفت: عربستان بنا به دلایل طائفه‌ای تمایل ندارد هیچ رهبر شیعی را ببینید که بر عراق حکمرانی می‌کند. عربستان بر این باور است که بغداد مرکز خلافت عباسی است و نباید در آن، رهبری شیعی حضور داشته باشد.

وی افزود: من نخستین کسی بودم که به عربستان سفر کردم و با این کشور مذاکره کردم به این امید که صفحه طائفه‌گرایی بسته شود و صفحه‌ای جهت بهبود روابط گشوده شود، اما حتی جورج بوش رئیس جمهور اسبق آمریکا هم نتوانست به دلیل طائفه‌گرایی ریاض، روابط عربستان با عراق را بهبود بخشد.

نوری مالکی گفت: عربستان تلاش می‌کند تا تصمیمات کشورهای عربی به دست آن باشد در حالی که صلاحیت این را ندارد به همین دلیل مشکلاتی را با ایران و ترکیه ایجاد کرد. آنها به دنبال این هستند که در هر بحرانی وارد شوند.

نخست وزیر اسبق عراق بیان کرد: عربستان هنوز در امور کشورهای منطقه دخالت می کنند همانطور که در یمن، سوریه و لبنان ودیگر کشورهای منطقه رخ می دهد.

وی ضمن ابراز امیدواری درباره اینکه، دولت جدید عراق بتواند جو حاکم میان بغداد و ریاض را بهبود ببخشد، افزود: امیدواریم که دولت جدید بتواند فضای حاکم میان ما و عربستان را آرام کند؛ اما این اتفاق نخواهد افتاد زیرا خواسته های آن با عراق و منافع آن مغایرت دارد.

کد خبر 4985541

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha